Nog een non-wood topic dan maar: wie kent alternatieven voor Keralit

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Bij mij zijn een ruime maand geleden de goot en daklijst (bij elkaar een dertig meter)vervangen doot keraliet,
Gelijmd en gespijkerd. Zit bij de buren al 10 jaar Kosten ongeveer 1500 euro. Had nog een andere offerte van 3500 euro.
Mag ik vragen waarom het keralit gelijmd en gespijkerd is? Keralit heeft nou juist zo'n mooi systeem dat je dat niet hoeft te doen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Bij boeiboorden en dakgoten mag naadloos worden gewerkt (onder bepaalde voorwaarden). Grotere platen mag dan weer niet naadloos.
Advies en dus garantie is gewoon 5mm. Het is niet compleet dimensioneel stabiel. Wat ik ook een nadeel vind is de randen, die zijn wat minder fraai.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Ik heb op de achtergevel eternit sidings (met houtnerf) zitten. Die zijn volgens mij niet heel duur. Het zit onzichtbaar gespijkerd (want gespijkerd onder de overlap). Na een jaar of 8 zijn ze wel wat vies, ik heb ze nog nooit schoongemaakt.

Er zijn veel merken van dit soort spul. Eerst maak je de keus voor het uiterlijk (platen / planken) en dan kan je er een merk bij zoeken. Er is zat hout te vinden wat onbehandeld geplaatst kan worden. Dus dat heeft nog minder onderhoud nodig (hoef je niet eens schoon te maken).
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
135
18
Haarlemmermeer
Ik ben momenteel bezig alle boeidelen en gootbekleding te vervangen door unipanel. Door en door wit gekleurd, en dmv speciale schroeven en dopjes vrijwel onzichtbaar te bevestigen. Vooral het door en door gekleurd is erg fraai, namelijk geen zwarte naden zoals bij volkern en ik hoef ook niet alles in verstek uit te voeren etc.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Daar heb ik ook een proefstukje van ontvangen, mooi spul en mooie manier van bevestigen, maar dat wit is wel heel erg wit. Wij zijn in twijfel...

Je kunt unipanel in iedere gewenste kleur schilderen. Wel even de instructies nalezen dat je het juiste verfsysteem gebruikt
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Huis.jpg
Hier een foto van de achterkant van mijn huis. Alles in de keralit en de goten in de rockpanel ( naadloos ;) )

Je kan bij keralit ook gratis monsters opvragen van verschillende kleuren en onderdelen.

Misschien heb je er wat aan. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.