Over de kenmerken & bewerking van het staal heb je dan hierboven een uitleg maar de dissel heeft ook een bepaald vorm - die is onze onbekende door de hoeveelheid van gemist materiaal. Hij kan min of meer recht van vorm of gebogen. Het lijkt die van jouw is/was meer recht - een gok. Hij veranderde ook in dikte - hoe dichterbij de steel hoe dikker. Hoe meer slijtage hoe meer verandering komt in de vorm en dus de ( bedoelde ) functie. Een dissel is bijzonder gevoelig voor al te veel veranderingen in zijn vorm.

Laatst bewerkt:

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
238
154
Iets verderop en om de hoek
Over de kenmerken & bewerking van het staal heb je dan hierboven een uitleg maar de dissel heeft ook een bepaald vorm - die is onze onbekende door de hoeveelheid van gemist materiaal. Hij kan min of meer recht van vorm of gebogen. Het lijkt die van jouw is/was meer recht - een gok. Hij veranderde ook in dikte - hoe dichterbij de steel hoe dikker. Hoe meer slijtage hoe meer verandering komt in de vorm en dus de ( bedoelde ) functie. Een dissel is bijzonder gevoelig voor al te veel veranderingen in zijn vorm.
Aah okee, maar dan zou je dan denk ook de hoek van het slijpen kunnen veranderen denk? Want dan als je op een scherpere hoek slijpt, wat ik sowieso al doe, dan wordt het staal ook weer wat dunner, tuurlijk niet geheel, maar het verloop duurt dan wel langer tot het dikste gedeelte

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.735
833
Prov. Groningen
Ik kan het op de foto ook niet zien, maar aan de gehele vorm te zien lijkt me er nog wel een hard gedeelte aan te zitten. Dat harde deel werd niet als een smal randje op de bijl gezet.

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
238
154
Iets verderop en om de hoek
Ik kan het op de foto ook niet zien, maar aan de gehele vorm te zien lijkt me er nog wel een hard gedeelte aan te zitten. Dat harde deel werd niet als een smal randje op de bijl gezet.
Okee. Zal het wanneer ik weer op de dagbesteding ben even na kijken, ik zag tijdens het opschonen wel een stuk wat wat donkerder leek op de zijkant van de snede. Nu kan dit ook gewoon viezigheid geweest zijn, maar het had wel een donker blauwe kleur, wat erg leekt op dezelfde soort blauw als (verhard) staal. Kan dit dan kloppen?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.