Nieuwe Festool CSC SYS50 mobiele tafelzaag met accu power.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.554
2.330
Terkaple
www.woodworking.nl
Op de Festool websites kan ik er nog niks over vinden, maar zag net dit filmpje van een hele nieuwe Festool tafelzaag. Mooi in een systeem met onderstel, een variant van de systainer, een schuiftafeltje. Lijkt me echt helemaal nieuw!

• Leuk
Waarderingen: vandikte

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
152
39
40
Terneuzen
@chevy66 dat is niet raar. Als je kijkt zie je dat het beeld in het eerste stuk van de film gespiegeld is. Kijk maar naar de naam Festool. Deze staat in spiegelbeeld. Verderop in de film is het beeld niet gespiegeld. Daar kun je ook gewoon Festool normaal lezen.

Waarschijnlijk verkeerde instelling in de camera of bewust om geen reclame te maken voor velux en andere merknamen in de achtergrond 🤫 zie je soms ook wel in films of het nieuws ipv iets te blurren.

• Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

48rmc

Post veel
2 dec 2021
767
297
Middelburg
Da's een wel heel mooi geavanceerd zaagtafeltje wat zal dat wel niet moeten gaan kosten? Eens kijken of de specs al beschikbaar zijn op het internet, bedankt voor de link

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Heb hem vorige week gezien op de roadshow.
8 jaar aan ontwikkeld zeiden ze.
Ongeveer 108m zagen van 18mm plaat op 2 5,2ah batterijen.
Weegt zo´n 20kg.
Alleen van de langsgeleider ben ik niet zo overtuigd.
Prijs voor enkel de zaag zonder batterijen of dolly zal ongeveer hetzelfde zijn als een tks 80. Rond de 1800 euro btw excl zeiden ze.

Izzy

Nieuw lid
9 sep 2022
13
14
Izegem
Lijkt me wel grote kanshebber om mijn volgende tafelzaag te worden. Momenteel doe ik het met een Makita flipper (van 2007). Ben al 3 maand aan het kijken wat ik zou nemen, maar het gewicht en de lompheid van dit soort toestellen maakt het een zeer moeilijke keuze. Aangezien ik alles in systainers (mix makita en festool) heb zitten zou dit echt wel perfect zijn (als die trolley ook wat wegsteekbaar is).

Wat ik me afvraag, als die tafel op de grond staat, is er dan een type systainer die exact even hoog komt?
en/of is bovenkant tafelzaag evenhoog als de mft of is hoogte werkbank waarop je hem zet de hoogte van mft?

1800 ex btw vind ik best redelijk. Alleen zuur dat ik dan ook weer in extra batterijtype moet investeren.

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Ik denk dat de bovenkant zaag op de dolly 90cm is zoals alle festool werkoppervlakken, maar weet niet hoe hoog de zaag zelf is.
Festool kennende zal dit toch overeenkomen met een bepaalde maat systainer.
Volgende maand zou hij officieel voorgesteld worden.
Ik zou alleen graag een adapter zien die in de batterijslots past zodat je op netstroom kan werken wanneer je dit wil. Ook voor de ksc60.
Dewalt heeft zoiets dacht ik?

Izzy

Nieuw lid
9 sep 2022
13
14
Izegem
Als ze dat doen (netstroom mogelijk maken) lijkt het me vrij zeker dat ik het ga kopen. Eventueel koop ik wel eens een dubbele batterij en lader. Maar om ineens 4 batterijen erbij te 'moeten' kopen maakt het weer stuk duurder. Metabo heeft dat vrij zeker, Dewalt kan idd ook zijn dat ze dit hebben (hebben alvast tafelzagen op AC/batterij)

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
271
141
Leeuwarden
Vanochtend de noviteitenshow van Festool bezocht en de zaag in het echt bewonderd én even mee gezaagd.

Ik vind het echt een leuke zaagtafel waar goed over na is gedacht. De zaag is wel echt om mee te nemen en niet echt geschikt als stationaire machine in je werkplaats dus voor mij niet direct interessant.

in het kort mijn gedachten:

Voordelen
- alle afmetingen zijn afgestemd op andere Festool gereedschappen en tafels.
- de zaag is letterlijk in een systainer gebouwd dus koppelbaar met andere systainers
- de optionele zaagtafel heeft dezelfde hoogte als de MFT en de CS50 en CS70
- de zaagtafel is ingeklapt ook te gebruiken en dan makkelijk achter je aan /meet je mee te rijden
- de hoek en hoogte zijn digitaal in te stellen
- hele compacte tafel mét een roltafel én een inklapbaar verlengstuk van de zaagtafel
- de machine is in verschillende hoeken op de zaagtafel te zetten zodat je werkstuk altijd ondersteund kan worden
- de machine is echt heel stil

Nadelen
- kan alleen op accu's er is (nog?) geen adapter om hem op netstroom te gebruiken
- met het accupakket (2 accu's) kun je ongeveer 100 meter zagen. dus bij grote klussen veel accu's nodig
- niet direct een goedkope machine (€1700,- kaal, onderstel weet niet meer precies maar volgens mij €380,-)

Ik denk dat dit een hele leuke zaag is voor interieurbouwers, keukenbouwers en vloerenleggers.

* PS. nee, ik heb geen aandelen :)

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.554
2.330
Terkaple
www.woodworking.nl
En het officiële filmpje van Festool Nederland en de zaag staat op de website met prijzen.

Wel gaaf, met die digitale hoogte en hoekverstelling.

jaap

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
387
164
Eindhoven
Gisteren heb ik hem op de show van festool gezien en gebruikt. Voor ons een aanvulling voor het kleine werk (plinten, deurlijsten etc). Ze hopen hem in februari te kunnen leveren, voor Nederland komen er max 1500 stuks beschikbaar.

Alles zit echt in een soort systainer, formaat gelijk aan de normale systainers maar dan hoger dan sys5

Gelijk een waardebon gekregen voor systainer met oplader en 2 accu's bij aanschaf van de zaagmachine, die gaat er dus wel komen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.336
3.457
Gaanderen
Rechtsboven naast de bel staat een envelop. Klik daar op en ga naar start priveconversatie, bij ontvanger tik je jaap in en klik je op zijn foto. De rest wijst zich vanzelf. Het kan even duren voor je antwoord krijgt.

Izzy

Nieuw lid
9 sep 2022
13
14
Izegem
Ondertussen ook gezien in het echt. Lijkt me echt goede aanvulling te zijn beroepsmatig, maar ga toch eerst nog wat reviews afwachten van echte mensen die het gebruiken. Vooral naar mogelijkheden om toch net iets grotere panelen te verzagen. Vertegenwoordiger zei dat meubelpanelen (60breed 2m50) perfect consistent te zagen zijn, maar heb er toch bedenkingen bij naar goede geleiding toe bij lange overstekende panelen.

Nuja quasi alle mobiele tafelzagen hebben daar (imo) moeilijkheden mee aangezien de geleider telkens maar 50cm ofzo is.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.