Ik heb een tijd geleden voor dezelfde keuze gestaan. En ook een rabbetplane gekocht de Juuma, inmiddels kan ik lezen en schrijven met het ding, maar er is zeker wat te zeggen om ook een gewone te hebben. Nog ff los van de gewenste beitelhoek.
Een rabbetplane wil je je beitel tot in het hoekje hebben om groeven en randen mooi te kunnen opwerken. Dus die slijp je dan ook zo. Terwijl je, ik tenminste, een blokschaafje als een smoother zou willen slijpen, dus met een kleine radius in het mes. Dus als je de rabbetplane gaat gebruiken voor iets dat breder is dan de schaaf zelf, is het risico op schaafsporen toch wel groot. Dat is toch wel een deal-breaker om 'm universeel te gebruiken. Ook hebben deze goedkopere geen voorsnijder zoals de veritassen en LN's, dus cross-grain is het wel handig om dat met een mesje te doen.
Mijn rabbetplane had een zool die niet vlak is, igg het was wel vlak maar het voorstuk dat alleen maar via de zijwangen vast zit aan de rest, was in het productieproces niet meer in een lijn met de achterkant geslepen. Na een tijdje kwam ik er achter waarom die zo belabberd schaafde, ik heb het opgelost met korrel 80 schuurpapier en heel veel uurtjes vlakken op het natuurstenen aanrecht van mn ouders, als ze niet in de buurt waren welteverstaan

. Achteraf gezien had ik 'm gewoon terug moeten sturen, maja dan weet je dat alvast.