nieuwe schalen

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
ik heb pas weer een paar schalen afgemaakt, 3 van perenhout met slaap en 1 van essenhout. de schalen van perenhout staan in de shellawax, ik kon ze helaas niet in de olie zetten omdat het witte hout erg zacht is. het was ook erg lastig om het glad af te snijden. maar gelukkig is het toch gelukt.
[album]465[/album]
ik vind ze erg goed gelukt, het is prachtig om naar het hout te kijken, het contrast met het witte hout is prachtig net als de houtworm gaatjes.
[album]466[/album]
de onderkant van de schalen heb ik afgewerkt met mijn nieuwe brandmerk
[album]467[/album]

ik heb nog 1 schaal van essen klaar, het was een beetje een experimentele vorm geworden. volgens mijn vader is het een goede schaal voor pistachenoten, dus dat zal dan wel.. deze schaal is afgewerkt met tung olie dus kan ook afgewassen worden.
[album]468[/album]
[album]469[/album]

diameter van elke schaal is ongeveer 35 cm.

groeten,

mark van zee
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Haye Galama zei:
Dat ziet er mooi uit.

Met wat voor draaibank zijn de schalen gemaakt?

ik heb een teknatool 1624-44. t is een leuk all-round bankje. maar een grotere 3 pk bank met 30 cm centerhoogte staat op mijn verlanglijstje.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Heel fraai die perenschalen. Zonder slaap is peren nogal saai naar mijn mening, en moet je er dus wel iets van slaap aan toevoegen. Ik heb wat stammen onder een berg bladeren gekwakt, en zal binnenkort eens kijken of die net zo mooi zijn als deze...
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dat zijn bijzonder mooie schalen inderdaad! Hoe heb je het voor elkaar gekregen om het perenhout in zulke grote afmetingen netjes droog te krijgen? Of het bje het gekocht?


rickkoorman zei:
Mooie schalen. Waar heb je dat brandmerk-apparaat vandaan getoverd?

Ik heb deze week ook juist enkele brandstempels besteld. Echter bij de reguliere bedrijven, zoals baptist en andere stempelmakers krijg je er altijd zon electrisch verwarmingselement bij. Een soort soldeerbout zeg maar. En dat maakt die stempels onnodig duur, omdat je een stempel van goede kwaliteit materiaal ook wel met een brander kunt verhitten.

Dus ik heb via CNCzone.nl een oproep geplaatst of er misschien hobbyisten waren die wat bij wilden verdienen. Binnen geen tijd had ik wat reacties, en nu heb ik voor € 50 twee brandstempels. Één rechthoekige voor normale werkstukken, en een ronde voor draaiwerkstukken. Voor die prijs had ik nog geen eens een officiële stempel gehad.

En wat nog mooier is, is het hobbyisten voor hobbyisten effect!
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
rickkoorman zei:
Mooie schalen. Waar heb je dat brandmerk-apparaat vandaan getoverd?

je kan ze bestellen bij willyvanhoutte. ik heb het grootste model je kan geloof ik een logo van max 48 mm rond uit laten frezen. je krijgt er een soldeerbout bij, de prijs viel mij eigenlijk wel mee. maar kijk eens op de website als je er ook een wilt
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Woodworker zei:
Dat zijn bijzonder mooie schalen inderdaad! Hoe heb je het voor elkaar gekregen om het perenhout in zulke grote afmetingen netjes droog te krijgen? Of het bje het gekocht?


rickkoorman zei:
Mooie schalen. Waar heb je dat brandmerk-apparaat vandaan getoverd?

Ik heb deze week ook juist enkele brandstempels besteld. Echter bij de reguliere bedrijven, zoals baptist en andere stempelmakers krijg je er altijd zon electrisch verwarmingselement bij. Een soort soldeerbout zeg maar. En dat maakt die stempels onnodig duur, omdat je een stempel van goede kwaliteit materiaal ook wel met een brander kunt verhitten.

Dus ik heb via CNCzone.nl een oproep geplaatst of er misschien hobbyisten waren die wat bij wilden verdienen. Binnen geen tijd had ik wat reacties, en nu heb ik voor € 50 twee brandstempels. Één rechthoekige voor normale werkstukken, en een ronde voor draaiwerkstukken. Voor die prijs had ik nog geen eens een officiële stempel gehad.

En wat nog mooier is, is het hobbyisten voor hobbyisten effect!


het perenhout drogen lukte wel aardig, maar ik moet erbij zeggen dat het van een dode boom was en het vochtpercentage was maar 35% (normaal 50% bij een gezonde boom) dus dat hielp me al aardig mee. maar bij perenhout let ik er wel altijd op dat ik de hele schaal insmeer met houtlijm ipv alleen de kopse kanten want peren wilt ook nog wel eens bij de opspanaansluiting lelijke scheuren ontwikkelen in mijn ervaring.

ik heb momenteel nog 70 schalen liggen van perenhout, maar een hoop zijn er veel kleiner dan die op de foto. toch heb ik nog maar weinig problemen gehad met scheuren.

2 stempels voor 5 tientjes is niet gek!! ik was wel iets meer kwijt voor die van mij maar ik vond de prijs eigenlijk nog wel meevallen. die van mij is wel elektrisch maar ik vind dat eigenlijk wel handig geen gedoe met opwarmen gewoon even inprikken en 10 minuten later kun je stempelen.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
dat is zeker een mooie stempel! zie je die buitenrand straks ook terug in je stempel?
over de juiste temperatuur kan ik niet zeggen, maar die van mij begint wel te stinken als hij op temperatuur is.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Woodworker zei:
Dus ik heb via CNCzone.nl een oproep geplaatst of er misschien hobbyisten waren die wat bij wilden verdienen. Binnen geen tijd had ik wat reacties, en nu heb ik voor € 50 twee brandstempels. Één rechthoekige voor normale werkstukken, en een ronde voor draaiwerkstukken. Voor die prijs had ik nog geen eens een officiële stempel gehad.
Ben ik ook wel in geïnteresseerd... Ook voor mijn kanopeddels. Houden ze er wel rekening mee dat het metaal regelmatig verhit (=ontlaten) moet worden? Met gewoon RVS is dat niet noodzakelijkerwijs verstandig. Denk ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.