"Nieuw" Starmix 711 stofzuiger.

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
De Starmix is een klein of misschien wel de kleinste stofzuiger van Starmix. (Zelf heb ik het nieuwere model)
2 Dagen geleden had ik deze besteld vanuit Duitsland en vandaag had ik deze binnen gekregen. Totaal was ik 98 euro kwijt.
De stofzuiger zat in de orginele doos en alles zoals buizen, stofzak en grote vloerborstel waren netjes in plastic verpakt. Het was gewoon een nieuwe stofzuiger en niet zo vies zoals op het plaatje wat ik hier plaats.
Ik miste wel 1 ding en dat was die horizon "strip" aan de achterzijde waar de kabel aan hangt.
s-l1600.jpg
Ik wilde eerst weten wat ik in huis zou krijgen voordat ik deze aanbieding hier kenbaar wilde maken.

Meer info: TS 711 Basic - Starmix - PDF Catalogs | Technical Documentation | Brochure
Linkje naar ebay.de: Starmix 711 Sauger Reinigung | eBay


 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Taab

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Is dit niet meer een gewone stofzuiger voor in huis, hotels etc? Ik heb ooit een dure Elektrolux profi huis stofzuiger (kostte eind jaren 90 ruim 800 gulden) gebruikt in de werkplaats. Bij zulke stofzuigers gaat de luchtstroom door de motor heen en als je dan, zoals ik deed, echt bouwstof afzuigt, gaat het ding in vrij korte tijd kapot.
De duurdere bouwstofzuigers hebben naast de stofzak etc echt dikke filters zitten voor de uitgaande luchtstroom. Tegenwoordig vaak met een reinigingsmechanisme.
Stofzuigers voor huisgebruik hebben wel vaak zo'n heel dun filtertje in gebruik, maar ik vraag me af of dat voldoende is.
Een ander verschil tussen consumenten en profi bouwstofzuigers is, de inschakelduur. Het aantal minuten dat een stofzuiger continue per uur mag draaien. Meestal is dat bij goedkope stofzuigers ongeveer 10 minuten. De grote Starmixen en Festool kunnen de hele dag aanstaan.

Maar voor €95 euro koop je aan deze wel een heel goede stofzuiger verbruikt maar 700 Watt.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Ik zie bij een advertentie van deze stofzuiger Categorie ‘Industriële stofzuigers’ staan en de prijs was het dubbele wat jij ervoor betaald heb.
TS711 basic.jpg
Bij de plaatjes stond ook deze, dus zit dat onderdeel er op geschroefd er niet los bij?
Ook zag ik bij andere advertenties bouwstofzuiger staan dus dat zit wel goed met deze.

Mooie stofafzuiger voor dat geld.(y)



Mvg, :).
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Ik zie bij een advertentie van deze stofzuiger Categorie ‘Industriële stofzuigers’ staan en de prijs was het dubbele wat jij ervoor betaald heb.
Bekijk bijlage 114166
Bij de plaatjes stond ook deze, dus zit dat onderdeel er op geschroefd er niet los bij?
Ook zag ik bij andere advertenties bouwstofzuiger staan dus dat zit wel goed met deze.

Mooie stofafzuiger voor dat geld.(y)



Mvg, :).
Dat er advertenties zijn die het onder een verkeerde categorie zetten zegt natuurlijk niks over de stofzuiger.

Het is gewoon een stevige huis/tuin en keuken stofzuiger. Starmix adverteert zelf ook alleen met plaatjes van het stofzuigen van vloeren en tapijten in een huiskamer.
Het is een stofzuiger met enkele luchtstroom, en een enkel filter (zonder zak). Prima als gewone stofzuiger, maar niet geschikt als echte bouwstofzuiger.

Het stof dat je opzuigt zal door het motorhuis heen gaan (geen losse airflow) en de motor snel doen slijten. Ook zal het blokkeren van de slang (stuk bouwpuin o.i.d.) de motorkoeling doen stoppen, met de kans dat hij te heet wordt.

Vast een hele goede machine voor 'gewoon' stofzuigen. Zeker voor dat geld!
Maar geen (industriele) bouwstofzuiger.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Sorry dat ik de benaming bouwstofzuigertje gebruikt heb. Ik wist niet dat Starmix ook gewone stofzuigers maakte en verkocht. Ik ga de tekst aanpassen. Bedankt voor de informatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: dragonhaertt

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Is dit niet meer een gewone stofzuiger voor in huis, hotels etc? Ik heb ooit een dure Elektrolux profi huis stofzuiger (kostte eind jaren 90 ruim 800 gulden) gebruikt in de werkplaats. Bij zulke stofzuigers gaat de luchtstroom door de motor heen en als je dan, zoals ik deed, echt bouwstof afzuigt, gaat het ding in vrij korte tijd kapot.
De duurdere bouwstofzuigers hebben naast de stofzak etc echt dikke filters zitten voor de uitgaande luchtstroom. Tegenwoordig vaak met een reinigingsmechanisme.
Stofzuigers voor huisgebruik hebben wel vaak zo'n heel dun filtertje in gebruik, maar ik vraag me af of dat voldoende is.
Een ander verschil tussen consumenten en profi bouwstofzuigers is, de inschakelduur. Het aantal minuten dat een stofzuiger continue per uur mag draaien. Meestal is dat bij goedkope stofzuigers ongeveer 10 minuten. De grote Starmixen en Festool kunnen de hele dag aanstaan.

Maar voor €95 euro koop je aan deze wel een heel goede stofzuiger verbruikt maar 700 Watt.

jaap
Deze heeft inderdaad geen dikke filters. Mijn ervaring met mijn iets nieuwere Starmix stofzuiger is dat ik die gerust minimaal een half uur kan laten draaien omdat ik nooit langer dan een uur aan het zagen, frezen of schuren ben. Ik weet gelukkig nog niet hoelang het duurt voordat zo'n kleintje de geest geeft. Wat ik wel weet is dat de zuigkracht "zeer" goed is voor een 700Watt motortje. Ook het aantal decibel aan lawaai is voor mij acceptabel.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Dat er advertenties zijn die het onder een verkeerde categorie zetten zegt natuurlijk niks over de stofzuiger.

Het is gewoon een stevige huis/tuin en keuken stofzuiger. Starmix adverteert zelf ook alleen met plaatjes van het stofzuigen van vloeren en tapijten in een huiskamer.
Het is een stofzuiger met enkele luchtstroom, en een enkel filter (zonder zak). Prima als gewone stofzuiger, maar niet geschikt als echte bouwstofzuiger.

Het stof dat je opzuigt zal door het motorhuis heen gaan (geen losse airflow) en de motor snel doen slijten. Ook zal het blokkeren van de slang (stuk bouwpuin o.i.d.) de motorkoeling doen stoppen, met de kans dat hij te heet wordt.

Vast een hele goede machine voor 'gewoon' stofzuigen. Zeker voor dat geld!
Maar geen (industriele) bouwstofzuiger.
Je hebt gelijk. Ik wist niet dat Starmix ook gewone stofzuigers voor in huis maakte. (Ik heb de tekst aangepast.)
Een echte bouwstofzuiger heeft dus altijd twee luchtstromen, 1 voor het "stof" en 1 voor de koeling van de motor?
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Je hebt gelijk. Ik wist niet dat Starmix ook gewone stofzuigers voor in huis maakte. (Ik heb de tekst aangepast.)
Een echte bouwstofzuiger heeft dus altijd twee luchtstromen, 1 voor het "stof" en 1 voor de koeling van de motor?
Correct, dit is om te voorkomen dat het stof in het motorhuis terecht kan komen.
Ook zorgt dit er voor dat de motor gekoeld wordt als de slang verstopt is.

Veel bouwstofzuigers hebben een apart 'motor filter' om de buitenlucht nog eens extra te filteren voordat het de motor in gaat.

De duurdere stofzuigers hebben bijna allemaal 2 of 3 filters én mogelijkheid tot filterzak.
De luchtstroom van het zuigen gaat dan Stofzak-> grof filter-> fijn filter-> naar buiten
De luchtstroom van de motor gaat Motor filter -> motor koeling -> naar buiten

De filters zijn ook eigenlijk altijd gevouwen filters (om oppervlak te vergroten) in plaats van een vliesfilter zoals in deze starmix.
Mijn huisstofzuigertje heeft zelfs 2 filters én een filterzak (grof vliesfilter en fijn gevouwen 'HEPA' filter).
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Ik zie bij een advertentie van deze stofzuiger Categorie ‘Industriële stofzuigers’ staan en de prijs was het dubbele wat jij ervoor betaald heb.
Bekijk bijlage 114166
Bij de plaatjes stond ook deze, dus zit dat onderdeel er op geschroefd er niet los bij?
Ook zag ik bij andere advertenties bouwstofzuiger staan dus dat zit wel goed met deze.

Mooie stofafzuiger voor dat geld.(y)



Mvg, :).
De Starmix 711 is schijnbaar en jammer genoeg een gewone krachtige stofzuiger.
Ik zal de hele doos nog eens uitpluizen en kijken naar dat onderdeeltje. Niet dat ik het mis, maar het zou wel prettig zijn wanneer het er bij zit.
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Uitgaande dat de motor gelijk is aan de ts 714 hepa heeft de 711 volgens starmix.de een capaciteit van ~42 l/s. ≈ 151 m³/h. Dat geeft een efficiëntie van ~216 l/Wh.

Dan heb je een idee waar de machine staat t.o.v. de bouwstofzuigers en hvlp systemen.

Met wat hierboven vermeld is over het noodzakelijke filteren voor de motor. Dat betekent dat je geen gebruik kunt maken van de overdruk op de uitgang van de stofzuiger om te filteren (afgezien van misschien een laatste filter voor de allerkleinste restjes). Dat betekent weer dat je over al je filters en afzuiging een drukval van 1 bar hebt om te benutten. Daar wil je zoveel mogelijk van overhouden voor een effectieve afzuiging. Kwestie van hoe groter het filter, hoe minder drukval, hoe effectiever je systeem.


Edit: correctie zin/webadres autocorrect
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.