Nieuwe draaibank

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Na een paar Chinese draaibanken die niet helemaal aan mijn verwachtingen voldeden ben ik opzoek gegaan naar een bank die wat meer solide en stabieler was en daardoor meer mogelijkheden bied. Na een lange zoektocht op het www kwam ik tot de conclusie dat zo'n bank ver buiten mijn budget viel en besloot ik om er zelf één te bouwen. Na een hoop schets, reken- en tekenwerk (beetje afgekeken van een bekende Belgische producent :p ) een staalhandel en een metaalbewerkingsbedrijf in de buurt gevonden die mij verder konden helpen. De staalhandel heeft alles keurig op maat aangeleverd zodat ik het als een puzzel in elkaar kon lassen en het metaalbewerkingsbedrijf zorgde voor de gedraaide en gefreesde onderdelen.

Hieronder een (sterk ingekort) beeldverslag:

2.jpg

Het draaibed bestaat uit kokerprofielen, gevuld met beton voor extra gewicht en het absorberen van trillingen

3.jpg

De bed-banen zijn 2cm dik en opgelast op het bed

4.jpg

Het uitslijpen van de uitsparing waar de snaar door gaat was nog een hele klus. De bedbanen zijn tijdens het lassen nauwelijks "vergaan" ten opzichte van elkaar en het verschil was goed weg te slijpen (Ik had toen niet de mogelijkheid om hem vlak te frezen, nu zou ik dat zeker laten doen, het scheelt 3 avonden werk en is nauwkeuriger)

5.jpg

Hier de vaste kop, een kokerprofier, 10mm dik en 18x18cm in het vierkant.

6.jpg

Tot zover, de vaste kop zit op het bed gelast en nu is het frame aan de beurt.

7.jpg

Het frame bestaat uit U-profielen van 16x8cm profielen, 8mm dik.

8.jpg

Excenter klemmen maken voor de leunspaan houder en de losse kop: V-groefje slijpen...

9.jpg

Beetje warmstoken en kleunen maar...

10.jpg

Tot je dit resultaat krijgt (en je bankschroef niet sterk genoeg was en dus brak tijdens het kleunen :p )

11.jpg

En dit is het resultaat, een excenter klemming door 3 stukken rondstaal diameter 2cm excentrisch aan elkaar te lassen (bij gebrek aan een grote metaaldraaibank).


Rest in de volgende post
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
12.jpg

En ze zitten dan ook muurvast (beetje boven verwachting zelfs :D )

13.jpg

deksel op de losse kop...

14.jpg

Het draai en freeswerk had ik uitbesteed en paste perfect.

15.jpg

De ABB frequentieregelaar die de snelheid regelt, deze had ik samen met de motor (750W) over van het verbouwings project van de HBM1100

16.jpg

De vaste kop, een kijkje aan de binnenkant. De snelheid kan ik 3 trappen mechanisch geregeld worden; 0 - 700, 0 - 1400 en 0 -2800 tpm.

17.jpg

En dit is het uiteindelijke resultaat

18.jpg

Nog wat specs: Tussen de centers 85cm, centerhoogte 27cm. Gewicht ongeveer 300 KG. De achterkant van de as zit ook M33 schoefdraad op en kan fungeren als kopdraaibank met een losse beitelsteun (uiteraard draait de bank dan links-om)

De (magnetische) afstand bediening heeft 2 schakelaars, start-stop en vooruit-achteruit en de potmeter om het toerental te varieëren. Uit veiligheids overweging zit de vooruit-achteruit schakelaar ook nog apart geschakeld op de freq. regelaar zodat hij niet per ongeluk ingedrukt kan worden.

Ben benieuwd naar de reacties (zowel positief als negatief :p )

Groeten,
Patrick
 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Mooi resultaat ! Ik heb zo een klein vermoeden dat 'ie daar wel een tijdje blijft staan ;)
Is het de bedoeling om "uit de hand" te draaien ? Ik weet niets van houtdraaien maar ik zie bijvoorbeeld geen spindel om de beitel vast te klemmen en te verschuiven over de lengterichting.
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
Mooi gemaakt man.

Denk dat je nu vragen gaat krijgen van mensen die er eentje van je willen gaan afnemen.
Zou zeggen veel draaiplezier, en een hoop spaanders in 2014.

rene
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Houtdraaien doe je idd uit de hand, door de beitel over de leunspaan te laten glijden. Wel komt er nog een langsslede op (als bij een metaaldraaibank)voor technisch- en kopiëerdraaiwerk maar die moet nog even wachten.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Respect! Ziet er erg goed uit. Ik vind alleen de motor een beetje slap voor zo'n grote bank, dat vind ik bij de meeste wivamacs trouwens. Maar je kan natuurlijk ook gewoon rustig aan draaien... Alleen kan ik dat niet:D
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtig project en het eindresultaat ziet er prima uit. Zou je wat kunnen vertellen hoe de machine het doet, of je tevreden bent, wat het verschil is met de HBM etc. Maar pet af voor het resultaat!

jaap
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Oké dan, Zaag..... Wanneer gaat je fabriekje open?

Ik heb er vaak aan gedacht om zelf een draaibank te bouwen maar (en als je me zou kennen zou je weten dat het me haast fysiek pijn doet om dit te zeggen ;)) ik durf er niet aan te beginnen.

Indrukwekkend. Heb je er al op gedraaid en zo ja, is het alles wat je verwachtte?

Groet, Rob.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Bedankt voor de complimenten allemaal!

Nee, er komt geen fabriekje :p

Ik vond het ontzettend leuk om te doen maar mijn passie ligt toch bij hout en niet bij metaal. Ik liep al een jaar rond met het idee maar vond de lat toen toch te hoog liggen en had mijn HBM1100 Vario aangepast met een nieuwe motor en freq. regelaar. Dit ging mij redelijk af maar het blijft toch relatief lichte bank en dat stond mij tegen en de vaste verdraaibare kop heb ik nooit echt in lijn met de losse kop gekregen wat de nodige irritaties opwekte. Zodoende ben ik toch begonnen aan een zelfbouw project en ben meer dan tevreden over het resultaat.

De bankt draait fluisterstil en de eerste schalen die ik voorgedraaid heb (nat hout) gingen van een leien dakje. Nu was de as op de HBM waarschijnlijk niet helemaal zuiver maar het draaibed was bij grotere diameters altijd in "beweging" en dat is bij de nieuwe bank over. Ik kan nu ook op een hoger toerental starten met een stuk ruw hout van dia. 40cm (denk ongeveer rond de 150 / 200 toeren), dit was bij de HBM ondenkbaar, dan probeerde hij op mijn zaagtafel te springen :p .

Ik heb nog even met het idee gespeeld om hem aan de vloer te verankeren maar dat blijkt absoluut niet nodig te zijn.

De motor is idd wat aan de lichte kant maar wordt half 2014 vervangen voor een 1500W exemplaar. Eerst weer even sparen. De freq.regelaar kan gebruikt worden tot 1500W dus dat zit wel goed (met een externe koelventilator ;) ).

Die enorme stijfheid komt oa doordat het geheel incl het onderstel volledig doorgelast is, beetje lastig met verplaatsen maar nooit geen problemen meer met lostrillende onderdelen of een vaste kop die niet meer in lijn met de losse kop staat.

Groeten,
Patrick
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik heb er vaak aan gedacht om zelf een draaibank te bouwen maar (en als je me zou kennen zou je weten dat het me haast fysiek pijn doet om dit te zeggen ;)) ik durf er niet aan te beginnen.

Als je een beetje kan lassen en logisch nadenken valt het uiteindelijk wel mee hoor, maar je bent van harte welkom om een keer te komen kijken.

Groeten,
Patrick
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Een fabriekje zou ik ook niet aan beginnen, maar misschien is bouwpakketten samenstellen op basis van de specs die je nu toch hebt; en met uitbesteden zoals je dat voor jezelf ook deed?

Ik probeer halstarrig te voorkomen om met draaien te beginnen omdat ik al teveel hobbys heb, maar mocht ik willen gaan draaien dan zou ik zeker voor een onderdelenpakket gaan zoals jij dat hebt. En anders kan je nog overwegen de specs te verkopen, zoals Benchworks doet met zijn mobiele MFT e.d.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Als je een beetje kan lassen en logisch nadenken valt het uiteindelijk wel mee hoor, maar je bent van harte welkom om een keer te komen kijken.

Groeten,
Patrick

Lassen lukt prima, logisch denken volgens mij ook wel (maar volgens mijn vrouw niet :rolleyes:) Ik heb wat kennis van zowel houtbewerking als metaalbewerking, maar metaalbewerken doe ik niet veel meer, vandaar mijn aarzeling.

Maar, zo'n hartelijke uitnodiging kan ik moeilijk weigeren. Volgend jaar eens een keer afspreken, al was het alleen maar om te komen kijken!

Groet, Rob.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Erg mooi gedaan! Ik doe weinig met metaal, maar om er wat meer over te leren heb ik onlangs een workshop lassen gedaan. Fascinerend, zeker voor een houtbewerker, alles zit meteen muurvast!
Wat voor lasmethode heb je gebruikt voor de kokers van het bed, en voor het frame?
Veel draaiplezier op deze prachtige creatie!
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
De totale kosten zitten ergens in de buurt van de 1500 eurie's maar sommige onderdelen had ik al dus dat viel uiteindelijk wel mee (wie wat bewaard heeft wat :p )

En inderdaad, een beetje kennis van metaalbewerking is enorm handig bij het zelf maken van gereedschap of hulpstukken ed. Ik zou onder geen voorwaarde mijn lasapparaat wegdoen. Waar je van hout een enorme constructie moet maken kan je met metaal dezelfde stijfheid bereiken met véél minder materiaal en het is lekker snel werken.

De gebruikte lasmethode is trouwens gewoon met elektroden, 2 en 2,5mm. Een Mig/Mag lasapparaat staat op mijn verlanglijstje maar ligt nog even buiten mijn budget. (er zijn trouwens wel meer lassen niet zo fraai, ik zeg altijd; mijn laswerk is functioneel, zit muurvast maar verdient niet de schoonheidsprijs :p )

De kleur is trouwens ook uniek, antraciet hebben ze niet van Hammerite, een grote pot zilver en een kleine pot zwart wel. Deze (heel lang) mengen en dat de volgende dag nog een keer geeft een leuke Belgische kleur :p .

Groeten,
Patrick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.