Nieuwe speeltjes

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Vandaag een ritje naar Baptist in Arnhem gemaakt. Ik heb een weekje vrij en wilde hier al lang heen :).

Wat een snoepwinkel is dat hey! Zoveel mooie spullen... en je hebt ineens vanalles 'nodig' als je er zo langs loopt :sneaky:.
Ben expres met de motor gegaan, dan past er niet zoveel in (anders had de kofferbak vol gelegen vrees ik).

De buit:


20201113_164512.jpg

ik vond het vooral heel moeilijk een schaaf te kiezen. Ik heb er nog nooit een gekocht (ik heb er twee kado gekregen toen ik een gebruikte zaagtafel kocht maar die moeten nog opgeknapt worden) en waar begin je met zoiets? De verkoper was behulpzaam en geduldig, en we redeneerden dat aangezien het 'grote' werk al door mijn VVD gedaan word, ik vooral kleine aanpassingen moet maken en diverse kleine werkjes die daar niet op passen zoals pennen maken/aanpassen, dus een klein schaafje was een juiste keuze. Klein schaafje komt met een volwassen prijs daarentegen :D maar als je het in verhouding ziet - je hebt er je leven lang wat aan en er stonden ook modellen van honderden euro's bij.

Hier ga ik snel mooie dingen mee proberen maken :). Tips van de kenners over het gebruik van het kruisstaal en de schaaf zeer welkom!
 

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
73
19
Hallo heb zelf enkele jaren geleden hetzelfde schaafje gekocht, supper ding vind ik gebruik heb voor kopshout voor schuine kantjes en als laatste bewerking wel goed wetten dan heb je er je leven plezier van.
Dus veel plezier ermee.
Kruisstaal heb ik ook, enkelvoudige versie maar dat alleen bij het maken van klein spul, maar dat zal voor ieder anders wezen, wel handig
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.920
846
Oss
Voor het fijne werk ideaal, heb een nog kleinere, maar deze gebruik ik regelmatig om b.v. Kantje te breken en dergelijke.
Heb ook nog een elektrische makita, maar deze is de afgelopen 5-6 jaar niet meer uit de kast geweest :giggle:
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
558
Heel aantrekkelijk boodschappenmandje.

Een tip voor het kruisstaal, misschien werk je sowieso al zo: hou goed in de gaten wat je referentiekant is.
Als pen en gat netjes worden gecentreerd lijkt het niet zoveel uit te maken van welke kant je de lijnen uitzet, maar je krijgt het strakste resultaat als je consequent vanaf de zichtzijde werkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Heel aantrekkelijk boodschappenmandje.

Een tip voor het kruisstaal, misschien werk je sowieso al zo: hou goed in de gaten wat je referentiekant is.
Als pen en gat netjes worden gecentreerd lijkt het niet zoveel uit te maken van welke kant je de lijnen uitzet, maar je krijgt het strakste resultaat als je consequent vanaf de zichtzijde werkt.

Die tip heb ik vaker gekregen. Ik denk dat hij zeer waardevol is (en ik sla hem niet in de wind) maar ik ben soms echt een vervelende piet precies. Als ik hout haaks wil hebben, bedoel ik ook echt haaks. Zo haaks dat ik een lijn over alle 4 de referentiezijdes kan trekken die aan het eind weer bij elkaar komt. Daarom heb ik ook een extra blokhaak bij Baptist gehaald, om alle marge kwijt te zijn.


Ik werk momenteel nog half mechanisch en half 'met de hand' maar het handwerk geeft zoveel meer voldoening dat ik op termijn toch zeker meer projecten volledig met de hand wil doen. Ik blij dat ik, zo aan de berichten te lezen, goed gekozen heb :).
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
JSP bril en masker combo gebruik ik zelf ook al een paar jaar bij andere werkzaamheden dan hout. Geen gedoe meer met aanwasemende brillen, heel tevreden van!
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Vandaag een ritje naar Baptist in Arnhem gemaakt. Ik heb een weekje vrij en wilde hier al lang heen :).

Wat een snoepwinkel is dat hey! Zoveel mooie spullen... en je hebt ineens vanalles 'nodig' als je er zo langs loopt :sneaky:.
Ben expres met de motor gegaan, dan past er niet zoveel in (anders had de kofferbak vol gelegen vrees ik).

De buit:


Bekijk bijlage 93312

ik vond het vooral heel moeilijk een schaaf te kiezen. Ik heb er nog nooit een gekocht (ik heb er twee kado gekregen toen ik een gebruikte zaagtafel kocht maar die moeten nog opgeknapt worden) en waar begin je met zoiets? De verkoper was behulpzaam en geduldig, en we redeneerden dat aangezien het 'grote' werk al door mijn VVD gedaan word, ik vooral kleine aanpassingen moet maken en diverse kleine werkjes die daar niet op passen zoals pennen maken/aanpassen, dus een klein schaafje was een juiste keuze. Klein schaafje komt met een volwassen prijs daarentegen :D maar als je het in verhouding ziet - je hebt er je leven lang wat aan en er stonden ook modellen van honderden euro's bij.

Hier ga ik snel mooie dingen mee proberen maken :). Tips van de kenners over het gebruik van het kruisstaal en de schaaf zeer welkom!
Vanochtend ook langs geweest. Mooi schaafje ik heb een gelijk model van een ander merk. Ik werk er veel mee.
Mooie aankoop.
 

ArjandJ

Actieve deelnemer
3 jun 2020
37
27
Alkmaar
Die tip heb ik vaker gekregen. Ik denk dat hij zeer waardevol is (en ik sla hem niet in de wind) maar ik ben soms echt een vervelende piet precies. Als ik hout haaks wil hebben, bedoel ik ook echt haaks. Zo haaks dat ik een lijn over alle 4 de referentiezijdes kan trekken die aan het eind weer bij elkaar komt. Daarom heb ik ook een extra blokhaak bij Baptist gehaald, om alle marge kwijt te zijn.
Als je zo netjes haaks wilt werken zou ik niet met het potlood aan de gang gaan maar een mes gebruiken zoals Paul Sellers: Using Registration Faces | Beginner Woodwork | Common Woodworking
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Die tip heb ik vaker gekregen. Ik denk dat hij zeer waardevol is (en ik sla hem niet in de wind) maar ik ben soms echt een vervelende piet precies. Als ik hout haaks wil hebben, bedoel ik ook echt haaks. Zo haaks dat ik een lijn over alle 4 de referentiezijdes kan trekken die aan het eind weer bij elkaar komt. Daarom heb ik ook een extra blokhaak bij Baptist gehaald, om alle marge kwijt te zijn.


Ik werk momenteel nog half mechanisch en half 'met de hand' maar het handwerk geeft zoveel meer voldoening dat ik op termijn toch zeker meer projecten volledig met de hand wil doen. Ik blij dat ik, zo aan de berichten te lezen, goed gekozen heb :).
Die tip heeft niet alleen met haaksheid te maken. Kor bedoelt wellicht dat als je niet telkens vanaf dezelfde zijde aftekent, je pennen/gaten niet allemaal mooi op dezelfde plaats zullen zitten. Of ze moeten inderdaad perfect gecentreerd zijn, anders is ieder verschil direct maal 2. Dan mogen je planken nog zo haaks zijn langs 4 zijdes.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
558
Als je uitgaat van perfect geschaafd en gevlakt materiaal dat consequent haaks is en dezelfde dikte heeft, én als je zeker weet dat je kruisstaal precies gecentreerd de lijnen zet, maakt het inderdaad geen bal uit wat je als referentievlak neemt.
In alle 😱 andere gevallen wel :) .

Ik heb even een schemaatje gemaakt van wat de gevolgen zijn van niet gecentreerde pennen en/of een variabele houtdikte bij het uitzetten vanaf de zichtzijde, vanaf de blinde kant en vanaf beide kanten.
Alleen met de zichtzijde als referentievlak worden de genoemde onnauwkeurigheden in alle gevallen opgevangen. En die onnauwkeurigheden ... mij lukt het nooit helemaal zonder ;).

Ter verduidelijking: de onderkant is hier de zichtzijde, de bolletjes geven aan welk referentievlak is gebruikt en de rode stukken zijn de zichtbare imperfecties.

Referentie zichtzijde - blinde kant.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Trantor_3 en BossyRangs

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.