Nieuwe vloer

Torro

Actieve deelnemer
We hebben een tijdje geleden een oud huis gekocht in een dorp in Spanje.
Het is een huis waar veel aan moet gebeuren. We wisten dat er in sommige delen houtworm in zat.
Bij het strippen blijkt er meer houtworm in te zitten dan verwacht.. Een aantal hout balken van de eerste verdiepingsvloer blijken behoorlijk te zijn aangetast. We hebben besloten om de totale vloer te verwijderen. De vraag is nu welk materiaal gaan we gebruiken. Zeker geen hout vanwege mogelijke houtwormproblemen in de toekomst. De vraag is nu wat zijn mogelijke andere oplossingen dan een broodjesvloer. We vinden een broodjesvloer welk aantrekkelijk maar die betonbalkjes zijn een beetje zwaar. Wat is een mogelijk ander alternatief.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Er bestaan ook kunstof balken voor een broodjesvloer. Broodjes zijn dan eps en daaroverheen gaat underlayment. Leuk systeem, weet alleen niet of dat ook voor een verdiepingsvloer kan ivm brandveiligheid ed.
Vind um zo snel niet maar dit is ook zoiets:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
In spanje gebruiken ze een ander soort broodjesvloeren. Betonnen liggers met rode gebakken blokken met veel lucht. als je fundering en muren het kunnen hebben, zou ik dit ook toepassen. Huur een paar locals voor het zware werk. Er moet ook beton op. Als je een lokale aannemer kan vinden, die de spullen en kennis heeft, kan het meevallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Het is idd altijd aan te raden het systeem van het land te gebruiken. Dat scheel vaak veel gezeur met materiaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
Eerste verdiepingsvloer: is dit begane grond,dus de vloer gelijk aan het maaiveld, of de vloer van de eerste verdieping, het plafond dus als je op de begane grond naar boven lijkt?
 

Torro

Actieve deelnemer
Eerste verdiepingsvloer: is dit begane grond,dus de vloer gelijk aan het maaiveld, of de vloer van de eerste verdieping, het plafond dus als je op de begane grond naar boven lijkt?
Het gaat in mijn geval om de verdiepingsvloer, dus die betonbalkjes moeten 2,80meter omhoog. We hebben hier verschillende soorten broodjes, de rode, de grijze en de eps elementen.
AvdLinden, wat ik bij compovloer zie kan ik hier niet vinden.
ik denk dat ik er inderdaad een paar mensen bij moet halen die die de balkjes op zijn plaats leggen, de broodjes en de beton erop storten.
Bedankt voor jullie commentaar.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Ik zit ook een beetje aan de massa van het geheel te denken. Als er nu een houten vloer uitkomt.. Die betonvloer blijft niet op levitatie hangen natuurlijk.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
Nou heb ik gelukig geen enkele ervaring met houtworm of ander gespuis, maar zouden nieuwe houten balken niet gewoon weer heel lang meegaan?
En misschien kunnen die balken een behandeling krijgen zodat het voor die beestjes onaantrekkelijk wordt?
Het gewicht van de houten vloer nu en een betonnenloer straks scheelt denk ik wel wat. En het is een oud huis.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Vaak zijn die oude spaanse huizen op rots gebouwd en zijn de muren een halve meter dik, maar je moet echt op zoek naar een lokaal bouwbedrijf en een bouwkundige.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik zou er nieuwe houten balken inzetten (eventueel eik, als dat daar een beetje schappelijk verkrijgbaar is) en het huis een anti houtworm behandeling laten geven, dan weet je zeker dat het kwa constructie goed zit en kan je de komende 100 jaar weer vooruit.
 

Torro

Actieve deelnemer
Ik zou er nieuwe houten balken inzetten (eventueel eik, als dat daar een beetje schappelijk verkrijgbaar is) en het huis een anti houtworm behandeling laten geven, dan weet je zeker dat het kwa constructie goed zit en kan je de komende 100 jaar weer vooruit.
Ik heb hier met een paar mensen gesproken en ben tot de conclusie gekomen om het anders aan te pakken. De oplossing ziet ook in de adviezen zoals hierboven genoemd.
Alle balkhout gaat gecontroleerd worden en wat nog heel goed is(dat zijn er nog best heel wat ) blijft zitten en de rest gaat er uit. Alle hout wordt vervolgens 2 keer behandeld met een of ander speciaal verdelgingsmiddel. Ook de nieuwe balken. Nieuw vloerhout(plaatmateriaal) erop en later het plafond. Dit scheelt veel werk, gewicht en gesjouw.
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Houtworm loopt rond en daarmee komt ze ook in aanraking met het middel en is een stukje raken geen probleem.
Althans dat is wat mij is wijsgemaakt door de bestrijder die hier een behandeling heeft uitgevoerd ;):p
 

Torro

Actieve deelnemer
Houtworm loopt rond en daarmee komt ze ook in aanraking met het middel en is een stukje raken geen probleem.
Althans dat is wat mij is wijsgemaakt door de bestrijder die hier een behandeling heeft uitgevoerd ;):p
Joris dat lijkt mij zeer aannemelijk, mijn vraag is daarmee opgelost.
Kan iemand nog wat zeggen over de OSB platen.
Houtworm loopt rond en daarmee komt ze ook in aanraking met het middel en is een stukje raken geen probleem.
Althans dat is wat mij is wijsgemaakt door de bestrijder die hier een behandeling heeft uitgevoerd ;):p
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Joris dat lijkt mij zeer aannemelijk, mijn vraag is daarmee opgelost.
Kan iemand nog wat zeggen over de OSB platen.
OSB is niet geschikt als dragend vloerhout. Zelfs underlayment is aanzienlijk minder sterk dan vloerdelen omdat de helft van de vezels in de verkeerde richting liggen.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Ik vind 18 mm altijd een beetje schraal. Kan mijn eigen (over)gewicht zijn natuurlijk..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.