Nieuwe lintzaag...wikken, wegen....keuzestress....passen, meten....beslissen. Gevolgd door een review.

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Mijn eerste lintzaag(je) was een erfenis van m'n schoonvader: een kleine Black&Decker. Hij gebruikte dat apparaatje voor zijn modelbouw perikelen en daar was het apparaatje prima voor geschikt. Ik probeerde daarmee op plankjes van de diverse houtsoorten mij het lintzagen al een beetje meester te maken:)(het was m'n eerste he!), maar ja een lichte zaag: ik liep al heel snel tegen de beperkingen aan. Er moest dus een iets serieuzere lintzaag komen. Dat werd een Electra Beckum BAS315 (hier wel bekend op dit forum). Dat was al een wereld van verschil met de Black&Decker. Ik heb veel plezier van dat ding gehad. Hij staat nu bij een ander forumlid, ik hoop dat hij er net zoveel lol mee heeft.
Toen ik een paar jaar geleden begon met houtdraaien, dienden ook met deze zaag de beperkingen zich snel aan. Met name de zaaghoogte. 170-180 mm is niet veel als je een brok hout wilt voorbereiden op houtdraaien. Ik huldig het principe: als er iets nieuws moet komen in de werkplaats, zal er iets anders weg moeten om plaats te maken - ik heb immers niet veel ruimte. Dus eerst de oude lintzaag weggedaan. Dan ontstaat er wat ruimte voor iets nieuws:giggle:.....
Maar dan.....Wat moet er voor in de plaats komen? Al lezende op het forum, komt er van alles voorbij: Hammer n3800, n4400, Record Power Sabre 350, 400, 450, Felder.....en niet te vergeten al het antiek:eek: (groot, zwaar, etc.). Mja.....

Ik heb een technische achtergrond (werktuigbouw) en heb de eerste jaren van mijn werkzame leven in de project engineering binnen de voedingsmiddelenindustrie doorgebracht. We gingen niet zover dat er volledige bestekken werden geschreven, maar er werd wel altijd een wensenlijstje gemaakt. Soms heel uitgebreid, soms heel summier, afhankelijk van wat er nodig was. Ik heb dat in dit geval ook gedaan, om houvast te hebben. Wat is voor mij belangrijk bij de keuze van een nieuwe lintzaag?

1) max. zaaghoogte 300 mm; neem daar 2/3 voor regelmatig gebruik als max, dan heb je een behoorlijke capaciteit.
2) compact; de nieuwe machine moet een klein vloeroppervlak innemen. Ik heb weinig ruimte, ik wil wel graag m'n 'kont kunnen keren' rond de machines i.v.m. de veiligheid.
3) financiële limiet: de zaag moet - afgeleverd - niet meer dan 2000 euro kosten
4) Bij voorkeur 1 afzuigaansluiting van 100 mm. Ik heb een afzuiger die daar op past en ik wil dat die dan ook zo effectief mogelijk kan werken. Met 2 aansluitingen wordt het improviseren.
5) Bij voorkeur een werkhoogte boven de 900 mm: dit is een persoonlijke voorkeur. De BAS315 heb ik op een hogere onderbouw gezet, zodat de tafel een stuk hoger dan standaard kwam. Ik vind dat prettiger werken (en m'n rug ook;)).

Toen maar eens informatie gaan verzamelen. Ik heb ze in onderstaande tabel bij elkaar gezet.
Vergelijk lintzagen.JPG
Voila! Het lijstje met het actueel geldend prijs niveau.
Dit tabelletje ben ik eind vorig jaar (begin december ongeveer) gaan opstellen. Ik kan zeggen dat ik ook wat Brexit effecten heb kunnen waarnemen (ik heb daar in ieder geval wel een sterk vermoeden van). Voorbeeld? De prijzen van de beide Laguna zagen lagen tot 31-12-2020 200 euro lager dan ze hier nu in de tabel staan. Levertijden voor de Record Power zagen> voor de Sabre 350 voorlopig nog niet in beeld, de Sabre 450 1e helft Maart.....enfin. Nog zo'n dingetje wat mee ging spelen in de afwegingen: zit er een standaard 19 mm sleuf in de tafel. Dit in verband met het gebruik van hulpstukken e.d.
In mijn keuze is de RP Sabre 350 al snel afgevallen, want zaaghoogte max. =285 mm.
Wordt vervolgd:).

Edit: tabelletje was dubbel geplaatst. Is gecorrigeerd.
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Twee afzuigpunten betekent vaak dat er een tweede vrij kort onder het werkblad zit, ipv één enkele onderaan het wiel. Zorgt voor een veel beter afzuiging dan enkel die laatste. Ik zou het toch zeker overwegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: houtdraaierke65

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik kan vandaag nog wel even verder schrijven ;), de avond is nog jong en de straat mogen we toch niet op.....

De Jet JWBS-15M is een heel mooie lintzaag. Kwalitatief zit het meestal wel goed bij Jet alhoewel je (op de Amerikaanse fora) ook wel negatieve ervaringen tegenkomt. Maar ja, geleverd en wel een kostenplaatje wat boven het gestelde maximum uitkwam. Net als de Laguna 14BXo_O. Tot 31 december paste die nog in het plaatje. Met ingang van 1 januari niet meer. Het lijstje wordt al korter:unsure:.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Te koud om wat met hout te gaan doen vanmorgen....3 graden rond een uur of 9:00. Dan maar even verder schrijven.
Ok, op dit moment nog 3 zagen in beeld volgens het lijstje. In verband met de lockdown kan ik niet 'even' naar een winkel of toonzaal rijden om de zagen in werkelijkheid te bekijken. Voor gebruikerservaringen moet ik sowieso elders zoeken. De gegevens van de machines kan ik zo van het net plukken, dan heb ik alle verkoopinformatie beschikbaar. Maar dan....gebruikerservaringen. Die zijn voor mij veel belangrijker voor het maken van een keuze.
Om het hele lijstje maar even af te gaan:

- Laguna 1412: Alle informatie die over deze zaag te vinden is, komt uit Noord Amerika. Ik heb geen reviews o.i.d. kunnen vinden met een Europese achtergrond. Komt wellicht doordat deze zagen pas relatief kort in Europa worden verkocht. Laguna heeft nog niet zo lang een eigen vestiging in Engeland om de Europese markt te bedienen. Nu Brexit een feit is, is dit wel een dingetje:cautious:. Op Lumberjocks (de Amerikaanse tegenhanger van ons forum zeg maar) zijn veel ervaringen terug te vinden: veel positief.Een enkele review is negatief, daar kom ik later op terug.

- Record Power Sabre 350: over deze zaag is veel, heel veel informatie te vinden. In Noord Amerika/Canada wordt deze ook verkocht als Rikon 10-326 Deluxe Bandsaw. De kleur en de naam zijn anders:) maar daarna zijn er geen zichtbare verschillen. Ruimschoots positief. Ook op YouTube de nodige reviews over te vinden, maar goed, deze zaag was al afgevallen.

- Hammer n3800: dit is een bekende hier op het forum, er is nog niet zo heel lang geleden door medeforumlid L.N. een uitgebreide review over deze zaag gepost. Op YouTube zijn ook nog wel wat brokjes informatie te vinden, maar da's erg summier.

- Jet JWBS-15M: dit wordt al lastiger. Over deze zaag is weinig tot niets te vinden. Kan zijn omdat dit model nog niet zolang op de markt is. Je moet het dus voorlopig doen met enkel de verkoopinformatie van de fabrikant. Deze zaag was ook al afgevallen.

-Laguna 14BX: Qua beschikbare informatie gelijk aan de 1412: op Lumberjocks en YouTube goed vertegenwoordigd. Belangrijkste verschil tussen de 1412 en de 14BX: de 14BX heeft een zwaardere motor, voetrem en een ander onderstel. Ook deze zaag was al afgevallen.

- Record Power Sabre 450: de beschikbare gebruikersinformatie over deze zaag viel me tegen. Ik ben op het net slechts 2 videoberichten tegen gekomen: de 1e een "uitpak- en stel samen" video, de 2e over de eerste zaagsnedes. Ik weet dat deze zaag bij een aantal forumleden wordt gebruikt: hier liggen mogelijkheden > deel a.u.b. je ervaringen met deze zaag.

Omdat het lijstje ineens wel erg kort werd, heb ik vorige week ook de Record Power BS400 in het vergelijk opgenomen. Ik zal dat bestandje van de week even exporteren en dan in dit draadje opnemen.
De Holzstar en Holzkraft lintzagen die ook in Nederland worden verkocht, heb ik niet in m'n vergelijk meegenomen want: of uitgevoerd met aluminium wielen of buiten gestelde budget.
Informatie verzameld -en ik denk compleet. Nu komen we in de fase wikken en wegen.....
Wordt vervolgd....
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Super nuttig dat je dit allemaal deelt!
Ikzelf vind het kiezen en kopen van een significant stuk gereedschap minstens even leuk als het gebruiken dus ik herken de aanpak wel 😁
 
  • Leuk
Waarderingen: JuulvH en EdP

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Je hebt het o.a. over Laguna. Ik ken de onderdelendistributie niet. Maar die zou voor mij aardig meetellen in mijn afweging. Niks is zo vervelend als (te) lang moeten wachten mocht iets defect raken. Ook voor de hobbiest is dat niet fijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
264
154
Nijmegen
Mooi vergelijk. Ben zelf ook al enige tijd aan het nadenken over een lintzaag. Ook ik heb een heel beperkte ruimte. Heb even de Parkside lintzaag overwogen als instapper, maar die is wel heel beperkt in zaaghoogte. Maar als ik dan mijn mijn wensenlijstje maak gaatn de prijzen al snel richting de €1000 en hoger.

Ben benieuwd naar je uiteindelijke aankoop en conclusie.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Mooie analyse. Als ik naar je eisen kijk zou ik eerder aan de Sabre serie denken dan aan de 'normale' 400 serie. Ik weet het niet precies van de 400, maar bij de 350 en 250 zit er wel een vrij groot kwaliteitsverschil tussen de gewone en de Sabre versie.

Met de Laguna's kun je denk ik ook niet zo gauw mis gaan, maar wat mij daarbij tegenstaat is dat je €200 of meer extra betaald in Europa. In Amerika zijn ze vergelijkbaar qua prijs met de Record Powers (de Rikon versies dan).

De Minimax S45N zou ook een mooie optie zijn, maar die heb je al geschrapt. Volgens mij is die in Duitsland (Holzkraft) en Italië wel net onder de €2000 te krijgen.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Zou, zodra dat weer kan toch even bij baptist langsgaan, die hebben Laguna en Record volgens mij in de showroom staan😉
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
137
35
Headvillage
@EdP
Ik ben in het bezit van een rp sabre 450 als je wilt mag je komen kijken \ zagen
Wat ik met name goed vind is de electronische vrijloop ( schakeling ) en de lint ontspanmogelijkheid de rustige loop en de "grote " wielen.

Wat ik wel een nadeel vindt is wanneer je de hoogte van de geleider veranderd je de lagers / geleiding ook weer aan moet passen.
Maar wat ik begrepen heb zijn er meerdere machines die daar last van hebben.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Je hebt het o.a. over Laguna. Ik ken de onderdelendistributie niet. Maar die zou voor mij aardig meetellen in mijn afweging. Niks is zo vervelend als (te) lang moeten wachten mocht iets defect raken. Ook voor de hobbiest is dat niet fijn.
Daar ben ik niet zo heel bang voor. Laguna bouwt z'n machines voor een heel groot deel metrisch (ik moet zeggen: laat bouwen;)). Dus de boutjes/moertjes en lagers zouden geen probleem moeten geven. De Laguna machines worden door Baptist in Nederland verkocht. 't hangt er maar net vanaf wat er dan precies kapot gaat. Als dat net een niet-voorraad artikel betreft, heb je meteen de hoofdprijs qua levertijden. Maar pas op: dat gebeurd bij professionele machines net zo hard.
 
  • Leuk
Waarderingen: mark20v

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
@EdP
Ik ben in het bezit van een rp sabre 450 als je wilt mag je komen kijken \ zagen
Wat ik met name goed vind is de electronische vrijloop ( schakeling ) en de lint ontspanmogelijkheid de rustige loop en de "grote " wielen.

Wat ik wel een nadeel vindt is wanneer je de hoogte van de geleider veranderd je de lagers / geleiding ook weer aan moet passen.
Maar wat ik begrepen heb zijn er meerdere machines die daar last van hebben.
Dank je voor het aanbod, maar dat zal niet nodig zijn. Als ik klaar ben met m'n verhaal, begrijp je ook waarom;).
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Goed. Wikken en wegen.....(1)
De uitvoeringen van de diverse zagen maar (weer) eens tegen het licht gehouden.
- snelspanner voor het zaaglint: die zit standaard op de Laguna en de beide Record Power zagen die nog in de korte kieslijst staan, niet op de Hammer n3800; Omdat er ook langere perioden zijn dat ik de zaag niet gebruik, vind ik deze optie wel belangrijk omdat je aan de stand van de hendel kunt zien of de zaag gebruiksklaar is (gespannen) of niet. Bij de EB BAS315 is het me wel eens gebeurd dat ik de zaag na langere tijd wilde gebruiken, maar vergat de lintspanning te controleren.
- afzuigaansluiting 100 mm: wederom standaard op de Laguna en de RP zagen. De Hammer heeft 1 aansluiting van 120 mm....daar moet ik dan een verloop voor zien te vinden/maken:cry:.....
- sleuf/sleuven in de tafel: ook hier wijkt de Hammer in af:cry:.....waarom toch?
- werkhoogte: ojee....de Hammer heeft de laagste werkhoogte = 840 mm. Meetlintje erbij gepakt en even in de praktijk gekeken hoe dat voor mij uitpakt. Wil ik op een voor mij goede werkhoogte uitkomen, dan moet ik de machine verhogen.....Dit is een heel persoonlijk ding! De een zal het een prettige hoogte vinden, een ander heeft er problemen mee. Ik moet de tafel echt boven de 900 mm hebben anders heb ik een probleem met m'n werkhouding.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Wil ik op een voor mij goede werkhoogte uitkomen, dan moet ik de machine verhogen.....Dit is een heel persoonlijk ding! De een zal het een prettige hoogte vinden, een ander heeft er problemen mee. Ik moet de tafel echt boven de 900 mm hebben anders heb ik een probleem met m'n werkhouding.


Je zal niet de eeste en niet de laatste zijn die z'n lintzaag op een paar blokken zet of op een kleine pallet.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Wikken en wegen ......(2)
De Laguna 1412......
Een zaag die door Laguna een jaar of 5 geleden in de (Amerikaanse) markt is gelanceerd om op 110V goed te kunnen presteren. In Amerika is 220V ongeveer hetzelfde als 400V bij ons:p.
Zoals eerder gezegd, kennen wij deze zaag pas sinds kort ook in Nederland, dus hier geen informatie te vinden.
Maar ginder wel:cool:.
Een samenvatting van wat ik aan informatie heb gevonden:
Gebruikers zijn allemaal zeer tevreden over de zaag, op een enkele uitzondering na.
- met name in de eerste periode na de marktintroductie moet de klantenservice van Laguna het nogal ontgelden, maar m.i.v. 2017 hoor je daar helemaal geen klachten meer over. Integendeel. Sinds 2017 heel positieve meningen over de klantenservice bij Laguna (dat hebben ze dus goed opgepakt indertijd).
- De lintzagen van Laguna zijn standaard met keramische geleiders uitgevoerd(!). Als je de lintzaag enkel gebruikt voor het rondzagen van stamdelen t.b.v. schalen draaien, heb je veel onderhoud aan die keramische geleiders. En die zijn niet goedkoop:unsure:. Nadat de persoon in kwestie een ombouw naar lagergeleiders had gedaan (in Amerika geleverd door Carter Products, hier levert Romtools soortgelijke geleiders) waren z'n problemen opgelost en was ie weer helemaal blij met zijn lintzaag.
- De zaag is vooral sterk in nauwkeurig herzagen. De tafelondersteuning is zeer stabiel en dat in combi met de keramische geleiders boven- en onder de tafel. Het lijkt er op dat bij het omhoog- en omlaagverstellen van de bovengeleider, deze nauwkeurig in lijn blijft. En dat je deze dus niet telkens hoeft bij te stellen (dat hoor je tenminste van meerdere gebruikers).
- Stofafzuiging: de stofpoort zit net onder de tafel en schijnt zo al bijzonder effectief z'n werk te doen. Er komt slechts een heel klein beetje zaagsel in de onderkast terecht. Een paar maanden geleden heeft de "Thoughtfull Woodworker" een filmpje op Youtube gepost met een aantal modificaties die hij aan de zaag had gedaan.
Een verbreding van de tafel om meer werkoppervlak te hebben, een lagere langsgeleider waarop ook stops gezet kunnen worden, voor het zagen van houtverbindingen, en een stukje optimalisatie van de afzuiging, waardoor deze nu bijna 100% effectief is.
- Maximale zaaghoogte die door Laguna wordt opgegeven is 305 mm. Dit is een conservatieve opgave. De maximale zaaghoogte ligt in werkelijkheid wat hoger = 330 mm. Maar laten we het maar bij de fabrieksopgave houden.
- Over de bouwkwaliteit hoor je geen negatieve zaken. En enkeling die loopt te mekkeren over een borsteltje waar hij met z'n vingers niet goed bij kan of een knop die naar z'n mening verkeerd zit:eek:.
Conclusie op dit punt in de tijd: klinkt allemaal goed.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Wikken en wegen......(3)
Record Power....Sabre 450 of toch de BS400?
Lastig, lastig.
Even zonder enige twijfel: de Sabre is de machine met de betere specificatie:
- de langsgeleider kan aan beide zijden van het lint geplaatst worden. Dat kan bij de BS400 niet.
- de snelheid van het lint ligt hoger dan bij de BS400
- de (hoofd)aansluiting voor stofafzuiging zit ook bij deze machine net onder de tafel, bij de BS400 onder in de kast.
- De zaaglintgeleiding is uitgevoerd met lagers op de (ik noem het maar zo) moderne manier. De lintgeleiding op de BS400 is klassiek, net als op de Hammer.
En dan is de capaciteit van de Sabre natuurlijk iets groter dan die van de BS400. Bij de Sabre wordt een herzaaggeleider meegeleverd, bij de BS400 een verstekgeleider (als ik goed heb gelezen ;)).

Tot eind Februari loopt/liep er een promo op de beide Sabre lintzagen: bestellen voor eind Februari betekent een setje zaaglinten en een LED lampje gratis erbij. Maar ja.....levertijden tot in Mei (?) voor de Sabre 350 en Maart voor de Sabre 450.....Wel tot uiterlijk 28 Februari bestellen, anders jammer.
Ik kwam even in de verleiding......om de ratio los te laten......
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.