No visible oil op waterbasis

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Was gister bij de houtzagerij in Akkrum en daar stond een potje olie. No visible oil en ook nog op waterbasis. Wordt verkocht door @Ronald kanne
van De Houtdraaierij.

Ik kreeg het mee om te proberen, het is een melkachtig goedje, ruikt een beetje als lak op waterbasis...

Iemand die dat al gebruikt?

Het toeval is dat ik bezig ben een ronde eiken tafel voor een kennis te maken. Moet zo natuurlijk mogelijk blijven. Skylt is dat een oplossing, maar heeft niet zo mij voorkeur. Met gewone olie wordt het al gauw wat geler en, wat ik mooi vind, het hout tekent veel mooier.

Gister een proefstukje gemaakt en inderdaad, je ziet vandaag eigelijk niet waar de olie zit.

Wordt het tijd voor het een groot woodworking.nl olie topic? Er is echt zo veel op dit gebied, zou mooie gelegenheid zijn om alle kennis eens vast te leggen.

Kunnen we mijn potje Odie's Oil ook eens op de houten pijnbank leggen. Daarover, een proefje op een stukje notenhout is echt prachtig.....

jaap


no visible oil.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Benieuwd naar je ervaring ermee en dan ook ten opzichte van Skylt. Daar heb ik wel goede ervaringen mee, maar nadeel is 2 componenten en je maakt altijd teveel of te weinig aan...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ja, dat vond ik ook bijzonder Jorisvh. Er blijft een laagje achter op het hout, waarbij het water niet verdampt, net als bij waterverdunbare verf.
Olie of vetten willen zeker wel oplossen in water, b.v. in melk of snijolie voor de draaibank etc als je metaal bewerkt. Als ik de kennis van de middelbare school nog goed heb, heb je een emulgator nodig, ik denk een stofje (een zeep achtig iets) dat de oppervlaktespanning van het water breekt.
Maar @henkverhaar kan hier vast veel meer over vertellen..

jaap
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
olie op waterbasis 🤔?
oliën zijn per definitie hydrofoob maw niet in water mengbaar, dacht ik.
Dit zijn over het algemeen emulsies - dus hydrofobe componenten in een waterdrager, gesolubiliseerd mbv emulgatoren. Veelal zelfs gemaakt in een emulsiepolymerisatiereactie. Net als acryllatex producten. Ik vermoed dat dit ook een acryllatex-achtig emulsieproduct is, maar ik zal eens kijken wat ik kan vinden (MSDS of zo). Ik meen me te herinneren dat ik hier al eens eerder naar gekeken heb...

EDIT


Ga er maar van uit dat het de facto een dunne acryllatex vernis is die, door de 'dunte' enigszins in het hout trekt - maar een echte 'olie' is het niet, uiteraard niet chemisch, maar ook niet qua afwerking in - ipv op - het hout... Dat het (vrijwel) kleurloos is wil ik wel geloven...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Naast de producten van De Cokerije van de onvolprezen Ron van Zaltbommel gebruik ik ook 'no visible oil'.
Het is van Belgische makelij en verkregen via onze Belgische houtdraaivrienden (oa Mark Bode); zie hiervoor ook de link van Henk Verhaar.
Ik ben er eigenlijk wel tevreden over.

Overigens vind ik het een goed idee om er een aparte rubriek van te maken aangezien er ontzettend veel producten op de markt zijn en je (vooral beginners) door de bomen het bos niet meer ziet.

Op het balkje op de laatste foto is rechts de olie (is dus geen olie) aangebracht en links is onbehandeld.
 

Bijlagen

  • 20231114_100412.jpg
    20231114_100412.jpg
    61 KB · Weergaven: 20
  • 20231114_100432.jpg
    20231114_100432.jpg
    88,8 KB · Weergaven: 22
  • 20231114_100449.jpg
    20231114_100449.jpg
    86,8 KB · Weergaven: 43
  • 20231114_100505.jpg
    20231114_100505.jpg
    189,8 KB · Weergaven: 41
  • Leuk
Waarderingen: jaap

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Er staat inderdaad bij dat je deze niet op donker hout moet gebruiken. Daar is een andere variant voor beschikbaar.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Een apart topic kan ik wel waarderen. Ik zoek ook regelmatig naar de verschillende opties. Overigens begreep ik van Ronald Kanne dat de non-visible-oil niet zo geschikt is voor snijplanken. Ben even kwijt wat daar de reden van is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.