Nieuwe tools topic

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
2 dingen die ik al een tijdje heb maar toch nog eens wil laten zien.

552042.jpg


zwaluw gipsplaatvuller die ik van mijn vader had gehad. kost 3euro, maar vult als een malle de gaatjes in mijn stucmuur. Echt alles smeer je zo dicht en is snel droog. Superstrakke afwerking. Heb wel 100gaten gevuld op de overloop van beneden naar zolder met 1 tube. super!! Ik gebruik hem zonder spuitmond en met dunne japanse plamuurmessen.

plamuurmessen.jpg


zuigborstel-ronde-borstel-plumeau.jpg


Zuigmondje voor op mijn festool midi stofzuiger, ik gebruik veel het losse harde stuk om afval/spaan weg te zuigen. Deze is echter zacht en beschadigd en maakt geen krassen op de ondergrond! . Die harde gaat weer in de koffer bij de rest van de zuigstukken en deze gaan standaard op de stofzuiger als ik heb opruim. (gekocht bij de gereedschappro)
 
Laatst bewerkt:

PBT

Actieve deelnemer
eergister een fein multimaster (fmm 350q) aangeschaft, ik heb hem bijna nooit nodig, maar toch is hij door zijn veelzijdigheid vaak érg handig!
gisteren de wera adventkalender binnen gekregen en maar direct alles eruit gehaald.
en vandaag een freesmal besteld voor het infrezen van de HMB sluitplaten (nastelbare sluitplaten voor binnendeuren). de mal voor 3 punts-sluitingen had ik al, maar daar kon ik de kleine sluitplaten voor een loopslot niet mee infrezen. Voor de 79 euro die ze kost kon ik er zelf geen maken.

http://www.freesmal.nl/Sluitplaat-freesmallen/Hout/HMB/NINO/Bekijk-alle-producten.html
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb zo'n multimaster ook op mijn verlanglijstje.
Mijn broer gebruikt deze dagelijks op zijn werk en deze zijn echt super!
Alleen de zaagbladen worden soms wat té snel bot :)
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
.Ik heb ook een multimaster en idd de zaagjes zijn snel bot en stevig aan de prijs.
Maar verders is het een geweldig apparaat
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
deze hadden ze niet meer bij de Hornbach in Wateringen helaas. Na de kerst allemaal opgeruimd volgens de verkoper. Was er afgelopen maandag. Jammer.

Dat klopt. Ze zijn retour leverancier gegaan. We mochten ze niet verder afprijzen.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Op de valreep van 2015 toch maar eens een dust deputy aangeschaft. Stond al een hele tijd op de verlanglijst.
De stofzakken waren bijna op, dus werd het kiezen. Of een long-life stofzak of een dust deputy. De laatste is het dus geworden.
Heb er nog over nagedacht om er zelf één te maken maar voor die paar tientjes wilde ik er het werk niet van hebben.
Wel zelf van multiplex de "opvangbak" gemaakt die vastgezet kan worden op de stofzuiger in de kleur Festool grijs.
En plat gezegd, hij zuigt als een dolle en het stof komt mooi in de bak.

Dust deputy (1).jpg
Dust deputy (2).jpg
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Was het stof ook behoorlijk zat en een dust collector shoe gemaakt uit berken multiplex. Nooit gedacht dat deze zo goed zou werken. Mogelijk maak ik er wel nog een flexibele borstelstrip rond.
Dikwandige 40mm PVC met mof blijkt perfect te passen voor de festool stofzuiger.

dust1.jpg
dust2.jpg
dust3.jpg
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Ziet er goed uit XXL66. Een borstelstrip kan ik je van harte aanbevelen. Het probleem wat er dan ontstaat in jouw situatie is het niet meer bereikbaar zijn van de kop van de frees om freesjes te wisselen.
Zelf heb ik dat opgelost door gebruik te maken van twee stukken plexiglas en magneten.
Op de eerste foto zie je het gedeelte wat aan de plaat van de frees vastzit. Op de vier hoeken zijn rondjes ingefreesd voor de magneten.
Bekijk bijlage 24380

Op de tweede foto zie je dezelfde plaat met daarop de tochtstrip gemonteerd. Verder zijn de cirkels voor de frees en de stofafzuiging wat groter gemaakt, zodat het geheel zonder frictie kan vastklikken aan de andere plaat.
CNC stofafzuiging (2).jpg

En hieronder doen de magneten hun werk..
CNC stofafzuiging (3).jpg

Groet,
Jan
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Voor het wisselen van de frees haal ik de spindle er toch altijd uit. Ik zou eventueel ook de borstelstrip met velcro er kunnen op bevestigen.
Het systeem met de magneten was ik indd al ergens tegengekomen. Mogelijk maak ik er wel eens eentje in polycarbonaat o.d. al was het maar om te kunnen zien wat er gebeurt, wel vraag ik mij af of dit zin heeft aangezien het stof er zich zal op vastzetten.
Helemaal de max zou er één zijn met ingebouwde LED verlichting ;-)
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
@XXL66 Fijn houtstof, zoals MDF, daar zul je last van blijven houden, hoewel dat ook weer afhankelijk is van de zuigkracht. Door het plaatsen van een "rok" rondom het geheel zal de zuigkracht aanmerkelijk toenemen. Ook hou je op deze manier het stof en spaanders binnen de rok. Wat wel vastkleeft zijn de spaanders plexiglas.
Ingebouwde ledverlichting. Klinkt goed, maar heeft in mijn situatie absoluut geen meerwaarde omdat ik door de rok geen zicht op het werkstuk heb waar de frees bezig is.
Vraag; waarom haal je de spindel er elke keer uit om de frees te wisselen?

Jan
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Dus als ik het goed begrijp kan je niet door het plexiglas heen kijken wat eronderin gebeurt ?
Het wisselen is me anders gewoon wat te lastig. Maar zoals je kan zien kan ik de voet naar omlaag verschuiven, dus met borstel zou ik op die manier nog de frees kunnen wisselen omdat de spanmoer dan vrij komt.
Een optie is misschien een dergelijk borstel:
http://www.nonpaintstore.nl/nl/gere...rush-small-round-voor-hamach-stofzuigers.html
Deze afzagen en modifiëren zodat hij ook demontabel is.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Vandaag nieuwe boren met 1/4 Hex én Centrotec fitting ontvangen van Axminster. Geproduceerd door Fisch in Oostenrijk. Deze passen dus zowel in een gewone 1/4 Hex bithouder en in de Centrotec chuck van Festool. Eerste indruk dat het hele degelijke kwaliteit is. Interessant voor als je (zoals ik) niet in twee systemen wilt investeren voor Festool (CXS) accuboor en Makita (grote 18v) accuboor.

Op de foto van links naar rechts > Trend Snappy 1/4 Hex ... inch (weet maat niet uit mijn hoofd) > Festool Centrotec 3mm houtboor > Axminster (Fisch) Quick Change 3mm houtboor.

Ben er zelf erg content mee!

foto 1.jpgfoto 2.jpgfoto 4.jpg
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Waarom kan je de festool centrotec boren niet gebruiken in een gewone accuboor? Dat moet toch gewoon kunnen?
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
Uiteraard kan dat.
Maar de standaard ¼" schroef- en boorbitjes van andere merken passen niet in de Centrotec kop van Festool.
Het is goed om na zoveel jaar te merken dat de industrie eindelijk het Centrotec systeem door krijgt.
Merken als Snappy (Trend), Fisch en Axminster maken nu dus eindelijk ook Centrotec compatibel ¼" bits.
Ik heb vorige week nog onderstaande boor bij Axminster gekocht, speciaal voor de pocket holes van UJK.
En de CE set van Snappy Tools uit Amerika over laten komen.
506508_xl.jpg
154290.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.