Nieuwe tafelcirkelzaak, Ervaring Metabo PK255?

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ik ben al langer tijd aan het rondkijken naar een niet al te grote en zeker niet al te dure tafelcirkelzaag. Ik zit nu te denken aan de Metabo PK255 2,5WN met daarbij tafelverlenging, tafelverbreding en aanvoerslede. Deze kost zo’n 1400-1500 euro.
Graag hoor ik of iemand ervaring heeft met deze machine of met het kleinere broertje PK200.
Wat zou een goed alternatief zijn voor deze prijs met dezelfde opties?
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo Marco,
Ik heb een jaar of 10 de electra beckum PK200 gehad, met tafelverbreding en aanvoerslede.
Met veel plezier heb ik deze machine gebruikt. Hij heeft wel wat nadelen en deze begonnen mij op het laatst toch wel wat te storen.
Problemen van het werkblad is dat deze na verloop van tijd gaat doorbuigen. De preciesie neemt dan af en dit is dan vooral te merken met wat kleinere werkstukken.
Bij het verstellen van de hoogte van het zaagblad blijft deze niet altijd in positie, waardoor de haaksheid van de zaagsnede niet altijd te voorspellen is.
Het haakszagen met de aanvoerslede lukt wel maar je moet regelmatig controleren en/of bijstellen van de aanslag.
Alles is wel goed af te stellen maar ik heb bemerkt dat ik dit telkens opnieuw moest doen.
Dit zo schrijvend lijkt het erg negatief terwijl ik toch met veel plezier met deze machine heb gewerkt.
Hoop dat je wat aan dit commentaar hebt,
Groet Jos
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
joppe zei:
Hallo Marco,
Ik heb een jaar of 10 de electra beckum PK200 gehad, met tafelverbreding en aanvoerslede.
Met veel plezier heb ik deze machine gebruikt. Hij heeft wel wat nadelen en deze begonnen mij op het laatst toch wel wat te storen.
Problemen van het werkblad is dat deze na verloop van tijd gaat doorbuigen. De preciesie neemt dan af en dit is dan vooral te merken met wat kleinere werkstukken.
Bij het verstellen van de hoogte van het zaagblad blijft deze niet altijd in positie, waardoor de haaksheid van de zaagsnede niet altijd te voorspellen is.
Het haakszagen met de aanvoerslede lukt wel maar je moet regelmatig controleren en/of bijstellen van de aanslag.
Alles is wel goed af te stellen maar ik heb bemerkt dat ik dit telkens opnieuw moest doen.
Dit zo schrijvend lijkt het erg negatief terwijl ik toch met veel plezier met deze machine heb gewerkt.
Hoop dat je wat aan dit commentaar hebt,
Groet Jos

Bedankt voor je reactie. Wat voor zaag heb je na de PK200 gekocht?
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Die zou ik ook wel willen, maar helaas geen budget voor. Vandaar dat ik nu aan de Metabo denk. En wie weet kan ik over 10 jaar alsnog een Hammer kan kopen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Is de Makita die te koop staat in het Marktplaats subforum, hier op de site, niet iets voor je?

Ik heb geen ervaring met deze zaagtafel, maar heb zelf een jaar geleden een Metabo afkortzaag gekocht en ik heb er spijt van dat ik niet 100 euro meer heb uitgegeven aan een echt merk. Helaas staat de naam Metabo niet meer voor de kwaliteit die ze 'vroeger' leverden.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
jpandriesse zei:
Is de Makita die te koop staat in het Marktplaats subforum, hier op de site, niet iets voor je?

Ik heb geen ervaring met deze zaagtafel, maar heb zelf een jaar geleden een Metabo afkortzaag gekocht en ik heb er spijt van dat ik niet 100 euro meer heb uitgegeven aan een echt merk. Helaas staat de naam Metabo niet meer voor de kwaliteit die ze 'vroeger' leverden.

Ik heb zelf ook een Metabo afkortzaag en ben daar zeer tevreden over. Dat er merken en types zijn die beter zijn geloof ik wel, maar ik heb nog geen dingen gevonden waar ik ontevreden over ben.

De Makita die te koop staat heb ik ook naar gekeken. Dit soort tafelzagen heb je ook van Bosch, Metabo en DeWalt en heb daar eigenlijk nooit serieus naar gekeken. Dit omdat mijn gevoel zegt dat dit bouwzagen zijn met beperkte uitbreidingsopties. Buitenom de 2 uitschuifbare ‘balken’ is er geen uitbreiding mogelijk zoals wel bij de PK255 en vergelijkbare machines. De PK255 zie ik dan ook als een zaag die zit tussen een bouwzaag en een formaatzaag.
De aangeboden Makita heeft ook geen grote(re) aanvoerslede wat mij wel handig lijkt.


Welk type afkortzaag heb je gehad?
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
joppe zei:
hallo Marco,

Ik heb nu een Hammer.

Groet Jos

De aanvoersleden op de PK200, was dat de bredere slede ipv het kleintje die standaard bij de PK200/255 zit? Zo ja, werkte deze goed/fijn? En schuift deze, of rolt hij?
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
marco zei:
jpandriesse zei:
Is de Makita die te koop staat in het Marktplaats subforum, hier op de site, niet iets voor je?

Ik heb geen ervaring met deze zaagtafel, maar heb zelf een jaar geleden een Metabo afkortzaag gekocht en ik heb er spijt van dat ik niet 100 euro meer heb uitgegeven aan een echt merk. Helaas staat de naam Metabo niet meer voor de kwaliteit die ze 'vroeger' leverden.

Ik heb zelf ook een Metabo afkortzaag en ben daar zeer tevreden over. Dat er merken en types zijn die beter zijn geloof ik wel, maar ik heb nog geen dingen gevonden waar ik ontevreden over ben.

De Makita die te koop staat heb ik ook naar gekeken. Dit soort tafelzagen heb je ook van Bosch, Metabo en DeWalt en heb daar eigenlijk nooit serieus naar gekeken. Dit omdat mijn gevoel zegt dat dit bouwzagen zijn met beperkte uitbreidingsopties. Buitenom de 2 uitschuifbare ‘balken’ is er geen uitbreiding mogelijk zoals wel bij de PK255 en vergelijkbare machines. De PK255 zie ik dan ook als een zaag die zit tussen een bouwzaag en een formaatzaag.
De aangeboden Makita heeft ook geen grote(re) aanvoerslede wat mij wel handig lijkt.


Welk type afkortzaag heb je gehad?

Een aanvoerslede voor bijv. plaatmateriaal heeft Makita wel in het assortiment voor de 2704 :) .
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo Marco,

Ik had bij de PK200 de aangebouwde aanvoerslede. Dus niet de standaard bij geleverde. Wanneer ik mij niet vergis loopt deze tussen 4 kogellagertjes en dit is spelingsvrij af te stellen. Qau hoogte kun je dit gelijk met de tafel krijgen door er vulplaatjes tussen te stoppen. Deze werden bij de aanbouwspullen meegeleverd.
Alles op deze machines is in te stellen. Wanneer alles goed is afgesteld is er haaks mee te zagen. Zoals ik al eerder zei, wil het één en ander weleens verlopen wat de nauwkeurigheid niet ten goede komt.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
marco zei:
jpandriesse zei:
Is de Makita die te koop staat in het Marktplaats subforum, hier op de site, niet iets voor je?

Ik heb geen ervaring met deze zaagtafel, maar heb zelf een jaar geleden een Metabo afkortzaag gekocht en ik heb er spijt van dat ik niet 100 euro meer heb uitgegeven aan een echt merk. Helaas staat de naam Metabo niet meer voor de kwaliteit die ze 'vroeger' leverden.

Ik heb zelf ook een Metabo afkortzaag en ben daar zeer tevreden over. Dat er merken en types zijn die beter zijn geloof ik wel, maar ik heb nog geen dingen gevonden waar ik ontevreden over ben.

Welk type afkortzaag heb je gehad?

Ik heb een kgs 216. Het ding doet op zich prima zn werk, maar is gewoon niet precies genoeg voor zuiver haaks werk. Als bouwzaag voldoet het ding prima.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
De nieuwe KGS216/254 worden in China gemaakt voor Metabo. Werd daarom ook gewaarschuwd door mijn leverancier om niet een van deze types te kopen. Ik heb de KGS255 gekocht. Minder capaciteit als de 2 andere genoemde en ook nog eens duurder. Maar wel gewoon in Duitsland gemaakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.