Nieuwe werkplaats - ontwerp fundering

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
67
0
Den Hoorn, ZH
Goedemiddag allen,

Hoewel het niet strikt een houtbewerkingsvraag is wil ik hem toch hier stellen omdat er volgens mij uitgebreide kennis aanwezig is op dit forum.

Mijn nieuwbouwhuis wordt in oktober opgeleverd. Daar wil ik dan een werkplaats bij gaan bouwen.

- Afmetingen: 3500x3500mm
- Wanden en dak: Houtskeletbouw, geisoleerd
- Gevel: 400mm gemetseld en daarboven zweeds rabat
- Vloer: 100mm gewapend beton

Mijn vraag gaat over de fundering. Mijn eerste plan was om een vorstrand te storten van 600mm diep en 300mm breed met daarop de vloerplaat van 100mm. De woning zelf is onderheid maar dat wil ik voor de werkplaats liefst voorkomen. Toevalligerwijs is er door de ontwikkelaar op slechts enkele meters van waar mijn wekrplaats moetkomen ooit gesondeerd:
1592307143949.png

Mijn inschatting is dat de gehele werkplaats inclusief betonfundering en houtskelet rond de 8500 kg zal wegen (reken nu ietwat ruim met 3 kuub beton).
Kan iemand met voldoende kennis van zaken mij vertellen of naar zijn/haar inschatting dit 'huisje' zal recht zal blijven staan?

Alternatief zou zijn om een schroeffundering tot op 1.4 meter diepte te schroeven op 4 of 8 plaatsen langs de rand van de fundering (link)? Dan zou ik een gat graven van 60cm, op de bodem daarvan, de schroeffundering erin draaien en daarbovenop een beton storten.

Ben erg benieuwd naar jullie ideeën en adviezen.

Alvast bedankt,
Thomas
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
90
3
Zo te zien kom je de eerste draagkrachtige laag pas tegen op 18 meter onder maaiveld. Zo diep heien voor een schuur is overdreven. Een vorstrand met betonvloer lijkt me ruim voldoende in dit geval. Ik zie zo geen meerwaarde voor een schroeffundering.
 

jpandriesse

Post veel
17 nov 2009
2.350
27
Het land van Maas en Waal
Ik prik altijd met mn vinger in de grond. Gaat mn vinger zeer doen dan is de grond hard, gaat het makkelijk dan is de grond zacht.


Flauwe kul natuurlijk, maar obv onderbuikgevoel, ga ik volledig mee met de opmerking van Bernard. 3,5x3,5 is nou de oppervlakte ook niet echt en wat er aan gewicht opkomt is ook niet echt heel veel.
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
29
0
haarlem
De door jou bedoelde methode heet een " omgekeerde badkuip " en is gezien de sondering een prima methode. Maar de vloerplaat en de randen moeten wel goed samenhangen en dat kan wel beter. Ten eerste vindt ik een vloer van 10 cm dik erg dun terwijl deze wel constructief mee doet. Met de nodige wapening en met de onder/ boven dekking van de wapening komen de netten wel erg dicht bij elkaar te liggen, bij 12 á 14 cm is de vloer veel stijver en zit de randbalk beter vast. Ten tweede kan de randbalk beter een taps model hebben. Bijvoorbeeld onderin 20 cm breed en boven in ca 40 cm (is gemiddeld ook 30 cm). Op deze wijze is de verbinding balk /vloerplaat beter en ook de wapening overlapt elkaar beter. Gezien de slappe grond en de grootte van de bouw zat het wel "recht" blijven staan. Wel zal het zeker iets zakken maar dat zal dan niet ongelijk zijn.
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
67
0
Den Hoorn, ZH
Bedankt voor deze reacties. Gevoelsmatig leek mij de 'omgekeerde badkuip' ook voldoende. Goede tip ook voor het taps toelopen van de fundering en het verdikken van de betonplaat. Ga ik zeker doen!
 

ZotVanHout

Actieve deelnemer
8 jan 2016
284
24
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ten tweede kan de randbalk beter een taps model hebben. Bijvoorbeeld onderin 20 cm breed en boven in ca 40 cm
de praktijk kan het anders uitgewezen hebben
ik heb een vage herinnering dat je een randbalk (grondvesten) waarop een last komt, best onderaan breed maakt & bovenaan smaller
vorst duwt de omliggende grond omhoog
omdat de randbalk naar boven toe smaller wordt, zal de opgestuwde grond makkelijk over de grondbalk schuiven
wordt de randbalk naar boven toe breder, dan zal de opgestuwde grond de randbalk omhoog duwen
lijkt mij een logische redenering
maar in mijn geval theoretisch
ik was wel zinnens om dit bij een nieuwe serre toe te passen, maar die is er nog niet
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
50
0
De fundering loopt tot voorbij de vorstgrens zodat die bij vorst niet omhoog word gewerkt
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
960
7
die sondering laat een ophoog laag zien van 1 a 2 meter op slappe troep.
je zal je tuinpad daar om de 5 jaar moeten ophogen om het verzakken te compenseren.

persoonlijk zou ik wel drie buis paaltjes laten slaan tot 18 -
er lopen genoeg heiers rond die dat op zaterdag willen doen voor pakweg 500 per paal
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
67
0
Den Hoorn, ZH
Dat het geheel zal zakken begrijp ik inderdaad, ik zal de vloer wat extra hoog maken. Mijn grootste zorg is dat het scheef zakt. Is dat een groot risico?
 

ZotVanHout

Actieve deelnemer
8 jan 2016
284
24
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik denk toch dat het brede deel boven moet. Dat vind ik in ieder geval het meest op internet.
ik geef jou gelijk
mijn bedenking kwam enkel uit de theorie
de schuine zijde die ik in mijn geheugen had, was langs de buitenkant
op jouw tekeningen zie ik dat die aan de binnenkant is & de buitenkant recht is
'jouw' buitenkant wordt naar boven toe zeker niet breder, wat het tegengestelde geweest zou zijn van wat ik in gedachten had
succes !
(heb je geen architect in jouw kennissenkring ?)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
901
22
Dat het geheel zal zakken begrijp ik inderdaad, ik zal de vloer wat extra hoog maken. Mijn grootste zorg is dat het scheef zakt. Is dat een groot risico?
Ik denk dat het risico niet heel groot is, maar uitgesloten is het ook niet. Maar wat je eens zou kunnen overwegen: maak geen vloer met vorstrand, maar graaf een gat van een meter diep, vul dat met blokken tempex en stort daar een betonnen vloer op. Dat scheelt een hoop gewicht. Op die manier worden ook wel eens wegen gerealiseerd in veenachtig gebied.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
960
7
100% dat het scheef zakt het is alleen de vraag of je dat over 5 jaar ziet of over 50 jaar

Een grondbalans zoals de post hierboven aangeeft is ook een optie maar waarschijnlijk duurder dan 3 paaltjes.
Aan grond hangt tegenwoordig veel regelgeving vast daar kom je niet zomaar vanaf
en 12 kub grond is best veel om over een gemiddeld erf te verspreiden
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
901
22
De grond kwijt raken is inderdaad wel een ding. Maar die EPS blokken kosten niet zo gek veel. Ik heb er één gevonden die platen levert van 1x2 m, 13 cm dik, en dan kom je op ca 500-. En dat bespaar je weer op je vorstrand (die qua werk, als je het uitbesteed) niet goedkoop is.
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
67
0
Den Hoorn, ZH
Wederom bedankt voor jullie input. Heb offerte gevraagd voor palen tot 18 meter. Als die kosten behapbaar zijn dan laat ik het doen. Zo niet, dan wordt het een gewone vorstrand en zet ik de schuur nog wat hoger boven het maaiveld.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
1.669
27
Leeuwarden
Ik schat in dat er in het verleden in je omgeving best wel huizen zijn gebouwd die zijn gefundeerd op staal en er nog staan, dus dure palen voor een hokje lijkt mij wat “over the top”

Fons
 

The Boktor

Post veel
2 mrt 2016
769
11
En mocht er ooit iets verzakken... je kan de boel met wat autokrikken en wat handigheid gewoon weer opkrikken. Spreek uit ervaring.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
901
22
Als je palen doet, moet je houten palen met betonnen opzetters nemen. Die zijn sowieso goedkoper en die kunnen op kleef in plaats van helemaal tot die 18 meter diep.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
960
7
de praktijk kan het anders uitgewezen hebben
ik heb een vage herinnering dat je een randbalk (grondvesten) waarop een last komt, best onderaan breed maakt & bovenaan smaller
vorst duwt de omliggende grond omhoog
omdat de randbalk naar boven toe smaller wordt, zal de opgestuwde grond makkelijk over de grondbalk schuiven
wordt de randbalk naar boven toe breder, dan zal de opgestuwde grond de randbalk omhoog duwen
lijkt mij een logische redenering
maar in mijn geval theoretisch
ik was wel zinnens om dit bij een nieuwe serre toe te passen, maar die is er nog niet
Die balken waren er ook hoor in meestal in combinatie met een een houten vloer werdt dat veelvuldig gedaan zoek maar eens op stampbeton funderingsbalken.

tegenwoordig maakt men dan een strook fundering een beetje wapeningsstaal is goedkoper dan al die extra beton
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.