Nieuw Project, mijn tweede platenspeler !

WR1944

Oud hout
Met een kopieerring maakt de diameter van de frees weinig uit maar het makkelijkst werkt een rechte frees. Die moet wel door het gat passen van de kopieerring. Meestal gebruik ik een 1/2" frees wat voor jou neerkomt op 12 mm. maar het hangt natuurlijk wel af van wat je beschikbaar hebt. Als je willekeurige vormen gaat frezen hangt de freesdiameter af van de kleinste diameter van de vorm. Maar een kleinere frees kan natuurlijk altijd.

Over "antiek" audio gesproken. Rond 1975 heb ik me ook in de HiFi gestort. Met als resultaat een werkende versterker Quad 33/303, een taperecorder Revox A77, een luidsprekerset Kef Concerto, een Thorens 125 Mk2 platenspeler. Die laatste heb ik in Nederland gelaten omdat ik die niet kon ombouwen naar de USA spanning. In een 2e hands winkel scoorde ik voor €7,50 een direct drive platenspeler van Akai uit 1983, de ap-q310 waar het element van Stanton D680EEE mooi in paste. En nog steeds een mooi massief geluid.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Ik heb met de gatenzaag mooi een strakke mal kunnen maken voor de grote cirkel die ik moet frezen. Maar op het moment dat je gatenzaag niet meer door MDF heen komt is het mischien tijd voor een nieuwe gatenzaag. Het arme ding is dan ook gebruikt voor pvc jaren lang, dus die is niet zo scherp meer :)

Ik had nog een paar vierkante meter met 8mm dik mdf liggen, dat bleek precies de juiste dikte te zijn voor de kopieerring van mijn bovenfrees. Morgen nog een paar mallen maken en dan de boel maar eens frezen.
Voor het gat van de spindel heb ik op zich ook een gatenzaag die precies de juiste diameter heeft, maar ik twijfel of het verstandig is om helemaal door te zagen. het is dan ook 30mm dik hout.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Paul,
Heel leuk project,
Ik heb al jaren een Linn LP12 met houten omlijsting welke ik eigenlijk best een keer zou willen vervangen.
Mijn speakers en buizevrsterker zijn gemaakt met kersenhout en de platenspeler heeft een afwijkende houtsoort als omlijsting.
Gezien echter de prijs van de platenspeler (>€4000,-) durf ik dat niet goed aan.
IMG_0639.jpg

Overigens heb ik minder goede ervaringen met Stassen, maar dat ter zijde. Ik vind in hun verhalen iets teveel "gebakken lucht" zitten.
Wil je in de regio Venlo echt goed advies hebben zou ik contact opnemen met Hay Kockelmans (HayEnd audio). Dit is een enorme perfectionist die alleen de beste componenten gebruikt voor zijn apparatuur. Prijs/kwaliteit verhouding is stukken beter dan van de gerenommeerde merken.
Maar goed dat is mijn mening en volledig off topic.

Succes met je project.
Hans
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Erg mooi spul Hans, Linn is erg mooi. Ik zou ook huiveren voor het aanpassen, maar is de bak niet gewoon los? d.w.z. kun je de platenspeler daar niet gewoon uit tillen? ik heb persoonlijk niet zo veel last gehad van gebakken lucht verkoop bij Stassen. Ik ben daar heen gegaan met een luisterafspraak en een lijst speakers die ik wilde horen die ik al kende en wilde vergelijken. dus ik had alle ruimte om het zelf aan te horen. Ze waren vooral behulpzaam. Maar ik kan me goed voorstellen dat dat ook verschilt per verkoper. Ik ben in ieder geval bijna 4 jaar later nogsteeds helemaal blij met mijn speakers

Iets meer on topic: ik heb mijn mallen gemaakt, maar met mijn slaap tekort van de afgelopen paar dagen heb ik niet heel goed nagedacht en geen rekening gehouden met de kopieer ring. dus... ik heb bij ecopools maar een bovengelagerde kopieerfrees gekocht voor 5 euro.. want och. voor die paar keer dat ik dat ding gebruik is het wel even goed. al gebruik ik em maar voor die 3 gaten die ik moet frezen. 5 euro lijkt me uitstekend :) maandag hopelijk met de post binnen. Anders dinsdag, en dan de boel gaan frezen.

Hallo Paul,
Heel leuk project,
Ik heb al jaren een Linn LP12 met houten omlijsting welke ik eigenlijk best een keer zou willen vervangen.
Mijn speakers en buizevrsterker zijn gemaakt met kersenhout en de platenspeler heeft een afwijkende houtsoort als omlijsting.
Gezien echter de prijs van de platenspeler (>€4000,-) durf ik dat niet goed aan.
Bekijk bijlage 55483

Overigens heb ik minder goede ervaringen met Stassen, maar dat ter zijde. Ik vind in hun verhalen iets teveel "gebakken lucht" zitten.
Wil je in de regio Venlo echt goed advies hebben zou ik contact opnemen met Hay Kockelmans (HayEnd audio). Dit is een enorme perfectionist die alleen de beste componenten gebruikt voor zijn apparatuur. Prijs/kwaliteit verhouding is stukken beter dan van de gerenommeerde merken.
Maar goed dat is volledig off topic.

Succes met je project.
Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
De Linn LP12 is in principle een open bak met daarin de ophanging van zowel loopwerk als arm. Dat is een delicaat gebeuren om het voorzichtig uit te drukken.
Krijg ik toch wat zweet van in de handjes!
Qua bouw vind ik zo'n Project platenspeler mooier met een massieve bodem. Met zo'n prachtig stuk notenhout krijg je een fantastische speler.
Maar ja, het geluid dat een LP12 produceert is echt heel bijzonder, ook in vergelijking met veel duurdere spelers. Maar als ik op uiterlijk afging won de Project het.
Wat dacht je overigens hiervan?
pods1_pfHhm_5784.jpg

Of deze?
silvan+hed.jpg

Los nog van het geluid kan daar toch geen CD-speler tegenop.

Wat betreft Stassen:
Je hebt helemaal gelijk, het is maar net welke verkoper je treft.
Ik had +/- 20jaar een vaste adviseur in Utrecht die precies wist wat mijn smaak was, da's natuurlijk ook geen eerlijk vergelijk.
Maar, het belangrijkste: Als je tevreden bent dan is het goed. Je kunt eindeloos ouwehoeren over audio (best leuk:cool:), maar het blijft altijd uiterst subjectief.

Nogmaals succes,
Hans
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Wil je in de regio Venlo echt goed advies hebben zou ik contact opnemen met Hay Kockelmans (HayEnd audio)

Even offtopic; da's toevallig Hans, daar komt mijn buizenversterker vandaan, een Dared.
De draaitafels op de foto's zijn wel heel bijzonder zeg, eigenlijk wel kunst om het zo maar te zeggen.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Even offtopic; da's toevallig Hans, daar komt mijn buizenversterker vandaan, een Dared.
De draaitafels op de foto's zijn wel heel bijzonder zeg, eigenlijk wel kunst om het zo maar te zeggen.
Ha Willem,
Toeval bestaat niet, zeggen ze..
Ik ken die Dared's alleen van naam, nooit horen spelen.
Als 'ie bij Hay vandaan komt is 'ie minstens uitstekend:rolleyes:
Op het moment ontwerpt hij een phonotrap voor mij die ik zelf met hout ga afwerken.
Daar open ik binnenkort een eigen draadje over.

Goed, nu weer terug naar Paul zijn platenspeler, voordat dit een audioforum wordt.:cool:
Hans
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Vandaag weer een stap verder gekomen. Ik heb vandaag mijn freesjes met bovenlager binnengekregen. dus ik heb met mijn mallen eerst de inval voor het lager gefreesd, een middenpuntje gemaakt zodat ik daarna het gat erdoorheen ook mooi uitgecentreerd kreeg, en daarna eerst een stuk ingefreesd en vervolgens met het ondergelagerde freesje erdoorheen gefreesd.

Unknown-1.jpgUnknown-3.jpg

daarna de andere mal erop en een 2 cm diep gefreesd in 3 gangen:

Unknown-4.jpg

en vervolgens vanaf de andere kant helemaal door gefreesd:
Unknown-5.jpgUnknown-6.jpg

Ik heb wel 0.3 mm dieper gefreesd waar de lager van het plateau invalt omdat het allemaal nog mooi geschuurd moet worden. Maar om die reden was het hele plateau ook 2 mm dikker dan het origineel :)

volgende keer de mallen maken voor de motor en de electronica aan de onderkant, dan de boel schuren en bedenken of ik ga lakken of de boel in de olie zet.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zat te denken; op vrijwel elke draaitafel staat een logo, een naam of iets.
Is het een leuk idee om iets met een eigen logo te maken of je initialen bijv op een bronzen plaatje?
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Ja zou leuk zijn, wil dat ook nog voor mijn gitaar gaan doen, maar volgens mij is dat niet heel goedkoop, sterker, volgens mij is dat vrij duur, want dat zal waarschijnlijk gepreegd moeten worden, of met een laser gegraveerd.. En dan maakt brons, messing, rvs etc me niet eens echt uit, al is het donkere van brons wel mooi. :)
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Vandaag weer een stukje gefreesd. De uitholling voor de stroom omzetting, en de uitholling voor de aan/uit knop. Heel klein beetje uitgeschoten met de frees (eerst naar boven laten komen en daarna pas de aan/uit knop losgelaten.. :( stom!) maar gelukkig word dat bedenkt door het plastic van de aan/uit knop. het is maar een millimeter of 2. Volgende keer verder met de uitsparing voor de motor. Dat gaan 3 mallen moeten worden voor 3 verschillende hoogtes. even goed puzzelen, dat ik straks niet in de knoop kom te zitten :)

Unknown.jpgUnknown-1.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.