Nieuwe futselplank schaaf van Veritas

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
hey hallo
misschien kan roeland er ook wel een maken
en dan een filmpje er van maken
dit moet toch ook zelf te maken zijn lijkt mij
mvg Leroy

Kijk hier es ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=-Ypbvcxb-8M

Zijn andere filmpjes zijn ook heel goed, je kan er veel van leren.
Ik pas niet alles wat hij zegt toe, maar heb wel bruikbare tips gekregen ;-).

@Caspar: ik vind ze ook te duur, maar een goed stuk gereedschap kostte vroeger ook al veel. Ik knutsel ook veel te graag zelf iets samen dat werkt, dan mijn geld daar aan uit te geven, maar da's natuurlijk ieder z'n keus. In vergelijking met LN lijkt het een koopje ;-).
Zelf de schaaf maken vind ik voor een ietwat gevorderde beginner een heel goeie oefening!

Groeten,
Steven
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo Caspar
kun je eens een foto maken van jou creatie van de futselschaaf
ik ben ook eens aan het na denken over zo'n schaaf te maken maar ik zit een beetje met de beitel hoek wat is nou het beste een hoge hoek of juist een lage op internet staan zoveel voorbeelden .
mvg Leroy
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Zelf maken is een goed idee, ik ben aan het nadenken om een Krenov-achtige futselschaaf te maken. De hoeken zijn waarschijnlijk een lage bedding van 40° onder een hoek van 20°. Om het te vertalen naar Krenov zie ik twee manieren: - een korte schaaf met wigvormige wangen (20°), en daarna verlengen (een perfecte zool is geen must op een futselplank). - Getrapte wangen.

LeeValley-KrenovPlane.jpeg
De foto is van Lee Valley, maar een keerbeitel is in dit geval geen must.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Klaus Kretschmar had een hele mooie zelfgebouwde futselplankschaaf voorgesteld op verschillende fora, voriig jaar. Maar, I'll be damned als ik het nog terug vinden kan. Een paar design ideeën. Hij had er een paar holtes gevuld met lood ingebouwd. Voor kopshout is extra gewicht nu eens een groot voordeel. De schaaf is gewoon met de vouw naar beneden onder 40 graden of zo, en inderdaad een schuin bed. Veel lager dan 40 graden zou ik niet gaan, 15 graden vrijloop hoek is wel aan te raden. Een bevelup type schaaf zou ik niet aan beginnen in hout, veel te kwetsbaar. De zool moet wel van hard hout zijn, omdat et sneller slijt op kops hout.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
ik wil er echt iets mee gaan doen de beitel draaien lijkt me ook wel een goed idee zo dat je het object op de futselplank wordt gedrukt en er een betere snij beweging wordt gemaakt
en tja verzwaren met lood hoe moet je dat nou aan pakken .
ik had ook nog de gedachte om een stuk hoek ijzer ergens vandaan te halen maar das best lastig te bewerken en ik denk dat een gewoon standaard hoekijzer niet zuiver haaks genoeg is .
voor de beitel heb ik alvast een oude nooit gedacht liggen dus die heb ik al vast .
ben ook benieuwd naar Caspar zijn creatie .
en zou roeland ook zo iets overwogen hebben te maken .
mvg Leroy
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
De schuin ingelate beitel maakt echt wel verschil bij serieus werk, zeker als de dikte van het materiaal toeneemt.
Ben ook wel blij dat ze eindelijk door hebben dat je de baan kunt sluiten als je een speciale schaaf hebt. dat scheelt een hoop onnodige kracht.
Zou een goede reden zijn om te leren hoe je een schaaf maakt. gewoon een rijschaafje met een gedraaide knop op de zeikant en een schuin ingelate beitel heb ik en werkt prachtig. messing ingelate mondstuk om sluitage tegen te gaan is wel nodig om snelle slijtage te voorkomen bij hard kopshout.

Jammer dat dit soort dingen zo over gedesigned zijn, dat zorgt voor die belagelijke prijs. Ik vind het persoonlijk vooral nogal lelijk al die zogenaamde minimale lijnen die zich veel te plastic gedragen.

Ik zou zo graag spul willen zien dat gewoon minder duur is om te maken en daarom voor iedereen toegankelijk en toch goed. Maar dat is toch echt te veel gevraagt


Je kunt ook je futselplank, onder een schuine hoek bouwen, heb je dan niet het zelfde effect?
Het enigste voordeel wat ik zo zie is de rechte zijkant voor de geleiding langs de lat.

Ik vind ze ook flink aan de prijs, voor mij een reden om hem niet te kopen.
Heb ook liever een schaaf die wat minder gepolijst is, en het zelfde doet, voor minder geld.

Maar net als bij het snoer gereedschap van de bekende merken, duur, maar veel hobby houtbewerkers kopen het en gebruiken het nauwelijks.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ik denk dat een schuine futselplank geen slecht idee is. vooral ook zodat er meer lengte van de beitel gebruikt word en je vouw minder plaatselijk slijt en je veel minder vaak hoeft te slijpen. Ook de zool zal minder snel een baan krijgen van vele kopse houtjes van de zelfde afmeting. al is de schuinte natuurlijk veel beperkter dan bij een schuin ingelate beitel en zou je voor een echt snijdend effect toch ook een schuine beitel toe moeten passen, maar dan wel veel meer als de veritas schaaf heeft. Ik heb de beitel geloof ik wel 30 graden schuin staan. Zal een foto maken als ik de geest krijg.

Ik ben momenteel veel te druk bezig met de wonderen van een gewone houten ( franse 18e eeuwse stijl uit de Roubo) blokschaaf. Wel met een uber moderne keerbeitel.....
Heb de schaaf gemaakt van een stuk hout dat zo hard is dat ik het amper kon bewerken, heb nog steeds geen idee wat het is...harder dan Jatoba en mischien zelfs wel harder dan Azobé, in ieder geval even hard.
Ik heb een goed gebruikte peugot freres gelamineerd stalen beitel. Met nog 2 cm voor mij om mee te werken, goed leven moet die beitel al gehad hebben. De voorkant was nog zo goed als vlak enkel wat putjes moest ik weg slijpen, prachtig! Na hem geslepen te hebben, met een beetje staalwol schoon gemakt en de kantjes wat vriendelijker te hebben gemaakt, ga je toch van zo'n ding houden.
 

Bijlagen

  • DSC02016.jpg
    DSC02016.jpg
    88,1 KB · Weergaven: 201

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Mooi Caspar!

Mij lijkt die vorm wel oncomfortabel. Geef mij maar de oude engelse coffin vorm. Maar dat maakt verder niet uit, mooi is het.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Nou ik zal je vertellen...je kunt de schaaf door zijn simpele vorm op heel veel manieren vastpakken. Comfort zit hem in het al dan niet belasten van je spieren/ gewrigten. Een stuk gereedschap wat precies past kan maar op een manier vast geklemd worden door je hand en zal denk ik bij veelvuldig gebruik eerder problemen opleveren.

Je kunt deze gewoon met je handpalm voort duwen op de ronding of hem vastpakken op tig manieren, bovendien is hij makkelijk op zijn kant te gebruiken voor van alles en nog wat en hij is ook in de bankschroef te klemmen om hem zo te gebruiken.

Heb jij ook wel eens een schaaf gemaakt?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja, ik heb twee schaafjes gemaakt (een Krenov model en een kleine Engels model coffin) en verder heel veel gerestaureerd. Ik heb allerlei plannen op stapel staan voor de winter om nog eens wat te gaan maken. Vooral de oude Engelse vormen vind ik heel mooi. Maar zoiets als die oude 18e eeuwse Hollandse is ook leuk om eens te proberen.

Gebruik jij nog allerlei speciaal gereedschap? Of gewoon beitels en vijlen? Je kan allerlei prachtige dure "floats" kopen, maar ik twijfel hoe nodig dat eigenlijk is. Om het bed vlak te schrapen kan je ook een oude beitel recht af slijpen (dus 90 graden vouw) en die als een soort schraper gebruiken. Maar daar heb ik nog geen ervaring mee.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ik heb raspjes gemaakt van een oud cirkelzaagblad. Heb ze wel met hitte behandelt maar ik zou nu wat dikker materiaal gebruiken. Het beste is een oud vijltje van ongeveer 4mm dik tot 2,5 ofzo. zand in een pannetje bakken op een electrische plaatje. ff de vijl op de slijpsteen blank slijpen. op de plaat leggen als het zand heet is en geduldiog blijven kijken. pas op gaat heel snel en als de vijl ongelijk is in dikte het dunnere gedeelte van de plaat af leggen zodat dit ongeveer even heet word als het dikkere. zodra het geel, bruin paars word bijna dan blauw en hopsa in het zand begraven.

dan kun je er als het langzaam is afgekoeld tanden in vijlen en taps vijlen wat je wilt en heb je een `float`
 
Laatst bewerkt:

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey Caspar
kun eens een paar foto's maken van je floats als je tijd hebt
ik vindt dit reuze interessant
ik loop al een tijdje met het idee om zelf een schaaf te maken jij bent echt een meester in het zelf maken van schaven
volgens mij heb je weinig gereedschappen die uit de winkel komen je maakt de meeste zelf .
mvg Leroy
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Veritas eat your heart out :p
Misschien niet zo mooi, maar doet het zelfde, Stanley No. 5, en een Festool spanschroef, 2 boortjes en een tap en klaar.
Werkt prima.

stanley festool 001.jpg

stanley festool 002.jpg

stanley festool 003.jpg

stanley festool 004.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.