Nieuwste schaafje

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
105
133
Vlijmen
Mooi geworden @Handtools only! Heb vaker dergelijke Razee stijl schaven gezien (op papier en youtube), maar nog niet de mogelijkheid gehad om het verschil te proberen. Kan mij voorstellen dat de kracht lager achter de beitel duwt in plaats van meer aan de bovenkant. Heb je het gevoel dat je dan ook meer naar voren duwt in plaats van naar beneden?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.320
3.452
Gaanderen
Ik heb even snel een filmpje bekeken. Fineerzagen maar je diepte van je zaagblad is niet zo groot. Als ik dunne plankjes zeg heb ik het dan mis.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.320
3.452
Gaanderen
De vraag komt voort uit gebrek aan kennis over dit type schaaf. De lengte en dikte zijn me duidelijk. Verlijm je diverse plankjes tot een paneel?

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
557
258
Mooi gedaan zeg, @Handtools only ! Ik heb veel respect voor de mate van detail en afwerking van je werkstukken.

Door al je posts met fantastische schaven is bij mij ook de interesse gewekt om te proberen een schaaf te bouwen. (Waarvoor? Geen idee, ik heb in principe genoeg schaven. Maar ik wil het graag proberen).
In een ander topic over Krenov-stijl schaven werd de opmerking gemaakt dat de bouw van deze schaven eenvoudig is, maar dat het niet evident is om een goed werkend exemplaar te maken. Wat zijn in jouw ervaring de belangrijkste punten?

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
942
1.090
de buurt van den bosch
Op zich maakt het niet veel uit met wat voor hout je een schaaf maakt,als het maar een soort is die weinig werkt. Ik maak ze van afzelia, walnoten,eik,beuk en wat aparte houtsoorten.De zool moet wel van een hardhout soort zijn.Ik gebruik veel ipe.Ook is het belangrijk dat je schaafbed echt vlak is.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.