Nieuw handvat maken voor schaaf, welke houtsoort?

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Onlangs is mijn schaaf van de werkbank afgevallen. Daar kan ie niet tegen + het handvat blijkt nu gebroken te zijn.
Mij lijkt dit na te maken, van welk soort hout is dit na te maken?
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Ik zou een mooie houtsoort nemen naar eigen keuze. Het maakt niet zo heel veel uit, als het maar een beetje degelijk hout is.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
897
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Functioneel zou ik denk ik voor beuken, of esdoorn kiezen. Als het ook cosmetisch aangenaam moet zijn, dan is het zoals Roel zegt geheel naar eigen keus, als het maar stevig, en bij voorkeur goed bewerkbaar is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Ja het maakt indedaad niet veel uit. Denk wel even aan de nerfrichting van het hout.
Ik vond het lastigst het boren van het diepe gat. Zou daar als eerste mee beginnen voor ik de rest ging doen.
Als het misgaat met boren dan scheelt dat werk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Eigenlijk is het een spoedje. Want ik kan nu niet schaven.
A ik heb nog geen warrig hout
B ik heb al tijd ingeruimd voor andere zaken. Dat is wel het ‘nadeel’ van zelf willen maken.
C en dus een kant en klaar handvat kopen? Dat is mijn eer te na en is de cirkel rond
D dus vrijdag bij Tafelboom een rest stuk hout op de kop tikken en gelijk even vragen hoe voor ik het lange gat er in. (Mijn eigen werkplaats is nog een maand wachten).
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Verlijmt hield exact 1 schaarbeweging. 2 de breuk is ook al zichtbaar
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Verlijmt met wat? Ik zou verwachten dat met een goede, niet overjarige houtlijm dit te fiksen zou moeten zijn. Het enige dat ik in zulke gevallen wel heb meegemaakt is dat iets van een vreemde houtsoort is dat de lijm niet absorbeert. Een vette tropische soort.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
De wel bekende gele pot uit de bouwmarkt. Recent aangeschaft. Het handvat is van kersen hout aldus Baptist.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Een handvat van een schaaf verlijmen is geen sinicure, daar heb je best wel wat (lij)vaardigheid voor nodig.
heb best veel oude Stanley’s van voor 1950 gerestaureerd waaronder veel palissander handvaten die zelfs al eens ondeugdelijk verlijmd waren.
oude lijm volledig verwijderen (chemisch) en met koper borstel. En dat is tot nu toe altijd gelukt.
dus met een nieuwe kersenhouten handvat zou ik geen problemen verwachten met verlijmen. Je moet natuurlijk wel een lijmmal maken om het handvat goed te kunnen klemmen. Op het moment dat de lijm en lijm naad zichtbaar is heb je het niet goed gedaan.
een fotootje van het handvat en de breuken zou fijn zijn.
en anders een nieuw kersenhouten handvat maken

succes!

Groetnis,
Roeland

ps en anders heb ik nog wel een mooi stukje hout voor be bubbinga voor de ban waren deze schaafmes daar mee uitgerust.
tenminste ik begrijp dat het om een Lubanschaaf gaat (#4).
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
De verlijming is niet goed uitgevoerd, tot die conclusie ben ik gekomen. zonder lijmmal gewerkt.

Ik heb nu een stuk warrig beuken liggen. Eens kijken hoe ik dat kan verzagen.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beuken is niet zo fraai op die schaaf of je moet de. Voor knop ook opnieuw maken.
Heb nog wel een mooi stukje kersen kun je zo krijgen geef maar een gil dan eem ik een stukje mee naar de ODH in Zutphen.
groetnis,

Roeland
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Twee soorten hout op een schaaf ‘zie ik niet’. Ofwel maakt mij echt niet uit. Functie boven uiterlijk.

Nogmaals het handvat gelijmd, had de schaaf eerder nodig dan ik tijd had om het handvat af te maken. Het schaafwerk wat ik nu gedaan heb heeft het handvat overleeft. Had nu geïmproviseerd met een ‘mal’.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.