Het vlaggenschip van onze vloot ligt in de loods voor een groot onderhoud, en dat zullen we geweten hebben 
Dit vlaggenschip is een houten Hengst (bouwjaar 1902), een vissersschip uit de Scheldedelta, en gebruikt voor de vangst van schol. Later kwam hier de mosselvangst bij, dat verdiende beter.
Zo ben ik nu bezig met een nieuw interieur in het vooronder, maar verwacht hier niet het zoveelste strakke interieur uit Teak of Mahonie.
Neen, aan boord van deze vissersschepen was alles heel basic, en duurzame houtsoorten waren helemaal uit den boze (onbetaalbaar) Grenen, Vuren, Populier en Lariks waren hier de meest gebruikte houtsoorten voor de binnenbetimmering.
Voor deze verbouwing ben ik teruggekeerd naar de originele indeling, met een persoonlijke toets hier en daar
Zo heb ik al een nieuw voorste schot met slaapkooi ingebouwd, een stuur- en bakboordkooi, en een haardplaats, foto's hiervan volgen later.
Deze week enkele dagen uitgetrokken om de vooraadkast te bouwen, we moeten tenslotte ook kunnen eten en drinken onderweg.
Heb hiervoor gekozen om alles uit te voeren in Grenen ( 3° keus) er zit dus al eens een kwast in
, maar dat is geen probleem.
Omdat het aan boord van deze schepen nooit echt droog is, was ook de Rv waarde van het hout niet super belangrijk. (Rv. 16%) maar ik verwacht geen problemen.
Alvorens met de bouw te starten alles eens uitgetekend met autocad ,om de juiste verhoudingen te vinden, en alle eventuele problemen in kaart te brengen, dat spaart heel wat tijd tijdens de bouw.
Door het hoge vochtgehalte aan boord is het belangrijk om zoveel mogelijk te verluchten, onze nieuwe voorraadkast ontsnapt hier ook niet aan, maar de verluchting heb ik eens op een andere manier aangepakt. Ik heb namelijk houten latjes als vlechtwerk gebruikt, terwijl hier origineel gewoon verticale latjes werden voor gespijkerd. Ik vind het vlechtwerk wel geslaagd.
De kast is verder op de klassieke manier opgebouwd, panelen van een bossing voorzien, en het geheel is samengebouwd met de Domino.
De bossingen zijn niet nageschuurd, het freeswerk was zo glad dat schuurpapier hier afbreuk zou doen aan het resultaat. Heb de bossingfrees (Mec. frees) op 8000 tr/min door het hout gejaagd met een superglad resultaat.
Bijgaand nog enkele foto's van het resultaat tot hiertoe, morgen plaats ik de kast aan boord.
Foto's van de geplaatste kast volgen nog.
Mvg,
André
Attached files

Dit vlaggenschip is een houten Hengst (bouwjaar 1902), een vissersschip uit de Scheldedelta, en gebruikt voor de vangst van schol. Later kwam hier de mosselvangst bij, dat verdiende beter.
Zo ben ik nu bezig met een nieuw interieur in het vooronder, maar verwacht hier niet het zoveelste strakke interieur uit Teak of Mahonie.
Neen, aan boord van deze vissersschepen was alles heel basic, en duurzame houtsoorten waren helemaal uit den boze (onbetaalbaar) Grenen, Vuren, Populier en Lariks waren hier de meest gebruikte houtsoorten voor de binnenbetimmering.
Voor deze verbouwing ben ik teruggekeerd naar de originele indeling, met een persoonlijke toets hier en daar
Zo heb ik al een nieuw voorste schot met slaapkooi ingebouwd, een stuur- en bakboordkooi, en een haardplaats, foto's hiervan volgen later.
Deze week enkele dagen uitgetrokken om de vooraadkast te bouwen, we moeten tenslotte ook kunnen eten en drinken onderweg.
Heb hiervoor gekozen om alles uit te voeren in Grenen ( 3° keus) er zit dus al eens een kwast in
Omdat het aan boord van deze schepen nooit echt droog is, was ook de Rv waarde van het hout niet super belangrijk. (Rv. 16%) maar ik verwacht geen problemen.
Alvorens met de bouw te starten alles eens uitgetekend met autocad ,om de juiste verhoudingen te vinden, en alle eventuele problemen in kaart te brengen, dat spaart heel wat tijd tijdens de bouw.
Door het hoge vochtgehalte aan boord is het belangrijk om zoveel mogelijk te verluchten, onze nieuwe voorraadkast ontsnapt hier ook niet aan, maar de verluchting heb ik eens op een andere manier aangepakt. Ik heb namelijk houten latjes als vlechtwerk gebruikt, terwijl hier origineel gewoon verticale latjes werden voor gespijkerd. Ik vind het vlechtwerk wel geslaagd.
De kast is verder op de klassieke manier opgebouwd, panelen van een bossing voorzien, en het geheel is samengebouwd met de Domino.
De bossingen zijn niet nageschuurd, het freeswerk was zo glad dat schuurpapier hier afbreuk zou doen aan het resultaat. Heb de bossingfrees (Mec. frees) op 8000 tr/min door het hout gejaagd met een superglad resultaat.
Bijgaand nog enkele foto's van het resultaat tot hiertoe, morgen plaats ik de kast aan boord.
Foto's van de geplaatste kast volgen nog.
Mvg,
André
Attached files