Nieuw speelgoed....

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.588
539
Steenbergen, Noord Brabant
Nee, dit wordt geen "unboxing" verhaal, of review - daarvoor is het nog veel te vroeg. Maar ik deel wel m'n afwegingen die tot m'n aankoop beslissing hebben geleid. Misschien kan iemand er z'n voordeel mee doen....
Mijn eerste draaibank was een Miditec FU 350. Een fantastische draaibank, ik heb er heel veel plezier van gehad. Hij staat nu bij een ander forumlid en ik hoop dat hij er ook heel veel plezier van heeft. De Midi moest weg om ruimte te maken voor een grotere draaibank want ik kan niet 2 draaibanken kwijt. Waarom groter? Ik had/heb niet alleen meer ruimte tussen de centers nodig, maar ook meer gewicht in verband met het excentrisch draaien waar ik me meer in wil verdiepen. De pakweg 45 kg van de Midi zijn dan echt wel een beperking.
Groter dus. Maar ook weer niet te groot:unsure:. Ik had de beschikbare ruimte opgemeten die ik beschikbaar heb voor een draaibank: de grootste lengte die ik kwijt kan is max. 1,70m.
In eerste instantie heb ik naar een leuke 2e hands gekeken. De Hapfo die op Marktplaats te koop staat is veel te groot, dus die viel af. Er staat ook nog een Steinert Alpha te koop. Helaas is dat een wat ouder type: met een vaste kop. Vrije hoogte boven het bed niet veel meer dan van de Midi en de vraagprijs is stevig. Even doorzoeken dan maar. Op het Duitse forum worden dan een Wvimac 6000 en een Vicmarc VL 240 aangeboden, beide hele mooie en complete machines. Wat me daar tegenhoud is de lokatie in Duitsland waar ze vandaan moeten komen: 4-6 uur rijden enkele reis wordt me te gek. Dan ook nog even op Ebay gekeken: ook daar wordt het nodige aangeboden in Duitsland....maar die afstanden. Nee. 2e hands gaat 'm niet worden. We gaan dus voor nieuw.
Het wordt m'n tweede draaibank....dus Vicmarc, Zebrano, Robust etc. liggen ver boven het beschikbare budget. Moet het betaalbaar zijn, dan is er eigenlijk niet zo heel veel keuze: Killinger of Stratos (tenzij ik een aantal merken over het hoofd zie:rolleyes:). Beide zijn - denk ik - heel goed. Ik lees er niets anders dan positieve berichten over.
Dan de vraag waar gaan we de centjes uitgeven. In Duitsland is net de BTW met een paar procent verlaagd tot 31-12-2020, om de economie te stimuleren ter herstel van de corona crisis. Dat voordeeltje ben je vlug kwijt, omdat de transportkosten vanuit Duitsland hoger zijn ( logisch - 't wordt naar Nederland ineens een internationaal transport. Gaat 'm dus ook niet worden. De knoop doorgehakt en besteld bij een bekende meneer in het oosten van het land;)....van de Houtdraaierij.
IMG_0276.jpg
En twee dagen later...
IMG_0281.jpg
Work in progress.....
IMG_0282.jpg
Tadaa!!! Met de buitendraai inrichting, gemonteerd op de easy swing montageplaten. Het voelt als Sinterklaas:p. s'Avonds stond ie in elkaar en klaar voor gebruik.
IMG_0283.jpg
En dan de volgende dag bij eerste gelegenheid: krullen maken!!!!!! Het voelt een beetje als rijden in een Passat, als je altijd in een Up hebt gereden (beetje overdreven, maar je begrijpt wel wat ik bedoel).
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Dat is een prachtige en zeer complete draaibank , EdP . Daar ga je veel plezier aan beleven . Ik zou hem graag eens in actie zien als je er eenmaal aan gewend bent , als dat mag .
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.159
348
Etten-Leur
Dat is een fijne bank.. voor het buitenddraaien heb ik de kop liever in het midden en zoek dus een losse steun. De verlenging is erg fijn als je vazen uitdraait met hulp van een uitholsysteem.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.588
539
Steenbergen, Noord Brabant
Voor een gode stabiele losse beitelsteun kun je eens bij de firma Steinert kijken, die hebben ze naast de draaibanken dus ook in het pakket. Wordt wel een ritje Duitsland dan. Diepe holle vormen staan ook zeker op de ‘bucket list’:), ...maar moet eerst weer even sparen.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Ik heb deze FU230 nu al een paar jaar en ben er ook helemaal tevreden van. Ik heb de buitendraaiinrichting/extensie niet maar die staat wel op m'n verlanglijst. hoe jij die gemonteerd hebt op de foto helpt die ook nog eens om de bank stabieler te maken.

Blijft hij ongeveer in die positiie staan bij jouw? ik heb hem omgedraaid zodat ik tussen de draaibank en de muur sta. en aan de muur hangen dan alle beitels etc.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.588
539
Steenbergen, Noord Brabant
Daarom heb ik de easy swing platen erbij, dan kan de verlenging/buitendraai dinges gewoon aan de bank blijven hangen. Met andere woorden: daar is over nagedacht;).
De bank blijft zo staan, want mijn werkplaatsje is niet zo breed en ik moet de ruimte nog steeds delen met o.a. Een driewiel tandem. Maar de beitels in het beitelrekje zijn ook binnen handbereik hoor.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Gefeliciteerd! Ik haalde een tijdje geleden bij Ronald mijn eerste bank, een Midi Pro. Zal ik binnenkort eens iets over posten. Geniet van je nieuwe bank!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
Dat is een mooie bank ik heb de fu 180. Bezoek bij Steinert is wel leuk maar het zit wel in een uithoek. Die hebben de VB 36 die neemt weinig plaats in en kan grote schalen aan. Nadeel is het prijsje.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.912
846
Oss
Dat is een mooie bank ik heb de fu 180. Bezoek bij Steinert is wel leuk maar het zit wel in een uithoek. Die hebben de VB 36 die neemt weinig plaats in en kan grote schalen aan. Nadeel is het prijsje.

Op de Duitse site wordt er nog een aangeboden voor een redelijke prijs:cool:
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.912
846
Oss
Maak je er toch gewoon een korte vakantie van :cool:
Persoonlijk ben ik wel blij dat het zo ver weg is........:p
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.912
846
Oss
Maar dat is geen VB36!
Opgegeven gewicht lijkt me ook wel erg hoog voor de alpha250.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.