nieuw gemaakte afzuiginstallatie

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Als je een zak in de ton wil doen ( ga ik ook doen)
Moet je wel een kooitje maken om de zak open te houden.
Anders zuigt de zak in de cycloon van onder.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Het voordeel van een cycloon is dat je veel meer zuigkracht houdt.
Als je filter verstopt zaakt met stof doet ie het minder.
Nu heb je dat probleem niet.
Zonder cycloon wordt de zuigkracht steeds minder omdat de filter vol loopt.
Met cycloon blijf je de zelfde zuigkracht houden tot de zak vol zit
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Als je een zak in de ton wil doen ( ga ik ook doen)
Moet je wel een kooitje maken om de zak open te houden.
Anders zuigt de zak in de cycloon van onder.

Theoretisch hoef je geen kooitje te maken. Op één voorwaarde: de cycloon moet luchtdicht aan de deksel bevestigd zijn én de deksel luchtdicht op de ton. Dan blijft de zak gewoon in positie.

Edit:
In praktijk weet ik het nog niet want ik heb er nog geen.
(Wil in de toekomst een grote en een kleine aanschaffen)
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Theoretisch hoef je geen kooitje te maken. Op één voorwaarde: de cycloon moet luchtdicht aan de deksel bevestigd zijn én de deksel luchtdicht op de ton. Dan blijft de zak gewoon in positie.

Edit:
In praktijk weet ik het nog niet want ik heb er nog geen.
(Wil in de toekomst een grote en een kleine aanschaffen)

Helaas is de praktijk anders en zit die zak er binnen een minuut in.
Vooral als de afzuigslang geblokkeerd word dan gaat elke beetje lucht buiten de zak de cycloon in.
En dus trekt ie de zak mee.

Er is een manier waar vi een vacuumslang de zak in de ton wordt vast gezogen maar ook dit werkt niet zoals het moet
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Belangrijk is ook dat je ton dan wel voldoende recht is. In mijn geval zou een zak niet zo goed werken omdat de ton aan de bovenzijde wat taps toeloopt. Dus dan komt die altijd klem te zitten wil je de zak eruit halen. Maak ik kieper hem gewoon over in container of zak. Wil nog wel een kijkgaatje maken met plexiglas om vul niveau in de gaten te houden.

De plek van de kleppen kies ik echt op gemak. Als je te ver moet lopen om een klep open en dicht te zetten krijg je snel de neiging om maar even te zagen/schuren etc zonder de afzuiging. Vooral als je veel korte bewerkingen achter elkaar doet. Dan kan het best zijn dat je met deze plek in theorie iets zuigkracht verliest, maar in de praktijk is dat geen punt hoor. Dan kies ik ervoor om bij de machine waar ik mee werk de klep open/dicht te kunnen zetten. Zal ook wel te maken hebben met de kracht van de motor en de afstand van je leidingwerk.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Helaas is de praktijk anders en zit die zak er binnen een minuut in.
Vooral als de afzuigslang geblokkeerd word dan gaat elke beetje lucht buiten de zak de cycloon in.
En dus trekt ie de zak mee.

Er is een manier waar vi een vacuumslang de zak in de ton wordt vast gezogen maar ook dit werkt niet zoals het moet

Probeer eens 1 of 2 plankjes, van ongeveer dezelfde hoogte als de ton, diagonaal in de zak te zetten. Als de zak vol is trek je ze er dan makkelijk weer uit.

Een baksteen kan natuurlijk ook, maar ja..... moet je wel willen graaien als de zak vol is.

(Niet voor avos' z'n ton. Die heeft een ander probleem)
 
Laatst bewerkt:

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Allemaal mooie en goede ideeën. Misschien heb je t.a.v. die binnenzak voldoende om die zak aan de binnenzijde van de ton vast te klemmen met een soort "omgekeerde band/slangenklem" die van binnenuit de zak tegen de binnenwand van de ton klemt. ???
Succes met de hobby.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Mag ik vragen hoe duur het fijnstoffilter was?
Ik zie ze online voor 200 euro.. Voor dat bedrag koop ik liever een tweedehandse kant en klare..
Wie weet er nog een goedkoop adresje?

Onderstaand een foto van de afzuiging die ik heb staan. Deze is door m`n werkplaatsgenoot gemaakt. Maar nu blaast hij nog best veel stof door de vuilniszak uit het raam(jaja lekker provisorisch) maar werkt voor nu wel. Hij zuigt al m`n schaafsel van de vlak en vandikte bank. dus hij zuigt wel genoeg.. Maar nog niet alles komt dus in de ton terecht.
Heb ik het dus goed begrepen dat ik de vuilniszak naar buiten kan vervangen door zo`n filter met daaronder een zak?

Excuus als ik het topic kaap.. Ik wil best een nieuwe topic hiervoor aanmaken.
2016-04-05 11.02.37.jpg
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Ja je hebt dat goed begrepen. Dus bij mij gaat de lucht in het fijnstoffilter en het resterende stof komt in het filter en dan onderin de zak. Maar dat is echt maar heel weinig en het hele fijne stof. Dat zal te maken hebben met efficiency van de cycloon. Dus dat zou wellicht toch het overwegen zijn om die eens te vervangen/onderzoeken. Dan resteert er heel weinig reststof. Je kan overigens ipv het fijnstoffilter ook gewoon de uitlaat rechtstreeks door de muur naar buiten maken. Dat is stof technisch nog beter. Maar dat moet wel kunnen met buren en je zuigt een hoop lucht uit je ruimte. Dus bij verwarmen kan het wat zonde van de energie zijn. Maar ligt er ook aan hoe vaak het ding staat te draaien.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.276
169
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Onderstaand een foto van de afzuiging die ik heb staan. Deze is door m`n werkplaatsgenoot gemaakt. Maar nu blaast hij nog best veel stof door de vuilniszak uit het raam(jaja lekker provisorisch) maar werkt voor nu wel.
Ik ben bang dat dit komt door de manier van bouwen van de cycloon, het idee van de cycloon is dat er een draaikolk ontstaat die het stof en zaagsel langs de wand laat afzakken en dan de ton in. er zitten 2 problemen in het ontwerp, de fexibele slang is er 1 en het rechte stuk is de 2de, als je nou de pijp nog in een neerwaadse bocht (ongeveer 15 gr) de cycloon inbrengt dan heb je al een neerwaards begin, maar je ziet geen enkele cycloon die eerst een stuk recht is.

Als je die punten kan verbeteren is de kans groot dat de hoeveelheid stof, die eruit komt sterk vermindert, vooral de slang is een punt wat ik aan zou pakken
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Probeer eens 1 of 2 plankjes, van ongeveer dezelfde hoogte als de ton, diagonaal in de zak te zetten. Als de zak vol is trek je ze er dan makkelijk weer uit.

Een baksteen kan natuurlijk ook, maar ja..... moet je wel willen graaien als de zak vol is.

(Niet voor avos' z'n ton. Die heeft een ander probleem)


Heeft iemand dit al uitgeprobeerd?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.