Nieuwe draaibank....

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.244
657
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De kabel die ik gebruik is type liycy, zoals deze http://link.marktplaats.nl/m1100462393

Dunner dan 0,25 gebruik ik niet graag, dat is te kwetsbaar en vind ik niet gemakkelijk solderen. 0.25 mm2 gaat, 0.5 mm2 is nog beter, 1 mm2 wordt erg dik (meer iets voor een duimse tuinslang, dan).

Het is handig om een paar aders meer te hebben dan je denkt nodig te hebben, dan kun je later nog eens een extra knopje aan leggen.

Voor de overgang tussen kabel en aluminium doosje met knoppen heb ik trouwens zoiets:

https://www.conrad.nl/nl/wartel-m20pg135-messing-zilver-lappkabel-skindicht-sr-sv-m-20x151359-1-stuks-1310115.html

met bijpassende moer. Het kost wat, maar zo'n degelijk stuk metaal heeft wel uitstraling, en ik gebruik het ook als handvat om het doosje met magneten los te trekken van de draaibank als ik het wil verplaatsen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tof....bedankt voor de bijdrages en links (die 125meter is wel handig, kan ik hem vanuit mijn bed bedienen haha....)

ik wil geen 230v naar het kastje leggen met de noodknop maar wel een noodonderbreker op het relais, ja ik weet, een relais kan blijven plakken, maar dat zou wel heel erg toeval zijn dat die ook niet werkt als het nodig is
Verder kan ik natuurlijk gewoon nog een knop maken op de draaibank zelf

Of.................. denken jullie daar héél anders over ?
 
Laatst bewerkt:

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Cabtyre draad word hier gebruikt, vooral omdat de afstands bediening laag voltage is, als je kijkt bij Oneway dan zie je aan hun Sit Down bank (voor invaliden ) een kastje hebben dat overall op het metaal gezet kan worden (magnetisch) ook hebben zei een stop start kastje voor afstands bediening.

Anders is de bediening met een draaiende buis en het bedienings kastje zit daar op.

Bekijk bijlage 56218 Bekijk bijlage 56219 Bekijk bijlage 56220 Bekijk bijlage 56221

Ik heb de draaiende buis eraf gehaald en de bedieningskast die er op zat van magneten voorzien. Vind ik prettiger. Oneway maakt een prima bank, maar in plaats van die buis hadden ze er van mij een paar magneetvoeten onder mogen maken...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja die buis zag ik ook al de bui hangen dat die wss maar op 2 punten lekker staat en voor de rest net niet
Rare lui die emigranten :)

Ik heb inmiddels een deal op de pinolen, voor 118 euro van mij (en dan nog 2 tientjes verzendkoste
Een flinke jongen, daar zal het niet aan gaan mankeren
Mk4, dus wel even een setje verloop bestellen, wilde eigenlijk Mk3 er op hebben

pinole-1.jpg

pinole-2.jpg

pinole-3.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Paar blokjes alu die ik vanmiddag kocht voor een paar tientjes, volgens mij kan ik me daar geen bult aan vallen

schijf dun, zou dienst kunnen gaan doen als verdeeldschijf
alu schijf dun.jpg

Een wat dikkere schijf, even groot, mocht het mis gaan met de eerste OF de draaier een leuk idee hebben....altijd handig
En anders mag de draaier hem hebben
alu schijf medium.jpg

Dikt van de 2 schijven naast elkaar
alu schjf dun en medium dikte.jpg

één van de twee blokken die dienst moeten gaan doen als poelie, ik heb het er nog niet over gehad met de draaier, maar mijn idee is om 1 blok een poelie met meerdere trappen te maken
ronde  blok voor poelie.jpg

En dit is de dikte (ongeveer dan he, ik had geen rol/schuifmaat bij de hand voor de exacte maat, het schijfje is meen ik 110mm)
rond blok voor poelie dikte.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
't is al bedtijd maar de voorpret is té leuk...
Dit is wat ik voor nu even gepuzzeld heb voor de poelie maten

7hertz als laagste snelheid vd motor, 50 hertz is standaard en 70 hertz is flink het gas d'r op
Zoals eerder gemeld wilde ik ook een overdrive, maar dan moet ik eerst overleggen met de metaaldraaier of dit gaat passen

Wat vinden jullie van deze verdeling, schiet er maar op... :)

poeilies.JPG
 

tuoh

Oud hout
Als het de bedoeling is om grote en zware stukken te gaan draaien dan zou ik die laagste snelheidsregionen toch zo kiezen dat de motor juist daar zijn volle koppel kan afgeven. Hier zou ik de motor zeker niet gaan wurgen naar 7 hz om dat toerental toch maar laag genoeg te krijgen, dat gaat in de praktijk nauwelijks bruikbaar zijn wegens te weinig kracht terwijl je juist in deze omstandigheden veel power nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Goed punt Tuoh
Ik ga nog eens naar de verhoudingen kijken of daar nog veel winst te behalen valt weet ik niet

Dank je wim, ga ik zeker even neuzen

Jurriaan, gedeeltelijk mee eens, maar in de hoogste versnelling/minste kracht draai je meer klein werk, dan wil ik precies tegenovergesteld van wat Tuoh zegt juist niet de motor op volle snelheid laten draaien, dat is nergens voor nodig
Daar wil ik dus niet verder gaan dan zeg 50 hertz
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.244
657
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Tof....bedankt voor de bijdrages en links (die 125meter is wel handig, kan ik hem vanuit mijn bed bedienen haha....)

ik wil geen 230v naar het kastje leggen met de noodknop maar wel een noodonderbreker op het relais, ja ik weet, een relais kan blijven plakken, maar dat zou wel heel erg toeval zijn dat die ook niet werkt als het nodig is
Verder kan ik natuurlijk gewoon nog een knop maken op de draaibank zelf

Of.................. denken jullie daar héél anders over ?

Tja, wat wil je met de noodstop. Spanning er af omdat er brand is, of hout direct stil omdat je mouw er in zit.

Bij de 1e wil je de stroom van de frequentieregelaar af hebben, bij de 2e wil je zo hard mogelijk remmen, en dat gaat alleen als de frequentieregelaar nog wel spanning heeft (tenzij je een motor met motorrem koopt).

Ik ga voor hout z.s.m. stil, trouwens. Bij brand zet ik de hoofdschakelaar op de schakelkast waar de frequentieregelaar in zit om. Die zit hoog en zet ik zowiezo altijd uit als ik niet met de houtdraaibank bezig ben, zodat per ongeluk tegen een knop stoten niets doet.
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Leuk verhaal Toxic. Ik ontdekte het pas.
Een opmerking over de noodstop uit een heel ander ervaringsgebied.
Zou je de noodstop niet beter een vaste plaats kunnen geven? Ik heb een poos in het ziekenhuis moeten liggen en was altijd de bedbediening,; het zuster-oproep-knopje en de radiobediening kwijt :).

Ik volg dit mooi verhaal, waarin deskundigen op afstand bezorgde adviezen bij jouw avontuurlijke onderneming geven.

mvg
klaas0637
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Goed punt Jurriaan daar kan ik zeker wat mee, dank je !

Mooi he Klaas....iedereen denkt mee, en ook het enthousiasme waarmee dit gebeurd, links worden nog even opgezocht, hele verhalen en onderbouwingen worden uiteen gezet en een enkeling spreek ik bijna dagelijks wel ruim een half uur (soms langer) over de telefoon....Tof toch !

Noodstoppen wil je er mijner inziens eigenlijk 2 hebben 1 op het kastje en 1 een vaste plek op de draaibank (vaste kop bijv)

VRAAGSTUK: als de poelies evenredig in maat veranderen, dus 40 en 160 naar 80 en 120 of zelfs naar 100 en 100, blijft de riem lengte dan gelijk....ik ben zoveel aan het puzzelen en rekenen dat ik nu aan mijn verstand en rekenvaardigheid begin te twijfelen....
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Een noodstop is een bedenksel van domme pennelikkers, die geen enkele voeling hebben met de praktijk. Als je gegrepen wordt door de machine heb je er geen ruk meer aan. Het kwaad is al geschied. Een gewone uitknop die de stroom afschakeld is voldoende. Ik breng het misschien een beetje cru, maar al die overbodige knoppen en schermen op machines bieden alleen maar schijnveiligheid. Opleiding en gezond verstand brengen je heel ver zonder kwetsuren. Toen ik leerde draaien en ik liet de sleutel in de klauwplaat zitten, kreeg ik een bordenwisser met houten rug tegen mijn kop geworpen, zo kon ik alvast wennen hoe het voelt ,als ik de bank aan zou zetten met de sleutel er nog in. Tegenwoordig zit zo,n draaibank vol met kappen met schakelaars. De kappen zitten alleen altijd in de weg. Wat gebeurt er dan...Ze worden overbrugd.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.244
657
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat je mouw er in komt moet je natuurlijk gewoon vermijden, dat ben ik met je eens. Persoonlijk heb ik de noodstop wel een paar keer gebruikt toen ik dacht 'he, wat hoor ik nu?'. Dat is het moment om het hout snel stil te zetten, waarbij de motor door de frequentieregelaar afgeremd wordt. Bijvoorbeeld omdat je onderin een vaas bijna door de wand heen gedraaid hebt, en de bovenkant gevaarlijk begint te slingeren (wie? ik?). Maar ik moet wel toegeven dat ik geen aparte noodstop heb, ik heb een schakelaar die linksom/uit/rechtsom draaien regelt, en een schakelaar die de periode van afremmen of op snelheid komen selecteert tussen de snel (4s) optie en de langzaam (10s) optie.

Meestal zet ik hem voor het stoppen op 10s, want als ik in 4s afrem, dan klinkt het ook echt als een noodstop. Geen wonder, de massa die bij mij afgeremd wordt buiten werkstuk en opspangereedschap is tamelijk groot, een as van 70 mm doorsnede x 800 mm lengte, 4 grote poelies, een tussenas en een zware motor. Alleen de stroom afschakelen remt duidelijk langzamer af, dat heb ik wel eens gemerkt bij een heel groot stuk hout, als je dat te snel wil afremmen geeft frequentieregelaar een fout omdat het door de motor teruggeleverde vermogen te groot is, waardoor de spanning te hoog oploopt en dan merk je duidelijk dat hij afschakelt en stopt met remmen, en je werkstuk plotseling een stuk langer doordraait.
 
Laatst bewerkt:

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Een noodstop is een bedenksel van domme pennelikkers, die geen enkele voeling hebben met de praktijk. Als je gegrepen wordt door de machine heb je er geen ruk meer aan. Het kwaad is al geschied. Een gewone uitknop die de stroom afschakeld is voldoende. Ik breng het misschien een beetje cru, maar al die overbodige knoppen en schermen op machines bieden alleen maar schijnveiligheid. Opleiding en gezond verstand brengen je heel ver zonder kwetsuren. Toen ik leerde draaien en ik liet de sleutel in de klauwplaat zitten, kreeg ik een bordenwisser met houten rug tegen mijn kop geworpen, zo kon ik alvast wennen hoe het voelt ,als ik de bank aan zou zetten met de sleutel er nog in. Tegenwoordig zit zo,n draaibank vol met kappen met schakelaars. De kappen zitten alleen altijd in de weg. Wat gebeurt er dan...Ze worden overbrugd.

Ik ga dan toch voor die (volgens jou) domme pennelikkers. Ik heb VROEGER ook meegemaakt en JUIST daarom mogen er van mij wel 10 noodstoppen opzitten.
Ik houd mij verder buiten deze zeer interessante topic over de bouw van een reuze opnieuw verbeterde (one way) omdat ik nu eenmaal geen machinebouwer ben.
Maar bedenk Jeroen, veiligheid VOOR alles.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Op mijn draaibank zit een uitschakelaar. Dicht bij het werkstuk. Draai ik buiten het bed diameter 50 cm dan kan ik moeilijk bij de schakelaar. Springt er een stuk hout af bij grote maten. Dan ga gaat mijn bank wandelen . Ik moet dan snel in de meterkast de stroom afschakelen. Ikkm zou er graag een extra schakelaar bij hebben. Zit je haar of mouw er tussen dan helpen die knoppen niets. Toch erop zetten is mijn advies.
 

tuoh

Oud hout
........
........
Jurriaan, gedeeltelijk mee eens, maar in de hoogste versnelling/minste kracht draai je meer klein werk, dan wil ik precies tegenovergesteld van wat Tuoh zegt juist niet de motor op volle snelheid laten draaien, dat is nergens voor nodig
Daar wil ik dus niet verder gaan dan zeg 50 hertz

Toch opletten met bovenstaand idee-fix, voor je het weet zit je met een grote en zware draaibank die wanneer ze op het hoogste toerental draait zelfs te weinig koppel gaat leveren om een pen te draaien:p
De combinatie van een relatief traagdraaiende motor met een zeer hoog toerental op de draaias vraagt een dermate grote overbrengingsratio dat het koppel merkbaar minder gaat zijn. Het klinkt voor mij als vloeken in de kerk:D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.