Nieuw hier..

Marshall

Nieuw lid
12 sep 2016
22
0
Hi, ik zal me ook ff voorstellen.
Ik ben Marcel en woon in Tilburg.
Al jaren werk ik als hobby graag met hout, en sinds twee weken ben ik tijdens onze kampeer vakantie aan het Spooncarven geslagen.
Dat nadat ik er op YouTube iets over gezien had.
Ik ben zelf eerst twee houtsnij mesjes gaan maken van een klein oud vijltje en van een 11mm boor.



Daarmee mijn eerste lepeltje gemaakt en dat ging verrassend goed..
Zo goed zelfs dat ik heel mijn vakantie dagen daarmee goed gevuld heb. 😄





Daarna toch maar een Mora 120 en een Mora Spoonknive gekocht.
En die werken heel prettig.!!
Daarmee ben ik nu een pollepel aan het maken van een stuk Esdoorn.
Als hij klaar is zal ik hem hier plaatsen. 😉
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Welkom hier op het forum.
Die lepels zien er mooi uit. Zijn ze ook praktisch in gebruik?
Ben ook benieuwd naaar de vervaardiging van die mesjes. Kun je iets zeggen over de bewerking van het staal?
 

Marshall

Nieuw lid
12 sep 2016
22
0
Deze lepel was voor de fun bedoeld als eerste lepel. Hij is heel klein en hangt nu aan mijn rugzak.

De mesjes heb ik met een bandschuurmachine glad geschuurd en daarna met korrel 1000 en 6000 geslepen. Waarna nog ff gestropt.
Ik heb dus met het staal verder niets gedaan om te harden of wat dan ook..
Nadat ik dat korte mesje op de kamping heb zitten buigen met een leatherman tool tang kon ik daar de lepel mee uithollen, en dat ging ff goed totdat hij bramen kreeg en ik er niks meer mee kon.
Vandaar dat ik nu een Mora spoonknife heb aangeschaft. 😉
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Welkom bij het forum en bij de houtsnijders.. daar komt nog heel wat moois van. Ik heb een fijn lepelmesje van Hans Karlsson en dat werkt super.

groet Hans van Wijk
 
D

Dulcimer

Guest
Welkom op het forum Marcel. Leuk dat je je eigen gereedschap maakt, en een goed resultaat getuige de foto's van de lepels.
Wat vragen; is een spoonknife hetzelfde als een scorp? Het merk Mora ken ik niet, hoe ben je daar aan gekomen? Zo ook het merk Hans Karlsson is mij onbekend Hans.
Groet,
Frans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
@Frans, Mora is een plaatsje in Zweden waar oa.een enorme messen fabriek staat; deze leveren een bijzonder fijn houtsnijmes in twee maten (sloydkniv genaamd) voor een mooi prijs (bij Baptist onder de 20 Euro). Zij leveren ook lepelmessen alleen zijn die niet zo fijn vanwege de dubbele vouw en de afwerking, je moet ze bijslijpen om glad te laten snijden. In Zweden heb je ook de smederij van Hans Karlsson en die maakt voortreffelijke handgesmede spullen, alleen zijn die prijziger.

Een scorp is vlg mij een volledig rondgebogen mes die je met een haal of trek beweging gebruikt; het lepelmes is gebogen en halfopen en wordt meer als een gewoon mes gebruikt. grtz Hans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
DSC_2045.jpg

@Frans, links twee lepel messen van Pfeil, in het midden een van Hans Karlsson en buiten het Morames no 106 in foedraal.

grtz Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.