Nijntje stoel

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
Onze kleine meid is helemaal gek op het zitten op kinderstoeltjes. Voor mij daarom de reden om ook aan de slag te gaan en een Nijntje stoeltje gemaakt, wat ik met jullie wil delen.

De basis is gewoon simpel vurenhout, omdat ik nog nooit meubels oid heb gemaakt en niet het risico wilde lopen dat ik duur hout zou verspillen. De oren en de versteviging onder het zitvlak zijn van 22 mm en het zitvlak is 34 mm. De latjes daarvan heb ik eerst op lengte gezaag en daarna aan elkaar gelijmd tot 'panelen'. De poten zijn gemaakt van grenen rond hout 28mm.
Voor de vormen heb ik het zitvlak en de verstevigingen uit de losse pols afgetekend. De oren waren wat lastiger en die moesten natuurlijk wel de echt Nijntje vorm hebben. Uiteindelijk heb ik maar gewoon via Google een afbeelding gevonden en de oren daarvan uitvergroot. Dit geprint, uitgeknipt en uitgetekend op hout.
Na het lijmen had ik de ruwe panelen:
IMG_1943.jpg
Hierna met de frees de randen rond gemaakt en vervolgens schuren totdat het met korrel 400 mooi glad was.

Toen werd het tijd om alles in elkaar te zetten. Hier wilde ik vanaf boven gezien geen gaten, schroeven of iets anders zien. Dus heb ik bedacht om de oren met deuvels te gaan bevestigen en vanaf de onderkant nog een schroef erin te zetten. Dit moest natuurlijk wel onder een bepaalde hoek en om het mezelf makkelijk te makken heb ik dezelfde hoek ook aangehouden voor de poten. Hoewel elders op dit forum twijfels zijn over goedkope boorstandaarden heb ik het gewoon geprobeerd met een KWB mobiele boorstandaard, met een onderzet stukje in een hoek van 12,5 graden.
Zie hier het zitvlak met versteviging gelijmd en de opzet met de boorstandaard:
IMG_2022.jpg
Met rustig boren kwam dit allemaal keurig uit en ik moet zeggen dat ik tevreden ben met de boorstandaard. Er zit wel wat speling in, maar als je rustig boort dan heb je daar geen last van. Ook met de gaten voor de deuvels ging het goed. Overigens heb ik deuvels van 10 cm bij 1 cm gebruikt. Twee per oor en daar tussenin een schroef. De schroef trok het gehaal mooi strak aan.
Nadat alles in elkaar zat nog een keer schuren en vervolgens lakken.
Dat brengt me tot het eindresultaat:
IMG_2158.jpg
IMG_2159.jpg
IMG_2161.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Erg leuk. Ook mooi strak afgewerkt met de verf. En met de hoek van de poten lijkt het me een uiterst stabiel stoeltje.
Ik zou persoonlijk de onderkant van de poten nog wel iets rond afwerken of een dopje eronder, om uitbreken van het hout te voorkomen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.