Ik zie dat ik een klein foutje in de titel van dit draadje heb gemaakt

: de keuzestress kwam voor het passen en meten. Na het passen en meten was de stress namelijk weg

.
Voor zover het niet helemaal duidelijk is overgekomen in m'n verhaal: de Hammer n3800 is dus ook afgevallen.
De werkhoogte was daarvoor niet het doorslaggevende argument, maar de andere 3 opmerkingen wel:
- ontbreken van de snelspanner;
- afzuigaansluiting van 120 mm
- sleuf van een niet standaard breedte/diepte.
Ik had nu nog 3 zagen in de lijst staan: de Laguna 1412, de Record Power Sabre 450 en de BS400.
Even de prijzen vergelijken op dit punt in het proces

, want we komen dichterbij een beslissing dus die moet worden meegewogen. Het gaat immers om serieus geld.
Even voor de achtergrond om het plaatje compleet te hebben: Ik heb dus ook sinds November vorig jaar een zoekopdracht op Marktplaats gemaakt op het thema lintzagen. Elke dag krijg je dan meldingen van nieuwe advertenties die zijn geplaatst voor gebruikte lintzagen. Soms komt er een mooi gereedschap zomaar op marktplaats terecht.....een mens moet mazzel hebben

. Helaas. Af en toe komt er een mooie Centauro of Meber voorbij (type 600 of 700....veel te groot voor mij en op krachtstroom

).
Goed terug naar het hoofdthema. De Laguna en de Sabre 450 liggen maar een paar tientjes uit elkaar. De BS400 is fors goedkoper: voor dat prijsverschil kan ik een hoop andere leuke dingen (gereedschappen

) kopen. Wat is nu wijsheid?
Daar heb ik dus de afgelopen volle week op lopen broeden, 't ging alle kanten op. Even beredeneren:
In mijn optiek is de BS400 een beetje ouderwetse techniek en opbouw in vergelijk met de Sabre450 en de Laguna. Is op een paar punten eenvoudig te verbeteren met een andere langsgeleider: die extra kosten heb ik onderin de tweede tabel meegenomen. Als ik dan ook de lintgeleiders zou upgraden naar lagers, is het prijsverschil met de andere twee zagen niet zo heel groot meer.
Ik besluit dan om de BS400 ook maar af te laten vallen. Nu hoef ik nog maar te kiezen uit 2

.....
Maar dat maakt het er allemaal niet gemakkelijker op (
ik ben op dit moment nog steeds bezig met vergelijken op papier he!). Beide zagen hebben hun voor-en nadelen (veel voordelen en niet zoveel nadelen).
KEUZESTRESS noemen we dat

. Voorbeeldje? Als je binnen 1 uur tijd meer dan 4 keer wisselt van 'definitieve' keuze......LOL.
Het is donderdagavond 25 Februari en ik overleg met m'n beste raadgever en minister van financiën. De keuze is gemaakt: het wordt de Sabre 450.....we hebben een winnaar! Eigenlijk alleen maar op basis van "groter is beter"......
Ik snel naar de Baptist website en doe 1 Record Power Sabre 450 (met de nog geldende promo) in m'n winkelmandje....
En dan begint het te knagen. Neem ik de juiste beslissing wel op basis van de juiste criteria? Zie ik niet iets over het hoofd? Ik besluit m'n winkelmandje weer leeg te maken en er nog eens een nachtje over te slapen.