Nieuwe tools topic

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Schaafbreedte 26cm, hoogte zal ik even nakijken. Ik zie ook nergens een typeplaatje ofzo. Moet er wel nog mee leren werken, want krijg er voorlopig enkel houtkrulletjes uit, geen mooi vlakke planken :)
 
Laatst bewerkt:

driege

Nieuw lid
11 jan 2016
6
0
België Oost-Vlaanderen
Hallo allen

Wat een prachtig machine :)

Nu heb ik ook een vraagje. Heb me vandaag een Kity 637 vlak- vandiktebank gekocht en stel ik me de vraag waar ik de messen kan bestellen of aankopen?

Mvg

Dimitri
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Erik,
Dit is een prachtmachine...
Ik wist niet van het bestaan va, een dergelijke schaaf- vandiktebank af.
Hier ga ik ook op zoek.
Bij mijn Robland 310 combiné staat het type eveneens aan de binnenzijde van het schakelbord.
Kijk eens na...
Veel succes ermee!
jan
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Hey allemaal, bedankt voor de reacties! Mijn schoonvader heeft in een ver verleden nog bij een grote meubelfabrikant gewerkt, en komt me eens helpen met het afstellen van de schaaf.

Ik twijfelde sterk over de aankoop omdat er geen aansluiting voor stofafzuiging voorzien is, en zo'n machine maakt toch een hoop spaanders. Nu ik wat rondkijk naar een X31 blijt die inderdaad zeer gelijkaardig, maar die heeft wel een kap voor afzuiging. Moest iemand ooit zoiets tegenkomen of me daarmee kunnen helpen hoor ik het graag!

edit: Het lijkt me eerder een XC26 dan, gezien de breedte van 26cm.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
372
109
60
Sint Odilienberg
Hey allemaal, bedankt voor de reacties! Mijn schoonvader heeft in een ver verleden nog bij een grote meubelfabrikant gewerkt, en komt me eens helpen met het afstellen van de schaaf.

Ik twijfelde sterk over de aankoop omdat er geen aansluiting voor stofafzuiging voorzien is, en zo'n machine maakt toch een hoop spaanders. Nu ik wat rondkijk naar een X31 blijt die inderdaad zeer gelijkaardig, maar die heeft wel een kap voor afzuiging. Moest iemand ooit zoiets tegenkomen of me daarmee kunnen helpen hoor ik het graag!

edit: Het lijkt me eerder een XC26 dan, gezien de breedte van 26cm.

Hallo, Ik heb zelf de K26 combi machine en als afzuiging een zelfgemaakte construktie.
Als je wilt maak ik wat foto's want ddie is goed na te maken.

Fred
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
372
109
60
Sint Odilienberg
Hallo Erik, hierbij de foto's van mijn afzuigconstrtukties.
de eerste is voor de vandiktebank en de 2e voor als je hem als gewone schaaf gebruikt.
Ik heb bij de 2e even de achterste geleideplaat omhoog gelaten zodat je goed kan zien hoe hij eronder geklemd is.
Let wel even op de gele afdichtplaat, daar is aan de zijkanten een extra plaatje bevestigd zodat ook deze volledig gesloten is.
20161227_103333.jpg20161227_103351.jpg20161227_103355.jpg
20161227_103523.jpg20161227_103425.jpg
 

Bijlagen

  • 20161227_103408.jpg
    20161227_103408.jpg
    58,8 KB · Weergaven: 600
Laatst bewerkt:

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Vandaag mijn dewalt combi vlak&vankdikte bank in ontvangst genomen. Ik ben echt blij. Ja het apparaat was twee keer zo duur als HBM maar de kwaliteit straalt er van af. Het haaks stellen van de geleiderail was een simpele bout iets wat draaien.
De wieltjes zijn bagger, dus ik ga een kastje maken waar het geheel op kan rusten.

betreft de DeWALT DE27300
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Bedankt FredR! Lijkt me idd wel na te maken, mij eens mee bezig houden.

Ik heb vanmiddag met mijn schoonvader de Robland vlak- en vandiktebank afgesteld, de tafels vlak gezet en beitels op de juiste hoogte gezet. Machientje geeft nu een mooi schaafbeeld, en de doorvoer bij vandikteschaven werkt ook prima. Eiken planken van 27mm kan ik mooi op 23 a 24mm schaven in 2 gangen. Enige probleempje wat er nog is: na het schaven lijkt alles heel mooi, maar na enkele minuten komen er wat zwarte strepen haaks op de planken, lijkt wel of de rubber doorvoerrol wat afgeeft ofzo, en dat pas wat later zichtbaar is. Iemand een idee wat dat kan zijn, en hoe dat te verhelpen is? Zal morgen wat fotos plaatsen van wat ik bedoel.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
He, die lijkt inderdaad erg sterk op de mijne. Heb wel een stukje minder betaald, en bij deze zit de parallelaanslag er niet bij lijkt het?
 

tuoh

Oud hout
Bedankt FredR! Lijkt me idd wel na te maken, mij eens mee bezig houden.

Ik heb vanmiddag met mijn schoonvader de Robland vlak- en vandiktebank afgesteld, de tafels vlak gezet en beitels op de juiste hoogte gezet. Machientje geeft nu een mooi schaafbeeld, en de doorvoer bij vandikteschaven werkt ook prima. Eiken planken van 27mm kan ik mooi op 23 a 24mm schaven in 2 gangen. Enige probleempje wat er nog is: na het schaven lijkt alles heel mooi, maar na enkele minuten komen er wat zwarte strepen haaks op de planken, lijkt wel of de rubber doorvoerrol wat afgeeft ofzo, en dat pas wat later zichtbaar is. Iemand een idee wat dat kan zijn, en hoe dat te verhelpen is? Zal morgen wat fotos plaatsen van wat ik bedoel.

Als het Eik is wat je geschaafd hebt dan is vermoedelijk een reactie van looizuur op metaal de oorzaak van de strepen.. Is het hout soms nog wat vochtig?
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Is inderdaad eik. Het hout is kunstmatig gedroogd, en voelt ook droog aan. Een vochtmeter heb ik helaas niet liggen.

Ik zal eens met een stukje eik uit een andere partij proberen.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Nieuw gereedschap...

Ben een beetje stout geweest, zonder toestemming van vrouwlief aan het shoppen gegaan.

Eerst deze gekocht: de beitels zijn van Dictum (onderweg), de grondschaaf is van Lie Nielsen, de diamantplaat van DMT.

Dictum Chisels.jpgLN Router Plane.jpgDMT.jpg

De grondschaaf en diamantplaat bij Baptist gekocht. Toen ik onderweg naar huis was, belde mijn zoon op.

Heb je gedaan?
.. spulletjes gekocht.
Wat?
.. diamanten!!
Oh! Leuk!

Was me even ontschoten dat het onze 30e trouwdag was, en mijn zoon doorbriefde dat ik juwelen had gekocht. Vrouwlief bleek even later een beetje teleurgesteld.....

Maar dat waren Kerstkadootjes. En omdat ik gisteren jarig was, komt binnenkort nog deze. Een Juuma Nr. 4. De nr 5 heb ik al, en die is prima!

juuma No 4.jpg

Eigenlijk te gek allemaal... maar het aanschaffen van goede kwaliteit gereedschap zo leuk om te doen..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.