Nog maar een bankje dan, Rietveld Hillebrand / Harrie Staarink "Natuurlijk Zitten"

LFlab

Post veel
7 mei 2018
1.020
330
Rosmalen
De ervaringen van het bankje voor schoonmoeders, "Natuurlijk Zitten" zit inderdaad erg lekker volgens heel de familie die proef heeft gezeten, waren erg goed. En ik vind het bankje er niet slecht uitzien, maar ik vind de Rietveld Hillebrand bank die ik eerder maakte wel mooier.
Nu kunnen we daar natuurlijk een beetje een mix van maken:
Screenshot 2025-06-16 090134.jpg
Het, misschien niet, verbazende is dat de achterover leunende hoek van de zitting vrijwel hetzelfde is bij Rietveld als bij "Natuurlijk Zitten", dus dat had Rietveld ook al goed bekeken. Aan de voorkant en het einde van de zitting is daar een knikje bij gekomen, en in de rugleuning zit een extra knik bovenaan.
In het oorspronkelijke ontwerp van Rietveld loopt de armlegger mee met de hoek van de zitting, tenminste, dat is zoals ik hem eerder maakte, maar daar kun je je mok koffie niet op kwijt, dus bij deze versie is ie horizontaal, op de zelfde hoogte als bij "Natuurlijk Zitten".
Eens kijken of ik hem in de komende weken even kan maken voor voor in de tuin, en dan misschien nog een voor achter.
Blijft wel dat je veel hout overhoudt, omdat er uit 2.5m maar 1 lengte van de zitting gaat, ik heb daar al wel wat mee gespeeld, dus volgens mij zijn er nu 2 planken waar je twee delen uit haalt, maar dan nog.
Ook maar wat vogelhuizen bouwen denk ik :)
In de PDF beneden is er 1 geel streepje te zien, dat is het enige plek waar de geometrie van de bank iets afwijkt van "Natuurlijk zitten", heel weinig.

Bijlagen

• hillestaarink.pdf
    56,6 KB · Weergaven: 21

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.085
3.595
Kan je niet met complete steigerplanken van 5 meter werken? Dan heb je meer keuze vrijheid voor de lengte van je bankje en minder afval.

• Leuk
Waarderingen: LFlab

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.