Nieuwe handvatten op een boomzaag

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
157
203
Vlijmen
IMG_1087.jpeg

inmiddels ligt deze boomzaag al een tijd in mijn “projectenkast” ingepakt in plastic. Het plastic was voor de zekerheid, aangezien beide handvatten vol met wormgaatjes zitten :eek:.

IMG_1089.jpeg IMG_1091.jpeg

nu het vakantie is wordt het eens tijd om de zaag op te knappen. Startend met een nieuw handvat.
het originele handvat zat vast met een soort popnagels. Deze uitgeboord en het handvat uitgetekend op een nieuw stuk hout. Even goed op de nerf letten zodat het geheel lekker stevig is.

IMG_1093.jpegIMG_1096.jpeg

de plank was iets te dik dus eerst even een stuk eraf met de schulpzaag en daarna netjes vlak gemaakt met de schaaf.
het handvat uitgezaagd en met de paar forstner boren de plek voor de vingers uitgeboord. Het geheel met een spookschaaf en rasp afgewerkt en de gaten voor de zaagmoeren in zowel het blad als het handvat geboord.

IMG_1097.jpegIMG_1098.jpegIMG_1111.jpegIMG_1112.jpeg

Laatst bewerkt:

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
157
203
Vlijmen
…vervolgens het geheel in de olie en op naar het 2de handvat.
IMG_1114.jpeg
deze vroeg om iets meer denkwerk aangezien er een 12 mm gat in zat en een lange bus op het einde. uiteindelijk besloten om eerst een het gat te boren met een slangenboor (die was net lang genoeg) en vervolgens het handvat weten op te spannen op mijn pennendraai mandrel. Dit door metalen busjes in de uiteindes te stoppen met de juiste binnen en buiten diameter.
IMG_1118.jpegIMG_1119.jpeg

als laatste stap de tanden geslepen. Het blad is helemaal zwart geverfd, incl de tanden dus dit was hoe dan ook nodig. Gelukkig had ik een grote zaagtandvijl liggen…
het zetten van de tanden kostte nog even wat denkwerk, want mijn zettang was net niet groot genoeg. gelukkig gaf mijn projectenkast de oplossing, een (voor mij) monster van een zettang. Even olien en hij was goed genoeg voor gebruik.

IMG_1121.jpegIMG_1124.jpeg
als het weer het toe laat binnenkort het ding maar eens uitproberen 😅

Bijlagen

• IMG_1120.jpeg
    IMG_1120.jpeg
    127,3 KB · Weergaven: 8

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.