Nieuwe intimmering vooronder.

tuoh

Oud hout
Het vlaggenschip van onze vloot ligt in de loods voor een groot onderhoud, en dat zullen we geweten hebben :)
Dit vlaggenschip is een houten Hengst (bouwjaar 1902), een vissersschip uit de Scheldedelta, en gebruikt voor de vangst van schol. Later kwam hier de mosselvangst bij, dat verdiende beter.

Zo ben ik nu bezig met een nieuw interieur in het vooronder, maar verwacht hier niet het zoveelste strakke interieur uit Teak of Mahonie.
Neen, aan boord van deze vissersschepen was alles heel basic, en duurzame houtsoorten waren helemaal uit den boze (onbetaalbaar) Grenen, Vuren, Populier en Lariks waren hier de meest gebruikte houtsoorten voor de binnenbetimmering.
Voor deze verbouwing ben ik teruggekeerd naar de originele indeling, met een persoonlijke toets hier en daar ;)
Zo heb ik al een nieuw voorste schot met slaapkooi ingebouwd, een stuur- en bakboordkooi, en een haardplaats, foto's hiervan volgen later.
Deze week enkele dagen uitgetrokken om de vooraadkast te bouwen, we moeten tenslotte ook kunnen eten en drinken onderweg.
Heb hiervoor gekozen om alles uit te voeren in Grenen ( 3° keus) er zit dus al eens een kwast in :D , maar dat is geen probleem.
Omdat het aan boord van deze schepen nooit echt droog is, was ook de Rv waarde van het hout niet super belangrijk. (Rv. 16%) maar ik verwacht geen problemen.
Alvorens met de bouw te starten alles eens uitgetekend met autocad ,om de juiste verhoudingen te vinden, en alle eventuele problemen in kaart te brengen, dat spaart heel wat tijd tijdens de bouw.
Door het hoge vochtgehalte aan boord is het belangrijk om zoveel mogelijk te verluchten, onze nieuwe voorraadkast ontsnapt hier ook niet aan, maar de verluchting heb ik eens op een andere manier aangepakt. Ik heb namelijk houten latjes als vlechtwerk gebruikt, terwijl hier origineel gewoon verticale latjes werden voor gespijkerd. Ik vind het vlechtwerk wel geslaagd.
De kast is verder op de klassieke manier opgebouwd, panelen van een bossing voorzien, en het geheel is samengebouwd met de Domino.
De bossingen zijn niet nageschuurd, het freeswerk was zo glad dat schuurpapier hier afbreuk zou doen aan het resultaat. Heb de bossingfrees (Mec. frees) op 8000 tr/min door het hout gejaagd met een superglad resultaat.
Bijgaand nog enkele foto's van het resultaat tot hiertoe, morgen plaats ik de kast aan boord.
Foto's van de geplaatste kast volgen nog.


Mvg,

André

Attached files
 

tuoh

Oud hout
En nog enkele detailfoto's van de bossingen met de gebruikte frees.
Een scherpe frees, het juiste toerental, en de gepaste doorvoersnelheid, de ideale mix voor een superglad eindresultaat.

Ps: voor het sluitwerk ben ik wel van het "lastenboek" afgeweken, dit is nu namelijk uitgevoerd in Wengé ;)


Mvg,

André

Attached files
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Dat ziet er strak uit.
Zo zie je maar dat je met "gewone" houtsoorten toch ook mooie dingen kan maken.
Ik ben benieuwd naar de foto's van de rest van het interieur.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Mooi stuk werk, persoonlijk vind ik de deuren aan de achterkant nog mooier dan aan de voorkant.

Mvg, bjorn
 

tuoh

Oud hout
Vandaag de kast geplaatst aan boord, dus weer een puntje dat we kunnen afvinken.
Nu nog enkel twee lattenbodems, en we kunnen ons ten ruste leggen :D

Bijgaand nog enkele foto's van de "ruimte" of beter, het gebrek aan ruimte.

Ps: zoals te zien op de foto's steekt zo'n schip vol met "krommers" = kromgegroeide stamdelen waarbij de draad de kromming mooi volgt. Jammer genoeg tegenwoordig bijna niet meer te vinden, iedereen wil immers mooie rechte stamdelen :cry:


Mvg,

André

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Er komt zeker een afwerking op de nieuwe delen, maar het moet eerst wat warmer worden hiervoor.
De nieuwe wand word afgewerkt met Konserveergrond van Wijzonol, 1 laag kleur 3110 = licht eiken, en nadien nog enkele lagen transparant, dit product is extreem ademend, en dat is hier wel nodig.
De kastjes krijgen minimum vier à vijf lagen gekookte lijnolie als afwerking, terwijl de vloer van de stookplaats een kleurtje krijgt ( ossebloedrood)
Dit alles gaat er hopelijk voor zorgen dat je nieuw niet meer kan onderscheiden van oud. Eens alles is afgewerkt post ik nog wel wat foto's.

Mijn volgende klus is een nieuwe strijkinstallatie voor de mast ontwerpen en bouwen, dit word een combinatie van houtbewerking en machinebouw. Om al een idee te geven van de omvang, de mast is 13,50m hoog, en weegt een kleine 300 kilo. Binnenkort meer hierover.

Mvg,

André
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Prachtig werk André. Die verbindingen sluiten als een bus. Op de Robland? Je hebt - aan de kromming te zien - de latjes ook écht gevlochten ? De gaten waar ze in passen recht tegenover elkaar en de latjes geplooid. Mooi werk en mooie boten. Vorig jaar in september heb ik een aantal platbodems en andere droogvallers ( ik ken niet de juiste benamingen) in actie gezien op Sint-Anneke op de jubilee van de Liberty. Ik vind ze prachtig om zien maar waag er mijzelf niet aan, en blijf bij plastiek :D
gr,
Danny
 

tuoh

Oud hout
Hallo Danny,

het is inderdaad echt vlechtwerk, heb eerst met het idee gespeeld om het hele deurtje met vlechtwerk te vullen, maar dat was een beetje teveel van het goede.
Voor de productie heb ik een beetje vals gespeeld, heb het spul gemaakt op mijn Felder, ik vond het te koud in de loods om met de Robland aan de slag te gaan. Er is namelijk geen verwarming, en met kouwe handen aan een machine werken is geen goed idee.

Dat droogvallen is inderdaad twee jaar geleden gebeurt tijdens "Waterkant" in Antwerpen, ondergetekende was toen aan boord :D Droogvallen met de schepen doen we regelmatig, de meevarende gasten vinden het wel leuk, en op de plaat van Walsoorden liggen regelmatig zeehonden te zonnen, zodoende.

Mvg,

André
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
tuoh zei:
op de plaat van Walsoorden liggen regelmatig zeehonden te zonnen, zodoende.
André

Moet ik toch eens vaker een verrekijker meenemen als ik weer eens de silo's op moet.
(de silo's aan Walsoorden zijn van het bedrijf waar ik voor werk)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mooi werk Andre. En een mooie hobby heb je daar. Die scheepjes zijn prachtig.

Vroeger ging ik met mijn schoolmaten elk jaar zeilen op zo'n tjalk in de Waddenzee. Droogvallen hoorde er wel standaard bij. Altijd leuk en vooral ook mooi zo midden op zee.
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
tuoh zei:
Mijn volgende klus is een nieuwe strijkinstallatie voor de mast ontwerpen en bouwen, dit word een combinatie van houtbewerking en machinebouw. Om al een idee te geven van de omvang, de mast is 13,50m hoog, en weegt een kleine 300 kilo. Binnenkort meer hierover.

Mvg,

André

Hier wil ik graag ook meer van zien.
Ik neem aan dat het geen doorgestoken mast is.
Dus ik ben benieuwd naar de oplossing die je gaat maken.
 

tuoh

Oud hout
Nou, we zijn nu volop bezig met de nieuwe strijkinstallatie. Daar ben ik enkele uurtjes voor aan het spelen geweest met de rekenmachine om alles eens uit te rekenen, en nadien alles op papier te zetten met Autocad.
Tenslotte is meten weten. En dat is hier zeker van toepassing.
De mast is geen doorgestoken exemplaar, maar scharniert boven dek tussen de twee mastkaken op een dikke as.
De mast is een Oregon exemplaar van 13,50m lengte, en een eigen gewicht van 215 kg, beslag incl.
Om deze mast te strijken en op te richten hebben we behalve een lier ook een sprenkel, strijkplank of bokkepoten nodig. Dit om de lierkabel bij liggende mast onder een acceptabele hoek te laten trekken.
De combinatie van lierkabel met strijkplank en voorstag vormt dus een driehoek bij gestreken mast.
De benodigde trekkracht om het spul te rechten komt op 390kg, meteen de minimale kracht die de lier moet kunnen regenereren.
Tot hier toe gebruikten we bokkepoten in combinatie met een kettingtakel, dat werkte wel, maar authentiek was het maar zus en zo. De bokkepoten waren wel oorspronkelijk, de takel duidelijk niet.
Omdat tijdens het varen die twee bokkepoten altijd in de weg lagen op het voordek, en omdat we van die takel af wilden gebeurt deze metamorfose.
Hierbij enkele foto's van het proces tot hier toe.

Mvg,

André

Attached files Strijklier-gebogen hendel.pdf (16.7 KB)
 

tuoh

Oud hout
De grote onderhoudsbeurt van ons vlaggenschip is bijna achter de rug, morgen nog wat opruimen en dan kan ie volgende week dinsdag terug in het sop.
Vandaag de strijklier getest en goed bevonden, die werkt zoals berekend :D en kan nu dus volledig afgewerkt worden, beschermkap plaatsen, lakken, de blanke delen in de lijnolie, en alles smeren voor de definitieve montage aan boord.
We gaan wel de handvatten op de hendels wat verkleinen, dan klopt de verhouding beter.
Ook onderdeks is nu alles afgewerkt en heeft een gepast kleurtje gekregen, idem trouwens voor de buitenkant.
Onderstaand nog wat foto's van het hele project.

Mvg,

André

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Dat is een mooie lier geworden. Was het niet mogelijk een kant en klare lier te kopen? Na ruim 20 jaar op een scheepswerf rond gelopen te hebben valt het me op dat je geen pallen. Dat maakt het wat veiliger met het oplieren. Een tweede opmerking geldt de zijdelingse stevigheid. Als er iets tegen de zijkant knalt kan het geheel ontzet raken en niet meer of heel moeilijk te gebruiken. Dat zijn zo de dingen die mij direct opvallen bij het bekijken van de foto's. Het zal wel een beroepsafwijking zijn. ;)
Maar de lier en ook het houtwerk ziet er goed uit. Zo te zien weer een waardige toevoeging aan de varende museumstukken.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Hoe zit het met bewegingen van de spanten? Houten schepen kunnen toch aardig wat bewegen en torderen tijdens flinke golfslag, en ik stel me zo voor dat als je iets net té strak pas hebt gemaakt dat er scheuren in de meubels kunnen ontstaan.

Beetje zoals dit, zelfs staal is flexibel in een storm. Let op de video binnenin het schip: :eek:
[MEDIA=youtube]qEkErF51Uxg[/MEDIA]

??Waarom lukt het embedden niet? Wat mis ik. Ik doe het precies zoals in de FAQ maar ik krijg alleen dit:
[youtube][/youtube]
 

WR1944

Oud hout
Gelukkig zit er enige flexibiliteit in zowel hout als staal al zullen de krachten en de hoeveelheid beweging niet dezelfde zijn. Het hangt af van de interactie tussen de verschillende delen in verschillend materiaal welk het eerst deformeerd of scheurt.
Dankzij de soepelheid van staal kunnen die grote schepen die grote klappen van de golven weerstaan. Bedenk dat een liter water een kilo weegt en als je een plastic zak met die liter tegen je hoofd krijgt met een zekere snelheid merk je pas die enorme kracht van bewegend water. Maar we dwalen af. :mrgreen:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.