Nieuwe draaibank

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Op de open dag hout zag ik veel leuke en ook inspirerende dingen. Het werk van Rien vond ik echt prachtig. Daar wilde en wil ik ook wat mee gaan doen. Aan Rien gevraagd hoe en wat en welk materiaal hij allemaal gebruikt. Het was een leuk gesprek. Rien verwees me naar de stand van Ronald Kanne om daar wat aankopen te doen. Bij Ronald daar het een en ander voor aan kunnen schaffen. Ik zag ook schitterende draaibeitels liggen en daar begon er iets te kriebelen... Thuisgekomen wat gaan surfen op het web. Het proefpakket voor de verf was of uitverkocht of de prijs was bijna het dubbele van het oorspronkelijke, vond ik net even te gek. Tegelijk kwam ik bij het surfen voor de verf weer het een en ander tegen over houtdraaien, beitels, draaibanken etc. Het kriebelde door. Ik had zelf een Huvema 1000-2 staan met kopieerinrichting. Ik bedacht me de kopieerinrichting eraf te halen en goede beitels aan te schaffen. Bij Schulte in Duitsland zag ik en goede draaibeitels en de verf waar ik naar op zoek was:). Drie draaibeitels en de verf besteld. Toen ze na een week kwamen eindelijk kunnen gaan draaien. Het viel me toch wat tegen, met name de platte beitel, daar had ik nog niet eerder wat mee gedaan. Ik vond de Huvema toch te beperkt voor ik wil gaan doen. Ook was nodig om meer ervaring op te doen, zeker voor de platte beitel. Contact opgenomen met Martien van Vliet van Radius en ik kon langs komen om wat te kletsen over hout en draaien. Er zat wat tijd tussen voor het kon, in de tussentijd begon ik op het web het een en ander uit te zoeken voor mijn Huvema en eventueel iets anders. Het bleek al snel dat ik moest upgraden als ik meer wilde met houtdraaien. Dus op zoek naar een draaibank en daarover lezen. Mijn keus viel eerst op de Midi 2. Uiteindelijk toch gekozen voor de Midi Pro, draaibare vaste kop, zwaarder, meer mogelijkheden en dat zeker voor schalen draaien, daar wil ik ook mee aan de gang. Verder wilde ik nu ook een goede chuck, daar viel de keus op Oneway Talon. Afgelopen maandag heb ik het opgehaald bij Ronald Kanne, ook erbij nog een schalenguts en op zijn aanraden een slijphulpstuk. Erg prettige sfeer bij Ronald. Afgelopen woensdag naar Martien, dat was een plezierige ontmoeting en leerzaam.
Vanmiddag was het zover. Een vierkant balkje beuken ingespannen en draaien.
Wat een enorm verschil met de Huvema.. Zo rustig en zo stil als de Midi draait. En voor het eerst de snelheid heel makkelijk opvoeren. En het draaien met platte beitel en daarmee het verschil ervaren met verschillende snelheden. Ik stond achter de bank met een grijns tot achter mijn oren.
 
Laatst bewerkt:

Bart Houtjes

Nieuw lid
2 apr 2021
1
0
Winschoten
Beste Koos,

Ik heb net voor mijn verjaardag van een vriend een Huvema HU 1000 gekregen.
Ik ga het daarmee het houtdraaien maar eens proberen.
Nu is mijn vraag aan jouw, heb je een handleiding van de Huvema, ik er graag achter komen wat de diverse schroefdraden voor maat hebben.
Als je er een hebt zou je die voor me kunnen fotograferen.

Alvast mijn dank Bart.
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Beste Koos,

Ik heb net voor mijn verjaardag van een vriend een Huvema HU 1000 gekregen.
Ik ga het daarmee het houtdraaien maar eens proberen.
Nu is mijn vraag aan jouw, heb je een handleiding van de Huvema, ik er graag achter komen wat de diverse schroefdraden voor maat hebben.
Als je er een hebt zou je die voor me kunnen fotograferen.

Alvast mijn dank Bart.
Hoi Bart, een leuk cadeau:)
Ik heb helaas geen handleiding van de Huvema. Er zijn hier echter een paar mensen die dat wel hebben en ook weten meerdere mensen welke schroefdraad de as van de Huvema heeft. Je kan in dit forum deze vraag stellen.
Succes!
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
728
288
RegioRotterdam
Ik weet niet of het dezelfde is die hier wordt bespoken maar de inhoud van dit draadje geeft je wellicht een handvat:
 
  • Leuk
Waarderingen: Koos

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.