nieuwe beitel.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.323
3.728
In mijn bak met projecten vond ik een socket beitel van 50mm. Van een voor mij onbekend merk. P S & W CO. Dit blijkt het logo van de firma Peck, Stow en Wilcox te zijn. Wat internetten leert dat dit best een groot bedrijf is geweest, die een grote varieteit aan gereedschappen hebben geleverd. Deze beitel is vermoedelijk van rond 1910/1920. Hij is nog goed lang, maar heeft een handvat nodig. Ik vond voorbeelden van hoe het handvat er uit zou moeten zien. Ik moet zo langzamerhand eens op zoek naar een houtdraaibankje.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.323
3.728
Meestal hebben beitels een arend. En die gaat in het handvat. Bij een socket beitel zit er een tapse huls aan de beitel, waar het handvat in valt. Bijvoorbeeld een stanley sweethart beitel is een socket beitel.

• Leuk
Waarderingen: mink en ZotVanHout

John1969

Post veel
10 jul 2023
908
529
‘s-Hertogenbosch
Ik moet zo langzamerhand eens op zoek naar een houtdraaibankje.
Zit dat nog niet in jouw bestand 🫢. By the way om een conus voor je beitel te maken misschien een overvloedige tip… aluminiumfolie oprollen en in de beitel draaien zodat de prop aluminium de conus wordt. Vervolgens de schuinte iets doortrekken en aan de dunne kant iets korter maken 🫢
Maak er iets moois van groetjes John

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.323
3.728
Leuke tip. Maar ik ben een ijzerboer, dus ik meet de hoek gewoon op. Zet het kruissupport onder de zelfde hoek en draai het hout af. Dan past het gewoon.

• Leuk
Waarderingen: John1969 en w00t

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.662
645
Hout krimpt met de tijd. Daarom scheuren de handvaten van beitels met een arend ook altijd als ze oud worden.
Mijn ervaring met gebarsten heften is anders.
Ik merkte dat indien de heften aan de onderkant openbarstte, de arenden aan het roesten waren. Staal dat roest zet uit en doet het heft barsten.
Een arend die teveel puntroest heeft wordt broos. Indien die breekt na vermoeiing kan dat het overlijden van de beitel zijn.
Ik heb gutsen en beitels van meer dan 100 jaar die een intact heft hebben.

groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.323
3.728
Het is maar gekheid roel. Ik draai handvatjes voor beitels en vijlen, op een klein metaaldraaibankje wat ik thuis in de schuur heb staan. Daar heb ik een verend meeneemcentertje bij en een los beitelsteuntje.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.323
3.728
Ik heb eigenlijk altijd gespleten handvaten bij oude beitels. Daar zitten ook de metalen ringen dan los van. Of ze zijn weg. Die beitels hebben nooit roest. Vandaar mijn gedachte dat het het gevolg is van het krimpen van het hout.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.