Na een paar Chinese draaibanken die niet helemaal aan mijn verwachtingen voldeden ben ik opzoek gegaan naar een bank die wat meer solide en stabieler was en daardoor meer mogelijkheden bied. Na een lange zoektocht op het www kwam ik tot de conclusie dat zo'n bank ver buiten mijn budget viel en besloot ik om er zelf één te bouwen. Na een hoop schets, reken- en tekenwerk (beetje afgekeken van een bekende Belgische producent
) een staalhandel en een metaalbewerkingsbedrijf in de buurt gevonden die mij verder konden helpen. De staalhandel heeft alles keurig op maat aangeleverd zodat ik het als een puzzel in elkaar kon lassen en het metaalbewerkingsbedrijf zorgde voor de gedraaide en gefreesde onderdelen.
Hieronder een (sterk ingekort) beeldverslag:

Het draaibed bestaat uit kokerprofielen, gevuld met beton voor extra gewicht en het absorberen van trillingen

De bed-banen zijn 2cm dik en opgelast op het bed

Het uitslijpen van de uitsparing waar de snaar door gaat was nog een hele klus. De bedbanen zijn tijdens het lassen nauwelijks "vergaan" ten opzichte van elkaar en het verschil was goed weg te slijpen (Ik had toen niet de mogelijkheid om hem vlak te frezen, nu zou ik dat zeker laten doen, het scheelt 3 avonden werk en is nauwkeuriger)

Hier de vaste kop, een kokerprofier, 10mm dik en 18x18cm in het vierkant.

Tot zover, de vaste kop zit op het bed gelast en nu is het frame aan de beurt.

Het frame bestaat uit U-profielen van 16x8cm profielen, 8mm dik.

Excenter klemmen maken voor de leunspaan houder en de losse kop: V-groefje slijpen...

Beetje warmstoken en kleunen maar...

Tot je dit resultaat krijgt (en je bankschroef niet sterk genoeg was en dus brak tijdens het kleunen
)

En dit is het resultaat, een excenter klemming door 3 stukken rondstaal diameter 2cm excentrisch aan elkaar te lassen (bij gebrek aan een grote metaaldraaibank).
Rest in de volgende post
Hieronder een (sterk ingekort) beeldverslag:

Het draaibed bestaat uit kokerprofielen, gevuld met beton voor extra gewicht en het absorberen van trillingen

De bed-banen zijn 2cm dik en opgelast op het bed

Het uitslijpen van de uitsparing waar de snaar door gaat was nog een hele klus. De bedbanen zijn tijdens het lassen nauwelijks "vergaan" ten opzichte van elkaar en het verschil was goed weg te slijpen (Ik had toen niet de mogelijkheid om hem vlak te frezen, nu zou ik dat zeker laten doen, het scheelt 3 avonden werk en is nauwkeuriger)

Hier de vaste kop, een kokerprofier, 10mm dik en 18x18cm in het vierkant.

Tot zover, de vaste kop zit op het bed gelast en nu is het frame aan de beurt.

Het frame bestaat uit U-profielen van 16x8cm profielen, 8mm dik.

Excenter klemmen maken voor de leunspaan houder en de losse kop: V-groefje slijpen...

Beetje warmstoken en kleunen maar...

Tot je dit resultaat krijgt (en je bankschroef niet sterk genoeg was en dus brak tijdens het kleunen

En dit is het resultaat, een excenter klemming door 3 stukken rondstaal diameter 2cm excentrisch aan elkaar te lassen (bij gebrek aan een grote metaaldraaibank).
Rest in de volgende post