Nieuw vs gebruikt

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dat beantwoord mijn vraag niet. Als er al een verstelbare hoogteinstelling op zit, waarom zou je die er dan afhalen?
helaas blijf ik jou op dit ogenblik daarop het antwoord schuldig
de lamello komt bij mij weinig aan bod
koekjes gebruik ik hoofdzakelijk voor 0°- en 90°-verbindingen, zoals bij platen die ik in de breedte samenstel (0°) en zijwanden van lades (90°)
andere verbindingen maak ik met de zeta p2
dus over naar 'familie'
 

jorisvh

Post veel
dus over naar 'familie'
Ik ben geen familie maar doe toch een poging 😂
Dat beantwoord mijn vraag niet. Als er al een verstelbare hoogteinstelling op zit, waarom zou je die er dan afhalen?
Er zijn 2 aanslagen bij de Makita.
De 1ste aanslag zit vast aan de machine en is hoekverstelbaar 0-90gr, maar niet hoogteverstelbaar.
Als je die neerklapt en als referentie gebruikt, komt het midden van het koekje op 10mm van de bovenzijde van het werkstuk.
Als je die opklapt en de werktafel als referentie gebruikt, komt het midden van het koekje op 10mm van de onderzijde van het werkstuk.
Met deze aanslag kan je alles doen qua rechte verbindingen. Als de plaat exact 20mm is, komt het altijd goed. Anders komt het koekje wat uit het midden maar nog steeds oké zolang je dezelfde referentie gebruikt voor de beide kanten van 1 verbinding.

Met de 1ste aanslag opgeklapt, kan je daar een 2de aan monteren die dan wel hoogteverstelbaar is maar niet hoekverstelbaar. Nu komt het koekje op een instelbare afstand van de bovenzijde van het werkstuk.

Als je onder 45gr wil frezen voor verstekverbindingen, dan moet de 2de aanslag er af en kan je dus de hoogte niet meer verstellen. In die situatie kan je evt dat extra zwarte plaatje er op klikken om de afstand te veranderen.
Ik heb dat stuk nog nooit gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

jorisvh

Post veel
En kan je die 10mm randafstand ook bereiken met het in hoogte verstelbaar deel?
Zeker, de schaal gaat van 0 tot 40mm, machine niet bij de hand maar veronderstel dat die volledig bruikbaar is.

Hier nog wat beeldjes uit de gebruikershandleiding ivm om mijn vorige post te illustreren:
  • de afstanden zonder de hoogteverstelbare aanslag 1635756883190.jpeg
  • zonder hoogteverstelbare aanslag met 4mm plaatje 1635756908490.jpeg
  • waarom je het nodig hebt bij verstek (als je 4mm meer naar onder freest in de plaat, zal je er al snel door zitten) 1635756954789.jpeg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Zeker, de schaal gaat van 0 tot 40mm
Wat is dan het nut van het demonteren van onderdelen om hetzelfde te bereiken?
Er moet toch een voordeel zijn? Anders is het wel erg onzinnig.

Ik heb zelf een deuvelaar en een lamellenfrees. Bij beide is de hoogteinstelling voldoende voor alle houtdiktes, schuintes en noem maar op. Het kan niet eens gedemonteerd worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.