Nieuwe frees ‘hapt’

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
200+ is overdreven, bovendien past een 12mm alleen in de grotere machines.

Totdat je zoek naar een up/down van 12mm met geleider. Dan gaat de teller snel lopen.
Gitaarbody's zijn me te kostbaar om te verpesten en 12mm kan beter zn warmte kwijt dan een 8mm.

En het gaat bij de ts ook om een tafelfrees, dus waarschijnlijk kan hij ook 12mm kwijt
 

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
73
19
Ik kon de spiraalversie niet vinden bij ecotools. Heb je een linkje?
Die vond je ook niet bij ecotools , ik haal die bij KMWE in Eindhoven ,
[/QUOTE]

bij ecotools noemen ze dat "met scherende sneden" persoonlijk merk ik niet echt verschil.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
CAAD7C92-045E-460D-89DB-1717ED193DA6.jpegIk heb net enkele testen gedaan met hetzelfde freesje maar wel uit de hand. Proefstuk was een stukje grenen van 18 mm dik. Ik heb met de draad mee, van de draad weg en tegen de draad ingefreesd. Afname was behoorlijk. Bij een test zelfs 9 mm. Iedere test is probleemloos verlopen met een mooi glad resultaat.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
je freest veel te veel materiaal in 1 gang weg, je zult strakker met een decoupeer of inval/lintzaag langs je aftekenlijn moeten en daarna een klein restantje wegfrezen.


leuk filmpje net ge-upload door Jonathan Katz Moses over kickback en happende frezen





edit: ik zie dat het filmpje eerder al gepost is door @vandikte (y)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
je freest veel te veel materiaal in 1 gang weg, je zult strakker met een decoupeer of inval/lintzaag langs je aftekenlijn moeten en daarna een klein restantje wegfrezen.


leuk filmpje net ge-upload door Jonathan Katz Moses over kickback en happende frezen





edit: ik zie dat het filmpje eerder al gepost is door @vandikte (y)
Ik heb zonder problemen 9 mm gefreesd. Ik denk dat er eigenlijk geen echt probleem is. Dat splinteren krijg je sowieso, maar beïnvloed het eindresultaat niet, tenzij je moeilijk hout hebt. Mij lijkt het eerder een probleem van beheersing van het werkstuk. Het werkstuk is klein en moeilijk stabiel tegen de frees en lager te drukken. Door het happen en splinteren is het werkstuk beginnen te trillen met een onregelmatige snede tot gevolg. Kleinere afname en/of spiraalfrees gaat dit verbeteren, maar zijn slechts hulpmiddelen. Voor zulke werken moet je zonder aarzelen invallen en gelijkmatig doorvoeren. Niet te snel, niet te traag. Als je weinig ervaring hebt met dit soort werkjes kan het wel behoorlijk spannend zijn. Een aanslag (bijvoorbeeld deuvel of bout in tafel) gaan het veel gemakkelijker maken om het werkstuk te controleren. Eventueel in stappen met verschillende mallen frezen zodoende dat je inloopzone hebt. Of niet op de kop beginnen. En toerental juist instellen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.