Nieuwe Festool TS 60

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.822
1.206
Riemst
Ik was even aan het kijken naar de nieuwe invalzaagzaag van Festool.
Een nieuwigheid is de terugslagbeveiliging. Maar wat moet ik me daar bij voorstellen? Uit wat er geschreven staat (Na het activeren onmiddellijk opnieuw, zonder kosten, klaar voor gebruik) veronderstel ik dat de zaag onmiddellijk blokkeert na een kick back. Is dat zo of gebeurd er nog iets anders?
Ik ging er eigenlijk van uit dat bij de andere zagen de regelelectronica ingrijpt bij blokkeren en het motorvermogen wordt gereduceerd. Of ben ik daar mis in?
Ik heb ook de indruk dat Festool flink in zijn gamma heeft gesnoeid. Vroeger was er van de meeste machines een versie zonder en een versie met regelelectronica verkrijgbaar. Op de site staan nog enkel de versies met (toevoeging Q). Klopt dit?

Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.921
1.100
Omgeving Eindhoven
Ik heb de TS60 vorige week op de beurs HoutPro gezien.
Degene van Festool die de demo deed, zette 'm gewoon draaiend hard in het hout (normaal een enorme kickback en zou de machine ver achter je liggen). De zaag stopte meteen met draaien, en hij had alleen een kleine terugslag die weinig gevaar opleverde. En inderdaad meteen weer kunnen doorzagen. Geen terugtrekking of vastslaan zoals bij de Sawstop op de tafelzaag.

Verder is de zaag zo dat je 'm op zowel de normale geleiderails kan gebruiken, maar 'm ook op de afkortrails kan klikken (vast dus) waardoor je een mobiele afkortzaag hebt. En de stekker-aansluiting zit op een handigere plaats (bij de TS55 vind ik die nogal waardeloos, je kunt er amper bij).

Qua regelelectronica, ik denk dat dit bij de meeste fabrikanten de toekomst is, en dat er uberhaupt weinig machines meer zonder worden verkocht/gemaakt.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.416
147
Ik ben sinds vorige week in het bezit van de TS 60.
Mijn keus was vooral het motorvermogen en de grotere diepte, Die kickback hoeft er voor mij niet op.
De TS 55 heeft nogal moeite met het arm zagen en afkorten van deuren. Dat moet nu beter gaan. Nog geen tijd gehad om te testen.
Als er punten of wensen zijn waar ik naar kan kijken of moet proberen hoor ik het graag. Ga dit weekend wat proberen. Moet nog 2 ander type zaagbladen regelen.

• Leuk
Waarderingen: city17 en vandikte

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.822
1.206
Riemst
Is er ook een specifieke reden waarom er naar 60 mm overgestapt is? Daar moet toch wel een goede reden voor zijn.

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Is er ook een specifieke reden waarom er naar 60 mm overgestapt is? Daar moet toch wel een goede reden voor zijn.
De zaagdiepte onder 45 graden was bij de 55 vaak net iets te weinig zeiden ze en met de nieuwe motor is het mogelijk om dieper te zagen. En het zaagblad is hetzelfde als voor de nieuwe accu tafelzaag.
Ik vraag me af waarom ze vorig jaar nog de 55f hebben uitgebracht die enkel een smaller zaagblad had tegenover de vorige versie.
Ipv direct deze met anti kickback zoals de tsc55k

• Leuk
Waarderingen: Emilio

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.335
3.456
Gaanderen
Dat is mij altijd verteld door festool. Nou ben ik er al een tijdje uit maar de rail heeft een hoogte dat gaat dus van de 55 mm af.

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.416
147
Met geleider 60mm en zonder geleider 64mm. Er zit ook een liniaalstand op de dieptestop, zodat je precies kan instellen hoe diep je zaagt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.