Nieuwe steel.

AvdLinden

Post veel
30 apr 2014
795
205
Met een lekkere lange steel. Bij een nieuwe bats hebben ze zoveel bezuinigd dat je door de korte steel gegarandeerd last van je rug krijgt.

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
974
319
Twello
Met een lekkere lange steel. Bij een nieuwe bats hebben ze zoveel bezuinigd dat je door de korte steel gegarandeerd last van je rug krijgt.
Als je het zelf maakt, heb je de keus.
Ik heb met mijn 1.90 m gekeken wat voor mij de lengte zou moeten zijn als de bats optimaal op de grond lag. Paar cm extra, want inkorten kan dan altijd nog.
Bij een steekbats kan de steel korter zijn, maar bij een schepbats (wat dit is) zie je ook vaak dat er geen handvat aan zit. Als je namelijk zand op verhoging (vanuit een kuil, of op een hoge wagen) moet gooien is een lange steel te preferen, maar dat zie ik niet vaak gebeuren, dus het wordt vooral iets van het terras opvegen en dan wil je (als het niet hoeft) niet krom staan. Ik wil nog wel handvat iets gebogen maken want dat ligt net wat lekkerder in de hand.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.449
4.384
Ik gebruik altijd zo'n schep met een lange gebogen steel, zonder dwarshout en met een rechte voorkant. Maar in nederland zie je ze vooral met een ronde voorkant en een kort steeltje met te weinig kromming en een dwarshout. In het buitenland ook vaak een hollands model genoemd. Weet iemand waar dat verschil door ontstaan is? Wordt zo'n schep hier anders gebruikt?

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
974
319
Twello
Ik ook, maar ik twijfel ernstig of ik van dit hout een steel had gemaakt...;)
Er zitten nog wel twee bogen in wat ik niet gebruikt heb voor de steel. Het stuk hout komt bij AF in Arnhem (ik denk 15 jaar geleden) vandaan en het is een heel mooi stuk Essenhout, recht draad enzo. Het was bedoeld om bogen van te maken maar dat werd niet gedaan. Mensen vinden een eigen gebouwde boog mooi, maar zelf maken....

Op een gegeven moment zag ik dat het naar buiten was gegooid, bij het brandhout, door iemand die niets heeft met bogenmaken en toen heb ik dat maar meegenomen naar huis. Er werd door die persoon wel meer AF bogenhout weggegooid, maar ik wil al te veel gemopper thuis voorkomen op het verzamelen van hout. Maar itt Purplehart kan ik Essen ook heel goed voor stelen ed gebruiken. Dat Purplehart hout is volgens mij door iemand anders meegenomen, want dat was op een gegeven moment foetsie.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.696
1.063
‘s-Hertogenbosch
Ik gebruik altijd zo'n schep met een lange gebogen steel, zonder dwarshout en met een rechte voorkant. Maar in nederland zie je ze vooral met een ronde voorkant en een kort steeltje met te weinig kromming en een dwarshout. In het buitenland ook vaak een hollands model genoemd. Weet iemand waar dat verschil door ontstaan is? Wordt zo'n schep hier anders gebruikt?
Ronde voorkant is om makkelijk in de grond te steken, lengte steel is “hanghoogte “ en dwarshout voorkomt eeltplekken en afdrukken van het erop hangen……
Gebogen steel is denk ik bedoeld om je voeten dichterbij te kunnen zetten…..

Ik geloof dat dit ongeveer de strekking van het verhaal is als ik af en toe rondkijk 🤩

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.717
813
Prov. Groningen
Er worden in de archeologie batsen gebruikt met dubbel gebogen stelen. Samen met een gebogen bats kun je met nauwelijks bukken toch een opgravingsvlak afschaven. Stratenmakers gebruiken een iets minder sterk gebogen steel.

MvdB

Nieuw lid
13 mei 2018
22
8
Leuven (B)
Ik ben absoluut geen expert maar vermoed sterk dat de vormgeving heeft te maken met de grondsoort. Hoe zachter de grond (zand en veen) hoe makkelijker je graaft. Je kunt dan beter een breed rond blad hebben waarmee je snel veel materiaal kunt verwerken.
Bij een hardere grond (leem, klei) is een smaller, rechter blad met scherpe rand van belang om te kunnen spitten.

Met mijn 1m99 zijn stelen trouwens ALTIJD te kort. Het begrip "hanghoogte" interpreteerde ik dus ook eerst als "ophanghoogte" aan de muur :).

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.449
4.384
Graven doe je toch met een spa? Een schep gebruik ik om vanaf de hoop een kruiwagen of een betonmolen vol te scheppen. Vandaar dat ik ze met een rechte voorkant koop. De vloer is ook recht.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.349
4.028
Terborg
Wat ik lang geleden heb gehoord. Ik hoop goed onthouden, is dat een bats zonder t greep het Duitse model is. Verder zijn er voor de bats steel 3 standaard gebogen versies en ook in het metalen deel zijn meerdere krommingen leverbaar. De maten zijn 0 00 en 000.
De reden voor een bats zonder de t greep zou zijn dat je makkelijker een dieper gat zou kunnen uitgraven.
Mijn ervaring was, dat het model zonder t, bij ons nauwelijks te verkopen was
Verder is het naar mijn mening een geval van smaak.
Ik heb de afgelopen maanden heel veel gegraven en ik heb het model zonder t niet gebruikt. Ik vind hem niet prettig.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.375
1.175
Enschede
ingoogni.nl
Graven doe je toch met een spa? Een schep gebruik ik om vanaf de hoop een kruiwagen of een betonmolen vol te scheppen. Vandaar dat ik ze met een rechte voorkant koop. De vloer is ook recht.
En de schep hoeft dan ook geen dwars handvat te hebben en de spade en bats het liefst wel.

De bats is rond aan de onderkant, de spade puntig of recht en is om mee te steken en de schep is recht met afhankelijk van het doel een opstaande rand.

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
257
198
De steel van een bats kan recht, half gebogen, gebogen en dubbel gebogen zijn en is in diverse lengtes te krijgen van 90 t/m 120 cm. De maat van het blad wordt aangegeven met 0, 00 en 000 (van groot naar klein). Een bats met een rechte onderkant is een betonschep. Verder is er nog de dulstand, recht en 1/4 voor steekbatsen, 1/2 voor betonscheppen en vlakbatsen en 3/4 voor schepbatsen en kabelschoppen. in combinatie met de diverse stelen is bijna altijd wel een passende schop te maken, bij een goede gereedschapzaak kun je een bats zelf samenstellen.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.349
4.028
Terborg
De steel van een bats kan recht, half gebogen, gebogen en dubbel gebogen zijn en is in diverse lengtes te krijgen van 90 t/m 120 cm. De maat van het blad wordt aangegeven met 0, 00 en 000 (van groot naar klein). Een bats met een rechte onderkant is een betonschep. Verder is er nog de dulstand, recht en 1/4 voor steekbatsen, 1/2 voor betonscheppen en vlakbatsen en 3/4 voor schepbatsen en kabelschoppen. in combinatie met de diverse stelen is bijna altijd wel een passende schop te maken, bij een goede gereedschapzaak kun je een bats zelf samenstellen.
Geheel correct tot achter de komma. Helaas zijn er heel weinig bedrijven die het meeste op voorraad hebben liggen.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.696
1.063
‘s-Hertogenbosch
Nu effe serieus, als ik echt de diepte in moet gebruik ik een spade met een dikwandige gegalvaniseerde cv buis met een dwars handvat. Of dit verstandig is weet ik niet maar heb nog nooit problemen ondervonden. Lekker scherp aanslijpen en gaan.
Voor een sleufje heb ik een “dames”spade van +/-12 cm met een houten steel.
Los zand, vloerenspecie en bij mekaar geveegde rommel gaat op een haakse betonschop met een totale lengte van 1,50 en een licht gebogen Essen steel met t-greep.
Voor gewoon omgraafwerk in de zwarte grond heb ik een 000 blad waar geen spatje specie op zit en zelfs na het werk geolied wordt met een vrij rechte essenhouten steel met ‘t greep.

Zover het serieuze,
Hanghoogte wordt bepaald door de schep voor de helft in de grond te steken, de voeten ongeveer 50-55 cm uit elkaar, een lichte doorgezakte houding in de heupen aannemen en de hoogte van de onderarm haaks op de bovenarm gelegd op de t-greep.
Mijne inziens een geschikte houding om na de verrichte arbeid het resultaat even te bekijken……

Groetjes van John en fijn weekend allemaal 👋🏻

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.696
1.063
‘s-Hertogenbosch
Hele smalle sleuven idd met de PTT schop…. Andersgenoemd een drainageboor, een half ronde pijp van +/-60 cm lang en een korte houten steel ken ik wel van “ de Wit” en er vroeger wel eens een kabelsleuf mee gestoken….. maar die was van een andere werkgever. Zelf heb ik die niet in mijn assortiment maar de rest wel…..
Spades en schoppen zijn niet direct m’n hobby maar ze worden wel vertroeteld oftewel schoon gemaakt en gehouden. Mijn collega’s vinden me met gereedschap onderhoud een zeikert maar komen wel elke keer bij me om dat spul van mij te lenen. Zoals bij menig bouwbedrijf zitten de batsen allemaal vol met specieresten en die hebben een hoge kleefkracht als ze de grond in moeten…..

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.