Nog een keuzestress topic

P

Pel

Guest
Ik sluit mij geheel aan bij bovenstaande mening van Willem 1958.

Groet Pel.
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Dank voor alle adviezen!
Ik lees inderdaad dat er 2 kampen zijn, en ik vind het lastig om hier een keuze uit te maken. Gevoelsmatig denk ik dat ik meer plezier ga hebben van een cirkel/invalzaag van goede kwaliteit, omdat met enkel een zaagtafel ik mijn budget al bijna opmaak aan 1 machine, en ik er ook een bovenfrees bij wil kopen.
Een zaagtafel kan ik altijd nog aanschaffen als ik die toch nodig blijk te hebben.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Ik las nu pas dit topic. En omdat ik sinds kort begonnen ben met houtbewerking, heb ik een klein beetje ervaring opgedaan die ik met je wil delen.
Zorg op de eerste plaats voor een goede stofafzuiging en een stofmasker. Je gezondheid komt op de eerste plaats. Ik besefte in het begin niet dat er zoveel houtstof vrij zou komen en in de lucht blijft zweven. Totdat je een keer je neus snuit en dan wil je niet weten wat er in je longen terecht is gekomen.

En wat de aanschaf van machines betreft, zelf was ik begonnen met een goede invalzaag en bovenfrees met goedkope freesjes.
Later heb ik een eigen zaag- en freestafel gemaakt. Dat was voor mij zeer leerzaam en ook nog leuk. Ik had stiekum enkele voorbeelden op dit forum bekeken en mij hier ook redelijk goed ingelezen. Er zijn gelukkig veel ervaren mensen actief op dit forum, met ieder hun eigen specialiteit en voorkeuren.
Zelf ben ik iemand die gaat voor kwaliteit en daar spaar ik dan eventueel ook voor. Want goedkoop is heel vaak duurkoop en dat is echt zonde van je geld. Oja, zelf had ik een iets te lichte (1000W) freesmachine gekocht. Nu 2 jaar later zou ik voor een iets zwaarder model gaan. Maar dat is afhankleijk wat en hoeveel je wilt gaan frezen.

Succes en heel veel plezier.
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
De keuze is gemaakt. Ik ga voor een Bosch GKS55, hier op het forum goede dingen over Bosch gelezen, en het geleidesysteem ziet er goed uit.
Bovenfrees weet ik nog niet zeker, maar ik neig naar een Bosch POF1400, is een prijs waar je haast geen miskoop voor kunt doen, en ook hier goede dingen over gelezen.

Heb ik nog 1 puntje open, namelijk de keuze voor zaagbladen, wat is de beste keuze hierin? Ik zit te denken aan een blad met 48 tanden voor multiplex, mdf en dergelijke, is dat een goede keuze? Ik lees ook goede dingen over prijs/prestatie van Ecotools, maar welk blad kan ik daar het beste kiezen?
 

Atmoz

Actieve deelnemer
De keuze is gemaakt. Ik ga voor een Bosch GKS55, hier op het forum goede dingen over Bosch gelezen, en het geleidesysteem ziet er goed uit.
Bovenfrees weet ik nog niet zeker, maar ik neig naar een Bosch POF1400, is een prijs waar je haast geen miskoop voor kunt doen, en ook hier goede dingen over gelezen.

Heb ik nog 1 puntje open, namelijk de keuze voor zaagbladen, wat is de beste keuze hierin? Ik zit te denken aan een blad met 48 tanden voor multiplex, mdf en dergelijke, is dat een goede keuze? Ik lees ook goede dingen over prijs/prestatie van Ecotools, maar welk blad kan ik daar het beste kiezen?

Prima keuze! Van die zaag ga je echt geen spijt krijgen. Het weliswaar geen Mafell, maar komt wel in de buurt. Ik werk er bijna dagelijks mee, en ben zeer tevreden :cool:

[edit]
Oops, ik dacht dat het over de GKT55 ging :rolleyes:
(sorry, dan heb ik niets gezegd...en ook geen ervaring mee).
[/edit]

Wat betreft die frees: ik heb nog een Bosch POF1100 liggen die ik niet meer gebruik....

Gr,

Atmoz
 
Laatst bewerkt:

Atmoz

Actieve deelnemer
Dank voor het aanbod Atmoz, maar voor dat bedrag koop ik liever een nieuwe. (Zit in mijn hoofd, geen logische reden voor)

Geen probleem natuurlijk ;)

Je zou ook kunnen denken: voor het geld wat je dan uitspaart (+ nog een klein beetje erbij) koop je je wél die GKT55 (wat echt een veel fijnere/betere zaag dan een cirkelzaag is) :cool:

Heb je er goed over nagedacht dat je geen invalzaag, maar perse een "gewone" cirkelzaag wilt?
Ik heb zelf de 18v cirkelzaag van Bosch Blauw, maar gebruik deze bijna nooit... De invalzaag daarentegen...

Zou natuurlijk zonde zijn als je achteraf datzelfde krijgt.

Greetz,

Atmoz (ook uit Zuid-Limburg)
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Atmoz, je brengt me toch weer aan het twijfelen. Tot nu toe kon ik de meerprijs van de invalzaag niet verantwoorden voor mijzelf, maar ik sta open voor extra argumenten.
Wat maakt voor jou de invalzaag een zoveel fijner apparaat als de cirkelzaag?
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Atmoz, je brengt me toch weer aan het twijfelen. Tot nu toe kon ik de meerprijs van de invalzaag niet verantwoorden voor mijzelf, maar ik sta open voor extra argumenten.
Wat maakt voor jou de invalzaag een zoveel fijner apparaat als de cirkelzaag?

Haha, grappig hoe zoiets gaat. Ik zat met hetzelfde...(wist niet eens wat of waarvoor een invalzaag precies was). Uiteindelijk hebben ze me op een ander forum ook weten te overtuigen. En daar ben ik blij om ;)

Een invalzaag is: veel preciezer, stiller en heeft betere stofafzuiging. Je werkt (99% van de tijd) met een geleider(lineaal), en dat is echt super relax werken. Bij een cirkelzaag kan dat natuurlijk ook, maar bij de invalzaag werkt dat op de een of andere manier nóg fijner. Bovendien kun je midden in je werk "invallen" zodat je bijvoorbeeld een gat voor een wasbak midden in een plaat kunt maken.

Ik vind het een van de fijnste powertools wat ik heb. Gebruik hem dan ook super vaak, en met veel plezier!
Je zou ook het product-filmpje eens kunnen bekijken, die overtuigen mij ook vaak. Wat ik sowieso weet: het is een top van een invalzaag :cool: Hij wordt dan ook bij de beste invalzaag ter aarde (de Mafell) in de fabriek gemaakt. Als je 'm koopt krijg je geen spijt :)

Greetz,

Atmoz
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Je beschrijft precies mijn twijfel in de eerste zin. Nu eerst een weekje vakantie, en dan nog eens een keer goed rondsnuffelen.. De bosch gks 55 gebruikt trouwens wel dezelfde rail als de gkt 55
 

Johanvdw

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
28
0
Regio Gent O-Vl.
Haha, grappig hoe zoiets gaat. Ik zat met hetzelfde...(wist niet eens wat of waarvoor een invalzaag precies was). Uiteindelijk hebben ze me op een ander forum ook weten te overtuigen. En daar ben ik blij om ;)

Een invalzaag is: veel preciezer, stiller en heeft betere stofafzuiging. Je werkt (99% van de tijd) met een geleider(lineaal), en dat is echt super relax werken. Bij een cirkelzaag kan dat natuurlijk ook, maar bij de invalzaag werkt dat op de een of andere manier nóg fijner. Bovendien kun je midden in je werk "invallen" zodat je bijvoorbeeld een gat voor een wasbak midden in een plaat kunt maken.

Ik vind het een van de fijnste powertools wat ik heb. Gebruik hem dan ook super vaak, en met veel plezier!
Je zou ook het product-filmpje eens kunnen bekijken, die overtuigen mij ook vaak. Wat ik sowieso weet: het is een top van een invalzaag :cool: Hij wordt dan ook bij de beste invalzaag ter aarde (de Mafell) in de fabriek gemaakt. Als je 'm koopt krijg je geen spijt :)

Greetz,

Atmoz

Als hobbyist een tijdje geleden dezelfde denkoefening gemaakt. Ik vroeg mij af wat ik met zo een dure machine (Festool TS55) moest doen en hoe dikwijls ik die zou gebruiken......... Ondertussen is het een van mijn meest gebruikte machines geworden en heb er nog geen seconde spijt van gehad dat ik niet voor een gewone handcirkelzaagmachine heb gekozen.
Niet zoveel later heb ik er de parallelgeleider , parallelaanslag FS-PA en de FS-PA-VL verlengstukken bij gekocht......
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Je beschrijft precies mijn twijfel in de eerste zin. Nu eerst een weekje vakantie, en dan nog eens een keer goed rondsnuffelen.. De bosch gks 55 gebruikt trouwens wel dezelfde rail als de gkt 55

Ah das mooi, want mijn (accu) cirkelzaag gebruikte nog die "oude" Bosch rail, en die vind ik maar lomp/bagger.
Die "nieuwere" (FSN) rails zijn super fijn, en ook makkelijk (en goed) koppelbaar! Je kunt misschien ergens gaan kijken naar een invalzaag (ook van een ander merk, het principe is toch overal hetzelfde).

Grtz,

Atmoz
 

Mimoza

Nieuw lid
5 sep 2014
12
0
Ik heb tot op heden geen cirkelzaag, maar heb al een hele poos geleden een scheppach cs55 invalzaag gekocht.
Doet meer dan wel wat hij moet, ideaal voor OSB platen en dergelijke (recht) af te korten.

Ik snap niet dat mensen nog voor een cirkelzaag zouden kiezen als je voor een schappelijke prijs een een nette invalzaag kan kopen.

Mijn buurman is een festoolfreak en die heeft een festool invalzaag.
Werkt net wat netter, is makkelijker zaagblad te vervangen, zaagdiepte en verstekhoek makkelijk instelbaar en afleesbaar, maar de scheppach is value for money.

Ik zou iedereen aanraden om voor een invalzaag te gaan.

Je kan met een invalzaag alles wat je met een cirkelzaag kan (denk ik) maar andersom niet (invallen, op rail recht houden,…)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je nog een invalzaag overweegt probeer dan 'ns een Festool, wel iets duurder maar het zaagt geweldig kan ik je zeggen.
Ik heb zelf geen Festool maar 2 gewone cirkelzagen maar dat haalt het niet bij een Festool invalzaag, ik heb een paar keer zo'n ding geleend en zaagt superstrak, heel stabiel.
Misschien is er een forumlid in de regio bij jou met een Festool en kan je 'm even bekijken en proberen, daar ga je geen spijt van krijgen denk ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.