Nieuwe werkplaats met 1 x 230V stekker - (Hammer K3 + Felder AF14) 230V.

Koudstaal

Nieuw lid
24 okt 2023
24
3
Delft
Hallo:)
Ik ben van plan om een kleine werkplaats op te zetten in een garagebox. Het enige probleem is dat deze garage maar één 230V leiding heeft met een C16 karakteristiek. Niet ideaal.
Ik zou graag een tafelzaag en een stofzuiger op dezelfde lijn willen aansluiten. Ik overweeg de aanschaf van tafelzaag 230V Hammer K3 (1x 230 V motorspanning, Motorsterkte 4,0 pk (3,0 kW) S6/40%) en een stofzuiger 230V Felder AF14 (Motorvermogen 1x 230 V, 50/60 Hz, 2,45 pk (1,8 kW) S6-40%).

Ik weet dat het niet erg wetenschappelijk is, maar ik heb het systeem getest met de Dewalt 733 vandiktebank (1800w), Record Power stofzuiger (2000w) en een Festool TS55 invalzaag (1200w) zonder enig probleem. De Dewalt heeft de grootste trekkracht bij het opstarten en daarom heb ik de stofzuiger en invalzaag aangezet voordat ik de Dewalt aanzette en dat werkte prima.

Helaas kan ik dit niet testen tenzij ik de machines bestel en ik kan ze niet terugsturen als het niet werkt omdat ze allemaal op maat zijn gemaakt. Ik weet dat het op papier een hele opgave lijkt, maar ik vraag me af of er iemand is die deze combinatie of iets soortgelijks met succes heeft getest?

Met vriendelijke groet,
Jacques

Translated with DeepL
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Dat gaat niet werken, het max is 3,7 kW en je komt met deze combi op 4,8 en dat is echt te veel. Met je testopstelling zat je al op 4 en dat is op het randje en omdat je een C-groep hebt gebruikt ging het, maar reken maar dat ie er na een tijdje alsnog uitklapt..
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
In het meest gunstige geval kan je 3840w kwijt op 1 groep, wellicht houdt de zekering het wat langer uit, maar voor je eigen veiligheid zou ik hiet niet overheen gaan. En Chevy maakt een grapje, je kan natuurlijk ook een zaklamp op batterijen klaarleggen.. :)
 
  • Haha
Waarderingen: Miko

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Toen je je vandiktebank aan zette, heb je er toen ook mee geschaafd? Want het duurt even voordat een c16 tript. Ik denk dat je in de buurt van een 1500 watt zaagtafel en een 1500 watt afzuiger moet blijven. Dan kan je ook nog een lamp aan doen en je schroefmachine op laden.
 

Koudstaal

Nieuw lid
24 okt 2023
24
3
Delft
Bedankt - Chevy, Miko en Rizz! Het is heel duidelijk dat ik niet ga winnen met deze situatie - met of zonder een zaklamp:giggle:
Alvast een fijne weekend!
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Als je naar een Laguna F1 of F2 tafelzaag kijkt, zou het wellicht nog kunnen, maar dan wel met een iets lichtere stofzuiger.. Maargoed, dat is geen Hammer natuurlijk.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Of je neemt zo’n mobiele powerbank van 2000 watt er bij. Daar zet je dan de stofzuiger op en wordt opgeladen als je ‘m niet gebruikt.
 

Koudstaal

Nieuw lid
24 okt 2023
24
3
Delft
Als je naar een Laguna F1 of F2 tafelzaag kijkt, zou het wellicht nog kunnen, maar dan wel met een iets lichtere stofzuiger.. Maargoed, dat is geen Hammer natuurlijk.
Dat is een goede suggestie, ik heb even gekeken en ik zie dat Axeminster ook een aantal goede machines heeft die op een lager vermogen draaien.
 

Koudstaal

Nieuw lid
24 okt 2023
24
3
Delft
Of je neemt zo’n mobiele powerbank van 2000 watt er bij. Daar zet je dan de stofzuiger op en wordt opgeladen als je ‘m niet gebruikt.
Goed idee! Niet goedkoop, maar hoe dan ook een goede optie!
Heb je toevallig een powerbank? Kun je een goede aanbevelen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je kan dan beter voor een diesel generator kiezen. Dan kan je gelijk je machine park op krachtstroom kopen. Het simpelste is het om gewoon voor machines te kiezen met wat minder vermogen. Daar valt prima mee te werken.
 

Koudstaal

Nieuw lid
24 okt 2023
24
3
Delft
Je kan dan beter voor een diesel generator kiezen. Dan kan je gelijk je machine park op krachtstroom kopen. Het simpelste is het om gewoon voor machines te kiezen met wat minder vermogen. Daar valt prima mee te werken.
Ik denk dat je gelijk hebt Chevy. Generatoren en powerbanks zijn geen langetermijnoplossingen. Een middenweg zou volgens mij een Hammer tafelzaag met een axeminster stofzuiger zijn. Dat is (Hammer K3)3000w + (Aximinster AP60E) 750w.

 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Je kan dan beter voor een diesel generator kiezen. Dan kan je gelijk je machine park op krachtstroom kopen. Het simpelste is het om gewoon voor machines te kiezen met wat minder vermogen. Daar valt prima mee te werken.
Uit het verhaal dacht ik dat het om een stalling onder een woonflat gaat. Als je daar elke keer een paar uur lang een diesel aggregaat aan zet, zullen er vast bewoners gaan klagen.
Maar inderdaad is beter geschikt gereedschap een betere optie.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Die hammer is juist het probleem. Een 3 kw motor op 220 is op de grens. En zo als ik al eerder meldde, is een 1500 watt motor prima voor zo'n zaag. Toen ik nog geen krachtstroom had, zaagde ik met een 1500 watt zaagmachine. Nu heb ik krachtstroom en een 3 pk zaag, maar daar zaag ik eigenlijk het zelfde mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
Ik weet je budget niet maar je zou ook opzoek kunnen gaan naar een Accubank die het tekort aanvult. Je gaat dus werken met een buffer om die pieken af te vlakken.

Ik heb op mijn boot een Vicron Multiplus 3000. Die levert 3000W met korstondige piek van 6000w.
Het idee van dat ding is dat je instelt wat je uit het net kan halen. In veel havens is dit 8A. Als ik boven de (8X220) 1760W kom en bv 2500 W vraag voor mijn koffiezetter dan vult de omvormer dit aan van uit de accu.

Je zou dus een paar zware accu's kunnen plaatsen en je machines achter een multiplus kunnen zetten. Die dingen gebruiken mensen ook om off-grid te gaan. Ja dure oplossing! Maar als je niet lang achter elkaar je machines gebruikt boven je 3600W dan is dit wel een werkbare oplossing. Moet haalbaar zijn onder de 2000 Euro.
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
86
36
Almen aan zee
En kan je niet op de één of andere manier voor elkaar krijgen dat je toch gebruik kan maken van een tweede groep elektra? Desnoods via de buren, en met een tussenmeter of zo?

Anders, en denk ik makkelijker, toch gewoon wat lichtere apparatuur.

Als je niet veel en vaak grote diktes hoeft te verwerken, kan je met bescheiden spul volgens mij ook echt bijna alles.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Als je echt met dit vermogen WILT werken overweeg dan de meest recht toe recht aan oplossing: een eigen aansluiting. Je weet dan vooraf precies wat het kost en wat je krijgt. Batterijen, omvormers powerboxen., kleine generatoren, afspraken met buren etc etc zijn relatief onbetrouwbare oplossingen die op meest ongelegen momenten aandacht vergen.

Wijzer lijkt het mij om iets kleinere machines te nemen.

PS: ik ben er van uit gegaan dat een tweede groep niet mogelijk is vanwege afstand of iets dergelijks (anders ligt 2de groep zo gruwelijk voor de hand dat discussie daarover niet nodig zou zijn :) )
 

Koudstaal

Nieuw lid
24 okt 2023
24
3
Delft
De werkruimte die ik op het oog heb is één unit tussen een aantal ruimtes die worden verhuurd. Met uitzondering van de 2 grotere units heeft de rest van de units 1 x 230 C16 aansluiting. Ik heb wel geïnformeerd of ze mij een 2e 1 x 230V konden geven maar dit is helaas niet mogelijk.

Ik denk dat ik, zoals voorgesteld, mijn machines moet terugschalen naar het vermogen dat ik beschikbaar heb.

Hartelijk dank voor het advies en de suggesties.
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
74
45
Iets zoals een Minimax SC 1G ? 1800 watt, kwaliteit denk ik wel vergelijkbaar met hammer en dan kan je er nog een redelijke stofafzuiging opzetten zonder dat die eruit klapt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.