Nieuwe afkortzaag (>250 mm, max €600)

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
BenchWorks, bedoel je met het Leitz zaagblad het W60 blad dat Festool standaard bij de Kapex levert? Dat kost hier maar €64 (+ €12,50 verzendkosten).
 

PBT

Actieve deelnemer
L.n. ik weet niet waar je vandaan moet komen, maar hier in Sint Joost, tussen roermond en Sittard, staat ook een kapex. Als je wil mag je komen proberen! Ik had voor de kapex een metabo kgs 254, maar na een keer gewerkt te hebben met de kapex was ik helemaal om! (Ohja... ook ik wil je het kiezen niet moeilijker maken).

Toen ik nog "voor de baas" werkte hadden we daar een dewalt dws 777 (?) Ff uit mijn hoofd, in ieder geval het model wat gelijk is aam de oude elu zagen
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
L.n. ik weet niet waar je vandaan moet komen, maar hier in Sint Joost, tussen roermond en Sittard, staat ook een kapex. Als je wil mag je komen proberen! Ik had voor de kapex een metabo kgs 254, maar na een keer gewerkt te hebben met de kapex was ik helemaal om! (Ohja... ook ik wil je het kiezen niet moeilijker maken).

Toen ik nog "voor de baas" werkte hadden we daar een dewalt dws 777 (?) Ff uit mijn hoofd, in ieder geval het model wat gelijk is aam de oude elu zagen

PBT, dat is heel vriendelijk! Ik hou het in mijn achterhoofd. Benchworks is iets dichterbij en ik ben ook benieuwd naar zijn nieuwe werkplaats. Maar St Joost is absoluut een optie!
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Vandaag ben ik bij Benchworks geweest en de Kapex geprobeerd. Wat een beest van een machine. En ondanks dat de Kapex van Benchworks al 8 jaar oud was, werkte deze nog erg goed en precies. Met de kwaliteit zit het dus goed.

Ik schiet misschien een beetje van het ene naar het andere, maar ik heb bedacht dat een Festool CS 70 misschien ook wel wat voor mij is. Ik heb nog geen zaagtafel en dit zou ik kunnen gebruiken als zaagtafel en afkortzaag in een. De maximale zaaghoogte is natuurlijk minder (70 mm tegenover 88 mm), maar dat is niet zo'n probleem. De CS 50 heeft een te lage zaaghoogte.Door de trekfunctie kan ik ook langere balken afkorten. Eventueel kan ik er nog een roltafel bij kopen, maar dat lijkt nu niet nodig. De CS 70 is ook voor een redelijk bedrag 2ehands te vinden. Het verbaast me, maar ik kan meer tweedehands CS 70's vinden dan Kapex'en.

Zijn er nog andere zaagtafels met een trekfunctie en een zaaghoogte van minstens 70 mm? De Mafell Erika 70 is een beetje boven budget. Tendotools TT250 is er ook, maar ben niet zo weg van het merk.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.772
741
Enschede, Twente
Als je enkel haaks hout wil afkorten is een Precisio een goed alternatief voor de Kapex, denk ik. Maar zodra je met geprofileerd spul, rondhout en dergelijke in de weer gaat, is die trekzaag niet echt handig.

Dat de Kapex zo zeldzaam is op de tweedehands markt zegt ook veel. Ik zou het wel weten… : )
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Als je enkel haaks hout wil afkorten is een Precisio een goed alternatief voor de Kapex, denk ik. Maar zodra je met geprofileerd spul, rondhout en dergelijke in de weer gaat, is die trekzaag niet echt handig.

Het zal inderdaad vooral om haaks hout. Maar ik neem aan dat bv rond hout wel te klemmen is en dat je dat ook kunt zagen.

Dat de Kapex zo zeldzaam is op de tweedehands markt zegt ook veel. Ik zou het wel weten… : )

Ja, dat zegt inderdaad wat. het is ook meer een keuze uit 2 machines die voldoen. Het lastige is dat ik nog niet zo lang met houtbewerking bezig ben. Mijn eisen zijn daardoor nog niet helemaal duidelijk en blijven veranderen.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ja, dat zegt inderdaad wat. het is ook meer een keuze uit 2 machines die voldoen. Het lastige is dat ik nog niet zo lang met houtbewerking bezig ben. Mijn eisen zijn daardoor nog niet helemaal duidelijk en blijven veranderen.


Dan vind ik het vreemd dat je in dit (prijs) segment zoekt. Ieder zijn ding hoor, maar ik zou met wat goedkoper spul beginnen om te onderzoeken wat voor jezelf handig is, en welke machines je veel gaat gebruiken. Vervolgens kun je die gericht vervangen door een beter exemplaar. Als ik bijvoorbeeld naar mezelf kijk, de afkortzaag gebruik ik in de werkplaats vrijwel nooit, maar daarbuiten juist wel veel. Omdat met mijn werk nog wel eens wat afwerk-latjes moet gebruiken wilde ik eentje met een zaagtafeltje aan de bovenkant. Dat werkt voor mij ideaal, maar mogelijk voor een ander juist weer niet...
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Dan vind ik het vreemd dat je in dit (prijs) segment zoekt. Ieder zijn ding hoor, maar ik zou met wat goedkoper spul beginnen om te onderzoeken wat voor jezelf handig is, en welke machines je veel gaat gebruiken. Vervolgens kun je die gericht vervangen door een beter exemplaar. Als ik bijvoorbeeld naar mezelf kijk, de afkortzaag gebruik ik in de werkplaats vrijwel nooit, maar daarbuiten juist wel veel. Omdat met mijn werk nog wel eens wat afwerk-latjes moet gebruiken wilde ik eentje met een zaagtafeltje aan de bovenkant. Dat werkt voor mij ideaal, maar mogelijk voor een ander juist weer niet...

Misschien moet ik mijn verhaal wat nuanceren. Ik ben begonnen met goedkoop gereedschap (schroevendraaiers van de bouwmarkt, schuurmachine van Parkside, 10 jaar oude Makita handcirkelzaag, Makita instapmodel schroefmachine, Ferm afkortzaag etc). Nu heb ik veel gereedschap al vervangen en ben daarbij begonnen met het gereedschap dat ik het meeste gebruikt (Milwaukee schroefmachine, Festool DTS 400, handgereedschap van Carolus (zustermerk Gedore)). Goed gereedschap geeft mij veel meer plezier om mee te werken. En bepaalt gereedschap gebruikte ik weinig, zoals de cirkelzaag. Het was lastig er nauwkeurig mee te zagen, toerental niet te regelen, waardoor de zaagsnede niet altijd mooi was, etc.. Ondertussen heb ik een Festool TS55REBQ en is het een van mijn meest gebruikte gereedschap geworden.

Een ander ding dat meespeelt is dat ik een aantal keer twijfelde tussen een goedkoper (maar nog steeds goed) apparaat en een duurdere versie. Bijna alle keren dat ik voor het goedkope ben gegaan heb ik spijt gehad. Zo heb ik een Flex Tools VC 21 L MC stofzuiger gekocht ipv een Festool CT 17 E. Ik was tevreden over de Flex. Toen kocht ik een Festool OF1010 en die past niet oude Flex. Uiteindelijk met moeite een Festool mof op de Flex gezet en alles werkt. Maar de mof en de Flex samen waren duurder dan de Festool, waardoor ik achteraf beter direct voor de Festool had kunnen gaan. Mijn punt is dat ik nu iets wil kopen dat ook aan mijn toekomstige eisen voldoet. Die zijn natuurlijk lastig in te schatten. En dat is voor mij het probleem.

Maar ik moet ook de hand in eigen boezem steken. Ik weet dat ik door blijf zoeken totdat ik het perfecte voor mij heb gevonden. En dan loop ik meestal tegen twee problemen aan: of het bestaat niet wat ik wil of het is ver boven budget. Zo ook hier. Ik begon met een budget van €600 en heb het nu over een Kapex of CS70 die tweedehands toch ruim boven dat budget gaat.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
Heb je al gekeken naar de Makita flipoverzaag ,die niet alleen afkort maar ook nog overlangs zaagt tot balken van 80mm dik.
Ik ben er dik over te vreden.

Simon
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Heb je al gekeken naar de Makita flipoverzaag ,die niet alleen afkort maar ook nog overlangs zaagt tot balken van 80mm dik.
Ik ben er dik over te vreden.

Simon

Welke Makita bedoel je? Ik zie alleen de LF1000 als flip-over en die haalt 68 x 140 mm en dat is voor mij te weinig. Hetzelfde geldt voor de Dewalt DW743.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
De Festool CS 70 is toch afgevallen. Ik denk dat ik beter voor een afkortzaag kan gaan en op termijn kan ga nadenken over een zaagtafel. Ik denk dat ik nog te weinig ervaring heb met zaagtafels om daar nu een goede keuze in te maken. Dus moet ik mij nu nog maar "behelpen" met de Robland X310 combine op mijn werk. Het vervoeren van langere platen (>160 cm) naar mijn werk is lastig, maar dat valt wel op te lossen.

Binnenkort ga ik naar Toolnation om de DWS778 naast de Kapex te zetten.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
De keuze is gemaakt en de afkortzaag in ondertussen binnen. Het is de Dewalt DWS778 geworden. Ik besef dat de Kapex een aantal voordelen heeft, maar kan niet verantwoorden dat ik meer dan €1000 uit geef voor een afkortzaag.

De eerste ervaring met de DWS778 is zeker positief. Nadat ik deze uit de doos heb gehaald heb ik deze haaks afgesteld en de hoek gekalibreerd. Dat was een fluitje van een cent en daarna was het zagen ook echt haaks. De zaagsnede was zelfs met het standaardblad erg goed en ik moet daarom nog zien of het nodig is of er een CMT 285.060.10M- zaagblad op te zetten. De hoekinstelling is mogelijk niet heel precies en zal ik de hoek na moeten meten met mijn CMT digitale hoekmeter. Maar dat komt toch niet vaak voor en is dus niet zo'n probleem. De XPS Indicator werkt heel goed. Dit geeft een schaduwlijn op het hout en geeft aan waar de zaagsnede komt. Het heeft als voordeel dat het ook de juiste dikte van het zaakblad aangeeft. De kwaliteit van de zaag is erg goed. Er zit geen speling in de glijstangen en de tafel is overal gelijk. De afwerking is goed en er zitten nergens bramen of scherpe kantjes. Alles wat beweegt, beweegt soepel.

IMG_1525.jpg

IMG_1526.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Veel plezier ermee, heb je foto van die schaduwlijn? Ben ik wel benieuwd naar.
Goeie schroevendraaierset ook trouwens ;)

Ja, met die schroevendraaier ben ik blij!

IMG_1527.jpg

IMG_1528.jpg

In fel zonlicht is de lijn minder zichtbaar dan een laser, omdat het met schaduw werkt. Het voordeel is dat de lijn altijd de dikte van het blad heeft en daarmee preciezer de zaagsnede volgt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.