Nieuwe kijk op lijmen.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.565
2.344
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit is wel één van meest interessante videos die ik in tijden gezien heb. Ik weet niet beter dan dat je beide oppervlakten met lijm in moet smeren, goed verdelen en klemmen. Alleen bij epoxy moet je niet te veel klemmen.

En toen kwam gisteravond laat deze video voorbij. Ga vandaag toch maar een paar proefjes doen over sterkte en zo..

fijne zondag allemaal,

jaap

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.355
347
't hoofd van Overijssel
Dit werk inderdaad allemaal prima. Om een lijmverbinding minder glibberig te maken even de zoutstrooier er bij. Het zout zorgt er voor dat de verbinding ruwer wordt waardoor alles niet meer over elkaar glijdt.

Bij de tapeverbinding wordt hier gezegd dat de tape niet flexibel moet moet zijn. Mijn ervaring is dat juist het bruine inpak tape (action) je prima spaning kan opbouwen door iets te rekken. Ook geen stukjes gebruiken maar lekker wikkelen. Mocht je de lijm van de tapen niet op je werkstuk willen hebben draai de eerst laag je tape dan even om...... dus de plakzijde naar buiten. Tweede laag draai je de rol om en wikkel je rondom de eerste laag zonder spanning tweede met spanning.
Verwijderen van de tape is simpel door even een facet kantje met je bovenfrees langs een van de hoeken te maken. Tape kan je dan in geheel weghalen.

Als je de omkeer tape gebruikt is een tijdelijk spanbandje of een oude fietsband wel makkelijker om te gebruiken. Je kan voor tijdelijk ook het blauwe duurdere schilderstape gebruiken. Maar zoals vaak hoe meer je deze techniek gebruikt hoe handiger je wordt met tape en houtlijm.

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
88
Balloërveld (Dr)
Mocht je de lijm van de tapen niet op je werkstuk willen hebben draai de eerst laag je tape dan even om...... dus de plakzijde naar buiten.
Het geniale schuilt in de eenvoud. Hoe simpel kan het zijn en dat ik daar nou nooit zelf op ben gekomen.
Super! Dank voor deze tip!

Groet,
Jan

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.359
513
lijm aan twee kanten kan er voor zorgen dat er lucht tussen blijft 1 kant is beter.
Maar als je de maximale sterkte uit je verbinding wilt is klemmen nodig.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.