Nieuw gereedschap nodig

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
Graag had ik jullie hulp gehad bij het kiezen van nieuw gereedschap. Heb hier al een heleboel gelezen en filmpjes gekeken maar kom er niet aan uit.
Budget is niet onbeperkt, want het dient louter voor een hobby en om thuis nog wat projectjes(overkapping, zolder, hoogslaper)af te werken. De ruimte helaas ook niet want zit op een verdiep(iets van 20 a 25 vierkante meter). Wel liever iets degelijk(vaak duurder) waar ook nauwkeurigheid(niet onbelangrijk voor mij) inzit
Reeds in het bezit van afkortzaag en tafelzaag dewalt 7492. Verder enkel accugereedschap van dewalt(Dck 276p3 18v 5,0ah).
Ben niet merkgebonden maar wel handig als iets compatibel is met wat ik reeds heb en ook past(vooral met afzuiging, ipv hoop adapters te moeten zoeken)op wat nog moet komen.

*Om te beginnen een stofzuiger nodig. Liefst iets wat ook werkt zonder zak(tenzij ze goedkoop zijn en makkelijk te vinden) en waar ik ook een cycloon tussen kan plaatsen. Voor beide zagen en ook voor frees en invalzaag te gebruiken.Zelf zitten kijken naar metabo asr 25l en starmix. Beiden een l klasse waar een m filter inzit en enkel de elektronika(enkel lichtje bij minder luchtstroom en geen signaal, toch bij de starmix) verschilt van een m-klasse. Toch wel een prijsverschil tussen l en m-klasse.
Indien toch een m nodig dan moet het maar, want er zijn kinderen in de buurt en hou het liever veilig(en iets gezonder)

*een invalzaag. Veel goeie dingen gelezen van de makita sp6000j1x2. Graag iets met deftige rails als ze gekoppeld zijn. Anders niet echt veel gevonden.

*een mobiele werktafel. Denk om zelf iets opklapbaar aan de muur te maken, maar zou ook iets willen als de mft van festool. Kan makkelijk naar beneden en is ideaal voor in de betere seizoenen buiten te kunnen staan. Vond die festool vrij duur en had ook al zitten kijken naar het triton workcenter twx 7. Laatste zou dan ook kunnen dienen om freestafel van triton van te maken

*bovenfrees. Zelf een tafel beginnen maken zie ik niet echt zitten of moet ergens een goed en duidelijk plan(mag gerust betalend zijn)vinden en wil eindigen met iets deftig waar ik geen uren moet foefelen om een geleidingsrail (regelmatig) af te regelen. Incra heeft mooi gerief, maar dat gaat mij dan wellicht heeeel duur uitkomen om zo vaak stil te staan.
Echt zware werken hoeft de frees niet te kunnen, wel handig als het wel zou kunnen als er eens iets van hardhout moet gefreesd worden. Hoeft niet te gaan als een tgv, heb tijd en iets langzamer kom ik er ook wel.
Zelf gekeken naar makita rt0700cx3j. Leek mij handig omdat je meerdere opties hebt. Blijft dat verwisselen van kanten- naar bovenfrees naar ... wel goed gaan? Hier zit ik dan weer met weinig info over, net als over het inbouwen onder een tafel.
Triton tra001 zou perfect bij de tafel passen en lijkt mij ook makkelijk los te maken indien nodig. Kan ook werken met verschillende spantangen wat ook meer opties zou geven En beschikt over voldoende vermogen.
Nog bijna niet met frees gewerkt en hier zal ik dus op jullie kennis moeten rekenen wat makkelijker gaat uitkomen voor mij.

*tacker. Nodig om afkasting en plinten te kunnen schieten. Eventueel om platen op zolder niet te moeten blijven vasthouden voor ik kan vijzen. Ook handig als het bruikbaar zou zijn om een lade te maken. Kom er niet aan uit of ik 16 of 18ga nodig heb.
Mag eventueel ook op compressor zijn. Die kan dan nog dienen om eens ergens wat stof af te blazen.
ook hulp bij kiezen van compressor zou handig zijn. Hoeveel liter nodig? Op olie? Olievrij?

*weet niet of het hier mag want niet direkt elektrisch gereedschap.
Ook opzoek achter iets om pockethole verbinding te kunnen maken. Kreg?
Hulpmiddel om deuvels te kunnen boren. Geen idee wat te kiezen
gatenrij boren 32mm systeem zou ook handig zijn
waar zijn er handige jigs te krijgen om bv tandverbinding(zwaluwstaart)te maken op zaagtafel(of freestafel) en welke is goed

had ook gekeken naar mal om mft te boren, maar voor die prijs kan ik plaat laten frezen vermoed ik

Alvast bedankt voor de hulp en jullie tijd
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.781
747
Enschede, Twente
Een mM-klasse stofzuiger is overkill. Volgens mij is het verschil dat een M automatisch het filter 'reinigt', wat nodig is bij het werken met foute materialen als gips etc. (dat vult het filter te snel waardoor de zuigkracht afneemt). Een L is dus voldoende.
Dan de keuze in formaat. Voorbeeld: bij Festool zijn de Mini, Maxi en CT15 gelijk qua zuigkracht. Verschillen zijn: omvang opvangbak (en dus formaat stofzak), mogelijkheid om nat te zuigen (CT15 niet), gebruik verschillende filters, prijs. De grotere CT's van Festool onderscheiden zich voornamelijk door capaciteit en mogelijke extra's die te maken hebben met hogere stofklasse (voor jou dus niet van belang, denk ik). Festool maakt alle CT's zelf.
Andere merken gebruiken vaak een rebranded OEM — dan kun je beter uitzoeken wat het basismodel is en die kopen, want vaak goedkoper. Bijv. de Mirka 1230 is een Nilfisk Attix 33. In die serie van Nilfisk is veel meer variatie, hun stofzakken zijn goedkoper (ook veel eigen merk imitatie te vinden). Starmix heeft een goede reputatie, maar heb ik geen ervaring mee. Makita en andere gereedschapmerken maken de zuigers ook niet zelf, maar gebruiken bijv. Starmixen etc.
NB dat je een handzame stofzuiger zoals de Festool CT Mini ook in het huishouden kunt gebruiken. Je hoort veel verhalen dat de dame des huizes het ding voor zichzelf inpikt. Logisch, want per EU-regels mogen huishoudstofzuigers maximaal 800 Watt vermogen of daaromtrent hebben en een 'industriestofzuiger' is vaak meer dan dat (bijv. de vermelde Festools tot 1200 Watt). Dat werkt een stuk beter, ook bij het zuigen van plavuizen…
 
  • Leuk
Waarderingen: Stijn52

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.781
747
Enschede, Twente
Voor een tacker zou ik een accumodel kiezen. Zelf heb ik op lucht, maar ik gebruik ze dan ook enkel in de werkplaats en niet voor zwaarder werk (heb 18 en 23, dus brad en pin). Accu-tackers zijn inmiddels een beetje de norm geworden, want net zo goed in het dagelijks gebruik (alhoewel nog steeds wat duurder). Het verschil tussen 16 en 18 wordt goed uitgelegd in dit artikel:

 
  • Leuk
Waarderingen: Stijn52

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.090
38
Leiden
Ik heb een 2e handse festool stofzuiger gekocht en speciaal de M serie omdat ik dan ook binnenshuis kan werken. Vrouw is allergisch voor heel veel zaken en dus ook stof. De M klasse filtert meer dan een L klasse. Als je uitsluitend in de schuur/werkplaats gaat werken is M denk ik teveel van het goede een L zou dan afdoende moeten zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stijn52

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb zelf recent gekozen voor een Starmix vanwege het meeste zuig capaciteit voor een bouwstofzuiger icm een M-klasse filter. Ik heb mijn klusruimte in huis, dus zo stofvrij mogelijk werken is wel een must (moet ik alleen mezelf ook aanleren om daar consequent op te letten).

Kwa invalzaag heb ik ook de Makita, al 10 jaar en ben daar heel tevreden over. Er zullen nog betere merken zijn, maar voor een hobbyist zoals ik (volledige verbouwingen, dus wel hobbyist 2.0) is dat niet nodig.

Mobiele werktafel. Heb je een klusruimte waar je ook een werkbank hebt? Zo ja, dan zou ik de mobiele werktafel beperken tot twee stevige (zelfbouw) schragen met daar een blad op. Kan je tzt nog vervangen.

Bovenfrees, ligt er erg aan wat je gaat doen. Zelf heb ik er ondertussen een paar, de zware gaat 99% van de tijd onder een tafel, mijn bosch kantenfrees of lichtere Ferm gebruik ik in meeste gevallen voor werk uit de hand. Om te beginnen zou ik absoluut een lichte bovenfrees aanraden ivm veelzijdigheid, een zwaardere kan je er later bij nemen.

Tacker, keuze ten over, maar zelf heb ik al jaren een 3-tal exemplaren van Ecotools (zoals velen hier volgens mij) en die voldoen uitstekend. Net als de prijs, die is ook uitstekend.

Of je verder nog mallen/hulpstukken nodig hebt ligt ook geheel aan wat je wil gaan maken. Ik heb toevallig recent via Ali zo’n pockethole ding gekocht om eens uit te proberen, maar heb wel altijd zonder gekund. Voor dit soort hulpstukken de tip om op YouTube eens de filmpjes van forum-genoot Dennis op te zoeken (Hooked on Wood), die zijn heel informatief.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stijn52

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
Ik heb zelf recent gekozen voor een Starmix vanwege het meeste zuig capaciteit voor een bouwstofzuiger icm een M-klasse filter. Ik heb mijn klusruimte in huis, dus zo stofvrij mogelijk werken is wel een must (moet ik alleen mezelf ook aanleren om daar consequent op te letten).
past dat mooi op jouw dwe 745? Adapter of iets nodig? De l-klasse starmix(zit standaard m-klasse filter op)?
Kwa invalzaag heb ik ook de Makita, al 10 jaar en ben daar heel tevreden over. Er zullen nog betere merken zijn, maar voor een hobbyist zoals ik (volledige verbouwingen, dus wel hobbyist 2.0) is dat niet nodig.
dan ben ik al van die keuze vanaf🙂

Tacker, keuze ten over, maar zelf heb ik al jaren een 3-tal exemplaren van Ecotools (zoals velen hier volgens mij) en die voldoen uitstekend. Net als de prijs, die is ook uitstekend.
welke compressor is er dan nodig? Tis nu niet dat ik gelijk zot ga moeten kunnen schieten, maar staan wachten(heb veeel te weinig geduld) of overbelasten(te vaak moeten aanslaan) zou ook iets zijn
Had ecotools ondertussen al bekeken en voor die prijs kan ik dus 16 en 18 nemen en hoef ik niet te twijfelen
Of je verder nog mallen/hulpstukken nodig hebt ligt ook geheel aan wat je wil gaan maken. Ik heb toevallig recent via Ali zo’n pockethole ding gekocht om eens uit te proberen, maar heb wel altijd zonder gekund. Voor dit soort hulpstukken de tip om op YouTube eens de filmpjes van forum-genoot Dennis op te zoeken (Hooked on Wood), die zijn heel informatief.
ga ik dit weekend zeker nog verder bekijken
 

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
Ik heb een 2e handse festool stofzuiger gekocht en speciaal de M serie omdat ik dan ook binnenshuis kan werken. Vrouw is allergisch voor heel veel zaken en dus ook stof. De M klasse filtert meer dan een L klasse. Als je uitsluitend in de schuur/werkplaats gaat werken is M denk ik teveel van het goede een L zou dan afdoende moeten zijn.
Zit te werken net naast de slaapkamer van de zoon dus deftige filter lijkt mij aangewezen
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
past dat mooi op jouw dwe 745? Adapter of iets nodig? De l-klasse starmix(zit standaard m-klasse filter op)?
De standaard slang past sowieso niet, daar heb je een verloopstuk voor nodig.
Ik heb er echter ook nog een cycloon op en daar een slang bij die op de zaag past.
welke compressor is er dan nodig?
Voor een tacker heb je niet veel lucht nodig. Ik heb zelf een redelijk basic ding van Huvema welke het super doet. Er zijn er hier echter ook veel die voor een ‘stille’ compressor kiezen, iets minder capaciteit, maar veel minder geluid. Gebruik daar de search functie ff voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stijn52

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.