Nieuwe vlak- en vandiktebank

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Ik was even aan het surfen op het www. Kijk zo af entoe naar een vvd bank waar ik geen ruimte voor heb maar daar gaat het nu even niet om.
Betaalbare vvd bank met heliconale as. Of te wel van die vierkante wisselmesjes . Die zijn er natuurlijk van felder en andere prof merken. Prijzen zo rond de 4000 gok ik.
De Bernardo AD 260 S zit in duitsland rond de 1800 euro. Hier heb ik hem (nog) niet gevonden. Zelf ben ik niet zo'n fan van dit soort merken (chinese clonen).
De maker van deze video wel. Mocht voor de keuze staan is het misschien een alternatief.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Bernardo is in mijn opinie toch wel een fatsoenlijk merk. En een spiraalas van 260 mm kost ca. 400- euro en een normale as is ook niet gratis. met een gewone as zou die dan 1.500- euro zijn. Voor dat geld mag je wel wat verwachten.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
In Duitsland is ie wel goedkoper ja. België
In Nederland heb ik alleen die zonder spiraal gevonden.
Profishop heeft het broertje Bamato voor bijna het zelfde bedrag
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zie toch een hoop aluminium en blik... ;-) Op gevaar af een ouwe zeur te lijken zou mijn voorkeur toch uitgaan naar een ouwe, massieve (x-dehandse) vlakbank en daarnaast een lunchbox vandikteschavertje. Een full-size vandikte zou nog fijner zijn, maar die kunnen wij net zo min kwijt als een formaatzaag :-(
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Vorig jaar heb ik een DW27300 gekocht omdat ik dacht dat ik daar wel mee uit de voeten kon en zo nog wat op ruimte kon besparen.. Inmiddels heb ik een Hammer A3-26 staan (met spiraalas) en merk vrijwel geen verschil in footprint tussen beide apparaten terwijl het resultaat van de hammer (zeker icm de verlengtafels) enorm, maar dan ook ENORM veel beter is. Het ding weegt ongeveer 250K maar met rij-inrichting makkelijker te verplaatsen dan de DW.

Voor iedereen die nog een VVD wil aanschaffen.. mijn grootste fout was eigenwijs denken dat een mobiel apparaatje wel goed werkbaar zou zijn en toch lekker compact is, daar ben ik van terug gekomen. Zo'n enorm zware machine is "intimiderend" om aan te schaffen maar zou niet anders meer willen en valt alleszins mee qua ruimte wat het nodig heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: MerkiMac en Wim Kluck

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Vorig jaar heb ik een DW27300 gekocht omdat ik dacht dat ik daar wel mee uit de voeten kon en zo nog wat op ruimte kon besparen.. Inmiddels heb ik een Hammer A3-26 staan (met spiraalas) en merk vrijwel geen verschil in footprint tussen beide apparaten terwijl het resultaat van de hammer (zeker icm de verlengtafels) enorm, maar dan ook ENORM veel beter is. Het ding weegt ongeveer 250K maar met rij-inrichting makkelijker te verplaatsen dan de DW.

Voor iedereen die nog een VVD wil aanschaffen.. mijn grootste fout was eigenwijs denken dat een mobiel apparaatje wel goed werkbaar zou zijn en toch lekker compact is, daar ben ik van terug gekomen. Zo'n enorm zware machine is "intimiderend" om aan te schaffen maar zou niet anders meer willen en valt alleszins mee qua ruimte wat het nodig heeft.
Maar wat maakt het verschil? Spiraalas geeft sowieso een mooier schaafbeeld. Langere tafels helpen uiteindelijk ook. Maar er worden ook hele schepen gebouwd met een Kity (al komt het schaafbeeld wegens de schaal wellicht juist minder nauw).
 

Matjas42

Actieve deelnemer
22 mei 2021
44
24
Nederland
Vorig jaar heb ik een DW27300 gekocht omdat ik dacht dat ik daar wel mee uit de voeten kon en zo nog wat op ruimte kon besparen.. Inmiddels heb ik een Hammer A3-26 staan (met spiraalas) en merk vrijwel geen verschil in footprint tussen beide apparaten terwijl het resultaat van de hammer (zeker icm de verlengtafels) enorm, maar dan ook ENORM veel beter is. Het ding weegt ongeveer 250K maar met rij-inrichting makkelijker te verplaatsen dan de DW.

Voor iedereen die nog een VVD wil aanschaffen.. mijn grootste fout was eigenwijs denken dat een mobiel apparaatje wel goed werkbaar zou zijn en toch lekker compact is, daar ben ik van terug gekomen. Zo'n enorm zware machine is "intimiderend" om aan te schaffen maar zou niet anders meer willen en valt alleszins mee qua ruimte wat het nodig heeft.
Ik heb dezelfde overstap gemaakt en kan je verhaal helemaal bevestigen. Waar voorheen een goed resultaat wat moeite koste, gaat het nu helemaal zorgeloos.

Laatst een plank van 2,40 op 0,05mm nauwkeurig door de machine gehaald. Dat was met de Dewalt echt niet denkbaar.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.507
964
Riemst
Maar wat maakt het verschil? Spiraalas geeft sowieso een mooier schaafbeeld. Langere tafels helpen uiteindelijk ook. Maar er worden ook hele schepen gebouwd met een Kity (al komt het schaafbeeld wegens de schaal wellicht juist minder nauw).
Ik ben toch niet mee in het verhaal van die spiraalas. Het is me echt niet duidelijk waarom iedereen nu plots van de gewone schaafmessen af wil. Ik heb een Hammer C31 met drie wegwerpmessen. Als de messen scherp zijn is het schaafbeeld ook gewoon goed. De laatste oneffenheden zijn voor de schuurmachine.
Het enige voordeel zie ik bij warrig hout. Daar zou een spiraalas wel een voordeel kunnen bieden.
Messen op mijn machine wisselen duurt vijf minuten. Wil ik slecht hout schaven (bijvoorbeeld pallethout), dan zet ik even messen op die hun beste tijd gehad hebben.
Met die wisselmessen doe je dat niet, want mesjes allemaal wisselen is een hele klus. En net doordat het een hele klus is, komst uitstelgedrag bij botte messen snel om de hoek kijken.
Lawaai is ook nog een argument. Maar de vraag is of de vlakbank verschil gaat maken op de totale werkplaats.
Voor jezelf maakt de geluidsreductie niet veel uit want in principe draag je gehoorbescherming. Het is dan voor het geluid dat naar buiten treedt in de werkplaats.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Maar wat maakt het verschil? Spiraalas geeft sowieso een mooier schaafbeeld. Langere tafels helpen uiteindelijk ook. Maar er worden ook hele schepen gebouwd met een Kity (al komt het schaafbeeld wegens de schaal wellicht juist minder nauw).
Het schaafbeeld tel ik niet eens mee, Ik heb het echt over mobiel versus een stationair blok staal. Na een ruim jaar de mobiele unit gebruikt te hebben.

- De lengte van de infeed en outfeed tafel van het vlak gedeelte is meer beperkend dan ik vantevoren dacht. Ik heb 180cm lange planken ermee gevlakt maar dat was echt niet nauwkeurig te krijgen. Daar moet je iets van rolbokken voor gebruiken.
- Het wisselen tussen vlakken en op dikte brengen is gewoon vervelend (en dan was de DW nog relatief simpel) dus je moet een plankje vergeten te vlakken ergens in je werkproces
- De aanslag is fragiel aluminium en niet goed haaks te krijgen en ook te houden na verschuiven. Is gewoon niet handig voor grotere/zwaardere stukken hout. Kleinere/lichtere stukjes hout gaat prima.
- afzuiging van het op dikte brengen was erg matig (nu ik ervaring heb met een hammer en het kan vergelijken)
- voor een mobiele unit niet makkelijk te verplaatsen dus je kan dan beter zelf een kastje eronder maken. De DW heeft maar een vreemde constructie voor het onderstel met z'n vier wankele poten en slecht uitgedachte wieltjes dus je moet er eigenlijk zelf een kastje voor maken
- Bij mij zijn er wat plastic onderdelen afgebroken/gescheurd waaronder de 100mm afzuigaansluiting. Misschien is dat mijn lompheid.

Dat gezegd hebbende, ik denk dat als je een unit wil hebben die je weg wilt kunnen zetten ergens, de DW nog de beste keus is tov andere (goedkopere) mobiele machines
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Ik heb dezelfde overstap gemaakt en kan je verhaal helemaal bevestigen. Waar voorheen een goed resultaat wat moeite koste, gaat het nu helemaal zorgeloos.

Laatst een plank van 2,40 op 0,05mm nauwkeurig door de machine gehaald. Dat was met de Dewalt echt niet denkbaar.
👊👍

Jij hebt je dus ook staan verwonderen met een schuifmaat... :) herkenbaar...
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik ben toch niet mee in het verhaal van die spiraalas. Het is me echt niet duidelijk waarom iedereen nu plots van de gewone schaafmessen af wil. Ik heb een Hammer C31 met drie wegwerpmessen. Als de messen scherp zijn is het schaafbeeld ook gewoon goed. De laatste oneffenheden zijn voor de schuurmachine.
Het enige voordeel zie ik bij warrig hout. Daar zou een spiraalas wel een voordeel kunnen bieden.
Messen op mijn machine wisselen duurt vijf minuten. Wil ik slecht hout schaven (bijvoorbeeld pallethout), dan zet ik even messen op die hun beste tijd gehad hebben.
Met die wisselmessen doe je dat niet, want mesjes allemaal wisselen is een hele klus. En net doordat het een hele klus is, komst uitstelgedrag bij botte messen snel om de hoek kijken.
Lawaai is ook nog een argument. Maar de vraag is of de vlakbank verschil gaat maken op de totale werkplaats.
Voor jezelf maakt de geluidsreductie niet veel uit want in principe draag je gehoorbescherming. Het is dan voor het geluid dat naar buiten treedt in de werkplaats.
Minder weerstand bij brede delen vlakken, kleinere spaanders/meer volume in opvangzak, bij beschadiging slechts 1 of 2 mesjes een kwartslag draaien, kwartiers eiken schaven zonder een miljoen kleine uitbrekers, langere standtijd,... Dat zijn zowat de eerste dingen die in mij opkomen. Qua schaafbeeld zou ik graag eens vergelijken met een messenblok dat 4 messen gebruikt, maar als je over 2 of 3 messen spreekt is er toch beduidend minder schuurwerk.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.507
964
Riemst
Minder weerstand bij brede delen vlakken, kleinere spaanders/meer volume in opvangzak, bij beschadiging slechts 1 of 2 mesjes een kwartslag draaien, kwartiers eiken schaven zonder een miljoen kleine uitbrekers, langere standtijd,... Dat zijn zowat de eerste dingen die in mij opkomen. Qua schaafbeeld zou ik graag eens vergelijken met een messenblok dat 4 messen gebruikt, maar als je over 2 of 3 messen spreekt is er toch beduidend minder schuurwerk.
Minder weerstand bij brede delen.
Een stompje van een kaars doet wonderen.
kleinere spaanders/meer volume in opvangzak.
Dat is een valabel argument bij grenen. Bij eik en andere harde houtsoorten heb je bij gewone schaafmessen ook kleine spanen. Bij grenen of yellow poplar is de zak inderdaad snel vol (maar dat vinden de kippen dan weer niet erg).
Kwartiers eiken schaven zonder een miljoen kleine uitbrekers, langere standtijd.
Sommige houtsoorten (en bepaalde planken) zijn inderdaad moeilijk te schaven. Tegen de draad in komt het niet goed. Warrig hout zal inderdaad baat hebben bij een spiraalas. Kwartiers eiken vind ik op zich niet zo een probleem. Er zijn wel altijd delen die problemen veroorzaken, meestal rond een 'fout' in de plank.
Bij beschadiging slechts 1 of 2 mesjes een kwartslag draaien.
Mes even schuiven verhelpt dit ook. En anders schuren. Als je alles glad wil krijgen met een excenterschuurmachine gaat het inderdaad niet echt vooruit. Een bandschuurmachine (en zeker de Scheer) is veel sneller.
Wat mij 'stoort' (stoort is misschien een groot woord) aan bijdrages zoals deze is de perceptie die gecreëerd wordt dat je enkel behoorlijk kan schaven met een spiraalas. Beginnende houtbewerkers gaan zich hier blind op staren en ofwel geen machine met klassieke messen durven kopen, of een machine aanschaffen die ze eigenlijk niet willen (of buiten budget).
Een schaafbank met klassieke messen voldoet voor de meesten prima maar heeft enkele nadelen (zoals aangehaald).
Eigenlijk is het beeld dat van de spiraalas opgehangen wordt hetzelfde als van die 'lunchbox' bankjes.
Youtube bulkt van (meestal Amerikaanse) filmpjes die zo een machine als geweldig bestempelen. De influencers doen hun werk...
Eenmaal zo een machientje thuis staat blijkt dat allemaal flink tegen te vallen (Robert en Marjas zijn duidelijk) en blijkt een zwaardere, klassiek gebouwde machine dan toch een verademing.
Het is niet alleen de machine die het eindresultaat bepaalt. De bediener heeft ook flink wat invloed. De planken op de juiste manier invoeren, even 'helpen' bij de doorvoer, de planken in de juiste richting van de draad invoeren, machine onderhouden (scherpe messen), tafels even invetten. Het helpt allemaal om het resultaat te verbeteren.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: KMook en Petrolhead

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik gebruik een goede spray op de tafels, daar niet van. Marketing kan veel teweeg brengen inderdaad, en dat is zelden in het voordeel van de consument. Feit is en blijft dat drie rechte messen natuurlijk geen straf zijn. Voor hetzelfde geld als deze Bernardo met spiraalas heb je bijv een tweedehands A3 31 van 2005-2012 met drie messen die toch veel preciezer gaat werken, een betere langsgeleider heeft, langere tafels, meer vermogen, betere bouwkwaliteit,...
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.774
743
Enschede, Twente
Bernardo maakt niks zelf. Je kunt een eigen merk houtbewerkingsmachines opzetten door in China naar bepaalde specificaties machines te laten maken. Er is een minimum afname, maar verder kan alles. Zou je bijvoorbeeld een 1 op 1 kopie van een Hammer A3 willen hebben, dan kan dat. In eigen kleuren laten poedercoaten, leuk logo erop plakken en "you are in business" — nou ja, afgezien van het hele verdeeltraject in Europa.
HBM doet niet anders. Axminster haalt de machines uit voornamelijk Taiwan, heeft dan wel eigen Quality Control en hogere eisen. HolzHer zelfde verhaal, etc. etc.
Je zou voor de lol eens de specificaties van allerlei 'low end' machines naast elkaar moeten leggen — heel veel overlap. Een vergelijkbaar fenomeen is dat van de shop-vacs. Nilfisk maakt ze voor diverse gekende merken. Ander bedieningspaneeltje, beetje andere details en hetzelfde apparaat wordt voor veel meer verkocht omdat je M***a vertrouwt…
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Je zegt het al zelf: bepaalde specificaties. Die chinezen kunnen echt wel kwaliteit leveren, als je er om vraagt en er op controleert. Twee machines kunnen voor het oog gelijk zijn, maar de kwaliteit kan enorm verschillen.

Ik heb zelf een Maxx kolomboormachine, wat tegenwoordig ook Bernardo is, ook een simpele kloon, maar een paar lagers van een betere kwaliteit kosten aan het eind 10- euro meer, maar maken een wereld van verschil. En ook HBM maakt soms best bruikbaar spul.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Ik zie toch een hoop aluminium en blik... ;-) Op gevaar af een ouwe zeur te lijken zou mijn voorkeur toch uitgaan naar een ouwe, massieve (x-dehandse) vlakbank en daarnaast een lunchbox vandikteschavertje. Een full-size vandikte zou nog fijner zijn, maar die kunnen wij net zo min kwijt als een formaatzaag :-(
Een hoop alu en blik en toch ruim 170 kg?. Dat is evenveel als de jet en de hammer a3 26 kon ik zo snel niet vinden. De aanslag is bij de meeste nieuwe machines van alu (helaas)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.