Nieuwe afzuiging en spirobuizen keuzes

jorisvh

Post veel
Die afzuiger lijkt mij een relatief standaard 1500W~2pk afzuiger met een cycloon en een fijnstoffilter.
De afzuigers zelf doen volgens de spec (zonder leidinggevende, zonder cycloon, met vilten zak) typisch 2.500-3.000m3/u. In een echte opstelling blijft daar misschien maar de helft van over, wat nog steeds voldoende is voor 1 machine tegelijk.
Met cycloon en fijnstoffilter en zonder leidingwerk verwacht ik iets gelijkaardigs. Vermits jouw set met cycloon verkocht wordt, zou de ventilator in principe efficiënter gemaakt kunnen worden omdat die niet meer bestand hoeft te zijn tegen grote brokstukken. De spec van 1.300m3/u lijkt me daarom relatief laag, eerlijk gezegd.

Hoe dan ook, algemene regel is zo: lang mogelijk op de ingangsdiameter van je afzuiger blijven, zo dicht mogelijk bij de machine verjongen en naar flex gaan.

in de praktijk werkt spirobuis gewoon. ducomat is natuurlijk (iets) beter maar als zuigkracht een probleem is, zou ik (voor een fractie van de meerprijs van die buizen) een 3pk ipv 2pk blazer kopen.

Dat die 150mm zou dichtslibben door te lage snelheid, zou ik me niet te veel zorgen over maken. Als die dat al doet, is het een zelfregelend systeem. Als de buis half vol stof zou liggen, wordt het effectief een 100mm buis en dan stijgt de snelheid weer waardoor het meegevoerd wordt.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.