Nieuwe afzuiging en spirobuizen keuzes

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
59
27
Hallo.

Om mijn SC3 paneelzaag beter af te zuigen heb ik een nieuwe afzuiger gekocht, heb lang getwijfeld voor een zelfbouw (HBM 200 ombouw met cycloon etc) maar uiteindelijk gekozen voor een kant en klare versie namelijk een Clean air extraction system Holzprofi Maker RL150AC order online.
Ik had gevonden dat ongeveer 1000m3 voldoende was voor de paneelzaag onder en bovenaan af te zuigen.

Ik werk alleen en zal altijd maar 1 machine tegelijk gebruiken. Voornamelijk de paneelzaag en een kantenlijmer, slechts af en toe een VVD.
Door layout redenen moet mijn afzuiger aan de andere kant van de werkplaats staan (+- 6meter), mijn idee was om een kanaal met spirobuizen aan te leggen van 150mm van afzuiger tot net aan de machine en daar te splitsen naar 125 voor afzuigen onder aan de paneelzaag en 80mm voor boven het zaagblad. De spirobuizen zouden aan het plafond hangen.

Ik zal ongeveer 11m spirobuis hebben. 1 meter verticaal naar boven van afzuiger naar plafond, 6meter horizontaal over plafond, 2,75m naar beneden, 1 meter naar paneelzaag. met een minimum aan flexibel vooraan en achteraan de leiding. Ik reken op max 1 meter in totaal.

Mijn vraag is nu is het beter om alles in 150mm te doen om de weerstand te verlagen of 125mm om de snelheid te verhogen? Ik lees namelijk dat een goede richtlijn is om 20m/s aan te houden. Volgens de berekeningen van AI (ze lijken juist op basis van de formules, maar ik ben terughoudend) zou de snelheid bij 150 namelijk niet die 20m/s halen maar eerder 16m/s. Bij 125 zou de snelheid wel meer dan 20m/s zijn maar door de verhoogde weerstand de luchstroom mss te veel zakken? .Ik heb wat schrik dat er stof gaat blijven liggen in de 6 meter horizontale leiding. Ik kan deze wel licht aflopend leggen moest dat helpen?

Of heb ik de foute afzuiger keuze gemaakt en is de 1350m3 veel te weinig?

Benieuwd naar jullie ervaringen en input.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.696
936
Moordrecht
Je buizennetwerk dient dezelfde diameter te zijn als de ingang op je afzuiger. Daar is de afzuiger op ontworpen. Pas zo dicht mogelijk bij de machine verkleinen naar de gewenste diameter.

rik

Post veel
8 nov 2010
859
173
Tip waar ik ontzettend veel plezier van heb gehad, is om GEEN spiro buizen te kopen. in mijn optiek is het enige wat je voor afzuiging kan gebruiken is gladde buis (buizen groter dan 250mm zijn hier een uitzondering op).
Spiro buizen geven veel weerstand, daarnaast sturen ze de lucht wat nog meer weerstand kan geven in de buizen. Hierdoor verlies je veel van je luchtsnelheid en luchtstroom.

Doe met de info wat je wil. dit is mijn ervaring.

Fijne dag

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
59
27
Hi Rik
Tip waar ik ontzettend veel plezier van heb gehad, is om GEEN spiro buizen te kopen. in mijn optiek is het enige wat je voor afzuiging kan gebruiken is gladde buis (buizen groter dan 250mm zijn hier een uitzondering op).
Spiro buizen geven veel weerstand, daarnaast sturen ze de lucht wat nog meer weerstand kan geven in de buizen. Hierdoor verlies je veel van je luchtsnelheid en luchtstroom.

Fijne dag
interessant, wat voor gladde buis heb je dan gebruikt? Pvc riool buizen ofzo?

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
636
461

Fijne dag
spirobuizen zijn gewoon glad vanbinnen?

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
59
27
Ik vermoed dat het ook over de naad van de spiraal gaat? Bij de spirobuis die ik thuis gebruik hebt voor de ventilatie was die binnen in ook aanwezig?

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
206
54
Utrecht
Ik snap niet zo goed dat je eerst een afzuiger koopt en dan pas gaat uitzoeken wat kan vwb aansluiten etc. Je inventariseert toch eerst en dan zoek je daar een passend afzuigstysteem bij? Had je je ook niet af hoeven vragen of je met 1350 m3 wegkomt in jouw geval. Je had eea ook kunnen informeren bij de verkoper / producent?
Voor nu, zeker met je 6m overlapping, gewoon zoals @ Rizz zegt, zo ver mogelijk 150mm buis gebruiken..
En over de opties waar je naar vraagt over de 1x150 of 3x100; misschien de handleiding doornemen wat hier de bedoeling van is?

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
59
27
Ik snap niet zo goed dat je eerst een afzuiger koopt en dan pas gaat uitzoeken wat kan vwb aansluiten etc. Je inventariseert toch eerst en dan zoek je daar een passend afzuigstysteem bij? Had je je ook niet af hoeven vragen of je met 1350 m3 wegkomt in jouw geval. Je had eea ook kunnen informeren bij de verkoper / producent?
Voor nu, zeker met je 6m overlapping, gewoon zoals @ Rizz zegt, zo ver mogelijk 150mm buis gebruiken..
En over de opties waar je naar vraagt over de 1x150 of 3x100; misschien de handleiding doornemen wat hier de bedoeling van is?
Ik heb geen idee welke toevoeging die opmerking is op mijn vraag en waarom je denkt dat ik geen dingen uitgezocht heb. Ik denk dat ik ook duidelijk aangeef dat ik ook tussen verschillende opties zoals zelfbouw en kopen getwijfeld heb. Uit mijn zoektocht kwam dit als een passende afzuiger voor mijn paneelzaag en mijn budget. Ik ben beginnen twijfelen toen ik de spiro buizen aan het samenstellen was, omdat ik begon te lezen over de luchtsnelheid van 20m/s die aanbevolen wordt hier en daar.

Daarom gaat mijn vraag over of ik luchtstroom (150mm) of luchtsnelheid (125mm) moet prefereren..

Mijn comment over de verschillende opties was misschien niet helemaal duidelijk. Dat was een antwoord op Rizz die zegt om dezelfde diameter te gebruiken als de afzuiger omdat die hiervoor gebouwd is, maar de afzuiger heeft dus verschillende aansluitmogelijkheden. Daarom lijkt het me dus geen vreemde vraag of je voor de grote diameter of een kleinere diameter wilt gaan..

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.491
547
Etten-Leur
Hallo.

Om mijn SC3 paneelzaag beter af te zuigen heb ik een nieuwe afzuiger gekocht, heb lang getwijfeld voor een zelfbouw (HBM 200 ombouw met cycloon etc) maar uiteindelijk gekozen voor een kant en klare versie namelijk een Clean air extraction system Holzprofi Maker RL150AC order online.
Ik had gevonden dat ongeveer 1000m3 voldoende was voor de paneelzaag onder en bovenaan af te zuigen.

Ik werk alleen en zal altijd maar 1 machine tegelijk gebruiken. Voornamelijk de paneelzaag en een kantenlijmer, slechts af en toe een VVD.
Door layout redenen moet mijn afzuiger aan de andere kant van de werkplaats staan (+- 6meter), mijn idee was om een kanaal met spirobuizen aan te leggen van 150mm van afzuiger tot net aan de machine en daar te splitsen naar 125 voor afzuigen onder aan de paneelzaag en 80mm voor boven het zaagblad. De spirobuizen zouden aan het plafond hangen.

Ik zal ongeveer 11m spirobuis hebben. 1 meter verticaal naar boven van afzuiger naar plafond, 6meter horizontaal over plafond, 2,75m naar beneden, 1 meter naar paneelzaag. met een minimum aan flexibel vooraan en achteraan de leiding. Ik reken op max 1 meter in totaal.

De documentatie lijkt niet te vermelden wat de zgn prestatie curve is van de unit waaruit je af kunt leiden hoe de luchtflow is bij toenemend drukverlies. Dus met een rekenmodel kom je niet verder (zie bijv billpenz website). De documentatie vermeldt wel dat de machine een aansluiting heeft van max 150 mm dus daar zou ik van uitgaan. Het beste is om de afzuiger zo dicht mogelijk bij de stofproducenten te zetten en de hoofdleiding pas op het allerlaatst te verjongen naar de machineaansluiting op bijv je paneelzaag. Ik zal straks iets meer opmerken. Groeten Hans

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
59
27
Bedankt allen. Er is duidelijk overeenstemming om 150 als hoofdleiding te pakken. Ik ga nog wat puzzelen of de machine toch niet nog op een andere plaats kan zetten om die afstand nog te verkleinen.

• Leuk
Waarderingen: Marijn

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.491
547
Etten-Leur
Bedankt allen. Er is duidelijk overeenstemming om 150 als hoofdleiding te pakken. Ik ga nog wat puzzelen of de machine toch niet nog op een andere plaats kan zetten om die afstand nog te verkleinen.
Erg verstandig.. , nog een tip, de krullen van VVD zijn het zwaarst en zakken het snelste uit. Als je kunt kiezen zet de vvd dan zo dicht mogelijk bij de afzuiger.

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.963
655

Fijne dag
Heb het even aan het internet gevraagd, valt toch eerder te verwaarlozen zie ik:

1000066612.jpg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.