Nieuw tafelzaagblad advies nodig

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.863
3.471
Dunner is goedkoper. Als je een werkelijke prijsvergelijking wil maken, moet je bladen zoeken met dezelfde hoeveelheid hardmetaal. Dan blijkt het prijsverschil een stuk groter te zijn.

• Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.046
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb tegenwoordig ook een zaagtafel dus ik lees graag mee.

Ik verbaas mij zelf over deze discussie. Als ik kijk naar het verschil in prijs tussen Ecotools en Freud dan scheelt dit 20 euro.

50 euro: HM-zaagblad Industrial 250 x 30 mm T=60
70 euro: Freud handcirkelzaagblad hout voor elektrische tafelzaagmachines

En die van Freud is dunner (1,8 vs 2,2) waardoor kleinere snijbreedte, technologische snufjes met die speciale tandenopstelling etc.

En een blad gaat toch wel even mee? DN lijkt de keuze mij vrij evident of zie ik iets over het hoofd?
Sure, als je één blad koopt :) maar over de looptijd + meerdere machine kan het wel degelijk een flink verschil in prijs betekenen. Dat gezegd hebbende - ik kan freud niet, als dat echt top-notch zaagbladen zijn is de prijs zo gek nog niet.

- edit -

blijkbaar is het prijsverschil dus geen 20 euro, maar dubbel de prijs :p.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.863
3.471
Bij je afweging moet je ook kijken naar wat voor materiaal je zaagt. Als je naar bladen met 60 tanden kijkt, dan ga je met pulpplaat werken. Dat is anders dan echt hout zagen. Bij mijn ecotools bladen breken er ook stukjes uit, maar dat komt omdat ik er ook hout met lijm en cement mee zaag. En soms zit er nog ergens een schroef of spijker in. Ik geef voor dat soort bladen de slijperij opdracht om de bladen een rondje slijpmachine te geven, maar ze hoeven niet alle gebreken weg te slijpen.

• Leuk
Waarderingen: rinus

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
284
84
Oldenzaal
Graag jullie input over mijn 3 Freud zaagbladen keuze. Voldoende brede keuze om alles een beetje te kunnen zagen? Ze zijn alle drie geluidsarm en anti vibratie.

Freudzagen_combo.jpg

LU1C 0100 HM cirkelzaag voor schulpbewerking / 22 tanden - alleen schulpen
LU2A 1700 HM cirkelzaag voor universeel gebruik / 40 tanden - afkorten en schulpen in hout, schulpen plaatmateriaal
LU2B 0700 HM cirkelzaag voor universeel gebruik / 60 tanden - schulpen en afkorten van zowel multiplex als plaatmateriaal

Of toch maar 1 zaagblad kopen, een allrounder, de LU2B 0500 HM [48 tanden] die zowel in hout, plaatmateriaal en multiplex kan schulpen en afkorten?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.863
3.471
Voor alle massief hout heb je aan 22 tanden genoeg. Je kan er ook prima plaat mee zagen, maar dan moet je de doorvoersnelheid wat aanpassen, als een strak uiterlijk belangrijk is.

• Leuk
Waarderingen: Jan.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.921
1.100
Omgeving Eindhoven
Denk eraan dat de prijzen op die website ex btw zijn, dat er dus nog e.e.a. bovenop komt.
Je kunt ook kijken naar CMT. Dat is m.i. nog een kwaliteit beter, maar voor minder geld. Blijft (tenzij je inderdaad ijzer raakt) heel lang scherp.

Ik heb CMT 290.250.24M (250mm, 24 tanden) voor schulpen en CMT 285.640.10M (250 mm, 40 tanden) voor afkorten en plaatmateriaal (en allround werk). M.i. heb je voor algemeen plaatmateriaal geen fijner getand blad nodig, zolang het maar scherp is. Mogelijk als je veel melamineplaat zaagt, kan een fijner getand blad handig zijn omdat die toplaag dan wat strakker wordt gezaagd (maar voor normaal houtplaat merk ik niet dat ik rafelige zaagsnedes heb).

Een zaagblad van 250mm met 48 tanden is geen allround zaagblad, dat is daar veel te fijngetand voor. Afkorten en plaat gaat prima, maar bij schulpen verbrand je je complete zaagsnede. Ik schulp incidenteel met het 40-tands blad als dat toevallig in de zaagtafel zit, maar alleen dunnere stukken en ook alleen als ik maar een klein stukje te doen heb. Bij meer dan dat heb je al zwarte zaagsnedes, ook met een zeer scherp blad.
Wil je toch een 60-tands blad, zou je de CMT 285.660.10M kunnen nemen.

Kijk ook eens naar wat ik schreef in post #4.
Ik haal mijn zaagbladen en frezen van CMT altijd bij Mobiltecnica, dat scheelt flink tov NL (en gewoon binnen 3 dagen in huis), maar wil je ze in NL kopen dan zijn ze meestal hier het goedkoopst.

• Leuk
Waarderingen: Jan.

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
284
84
Oldenzaal
Bedankt voor alle info heren.

@klusrob.

Een zaagblad van 250mm met 48 tanden is geen allround zaagblad, dat is daar veel te fijngetand voor. Afkorten en plaat gaat prima, maar bij schulpen verbrand je je complete zaagsnede. Ik schulp incidenteel met het 40-tands blad als dat toevallig in de zaagtafel zit

Is dit met een Freud blad?
Freud adverteert er zelf mee en het lijkt mij niet verstandig als merk om valse voorlichting/informatie te delen over een product als een zaagblad.

En inderdaad een mooi prijsverschil op Mobiltecnica. Bedankt voor de tip. Helaas hebben ze de 40 tands allrounder niet op voorraad.

Ik heb al 2 CMT's en ook ik ben er zeer tevreden over.

@chevy66.

Ik kan helaas mijn doorvoersnelheid niet aanpassen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.