nieuwe oude Stanley 6 schaaf

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
In een gereedschapswinkel trof ik deze Stanley No 6 aan. Geheel nog nieuw. Voor een zacht prijsje kunnen kopen. Alleen de dekbeitel ontbrak. Via Marktplaats een passende dekbeitel kunnen kopen.

Het opknappen bestond alleen uit: afstoffen.

Het is een Stanley, made in England. Gedateerd op midden/eind jaren zeventig. Hij heeft een ribzool en die moet iets gevlakt worden. Daarna moet de beitel (voor het eerst) geslepen worden.
Terugdenkend aan die tijd, was ik toen altijd in de veronderstelling dat Stanley een Engels merk was. Met internet kwam ik er pas achter dat Stanley feitelijk een merk uit de VS was en pas eind jaren dertig in Engeland ging produceren.
 

Bijlagen

  • rsz_120230413_140331-01_1.jpg
    rsz_120230413_140331-01_1.jpg
    57,2 KB · Weergaven: 42
  • Leuk
Waarderingen: Scirocco1, Koos en Nova

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik weet het alleen vanaf de jaren 80. Wij bestelden bij Stanley Nederland. Niemand vroeg in het begin waar deze schaven vandaan kwamen. Pas toen ik zelf wat met houtbewerking ging doen (eind jaren 90) werden de verschillen me duidelijk. Wij hebben toen clifton erbij genomen. Toen ging de verkoop wel omhoog.
Ik wist niet beter dat stanley uit engeland kwam. Daar kwamen de stanley schaven in het begin nog vandaan.
Dus ik heb geen idee of er hier ook stanley USA verkocht is. En ik ben van heel ruim na de oorlog en van hiervoor weet ik niets
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Dankjewel. Waar was jullie winkel? Ik kom zelf uit de Achterhoek en ik moet dan wel eens bij jullie binnen zijn geweest, denk ik
 

0nn0

Nieuw lid
23 mei 2023
24
6
Hier soms daar
Wim, jij hebt een verleden met de verkoop van houtbwerkingsgereedschap. Mijn vraag is: werd er in NL alleen maar Stanley's uit Engeland verkocht, of ook Stanley's gemaakt in de VS?
Er zijn voor de Europese markt ook schaven gemaakt in de USA en Canada
De Stanley 45E . De E staat voor export deze schaaf is niet heel zeldzaam.
Kan zijn dat de 55 ook daar gemaakt alleen werd maar dat weet ik niet zeker.

Schaven van Stanley uit de USA zijn beter gedocumenteerd dat die uit Engeland, misschien handig om deze vraag te stellen aan verzamelaar in de USA?

Zelf heb ik in Nederland, Belgie en Duitsland Stanley schaven en delen gevonden die patentnummers en made in USA dragen.
Kan zijn dat er dus ook besteld werd in Amerika en dit "grijs" werd geïmporteerd omdat bv de USA Dollar gunstiger stond dan de Engelse Pond? Het laatste is een aanname.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Dankjewel. Wat ik begrijp is dat het 'in de marge' wel gebeurde, dat USA modellen (of onderdelen) wel in NL werden verkocht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.