Nieuw forumdeel voorstel: Waar beginnen de beginners

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik kom hier nu een tijdje, en heb het er naar mijn zin :). Een hoop kennis hier en veel mensen doen hun best deze hobby weer verder te verspreiden. Dit doen we niet alleen omdat we er zelf plezier aan hebben (kennis en plezier vermenigvuldigen zich door het te delen, immers) maar ook omdat het belangrijk is die kennis in leven te houden. Teveel spullen worden tegenwoordig gemaakt om kort mee te gaan zodat de consumptiemaatschappij weer gevoed kan worden.

Alhoewel we een 'know-how' sectie hebben, is mijn voorstel (hier te bespreken) om een nieuw forumdeel toe te voegen. Dit kan een titel dragen zoals 'beginners beginnen hier' of 'houtbewerken, waar begin ik' - maar de titel is vrij en het gaat mij vooral om de inhoud. In deze sectie bundelen we 'lessen' van forumleden, die in verhaal, foto en/of video de beginnende houtbewerker aan de hand nemen en ze iets nieuws leren. Wanneer mensen zich registreren op het forum, zouden we een link naar deze sectie kunnen verstrekken. Enkele voorstellen danwel richtlijnen die ik voor me zie:

- 'hapklare brokken'

de lessen moeten in maximaal 5 á 10 minuten te lezen zijn (uitvoeren is wat anders, zie hieronder), we willen de aandacht niet kwijt raken of de impressie achterlaten dat dit ingewikkeld gaat zijn. Als je het niet in een paar minuten over kan brengen is het of te ingewikkeld of de uitleg moet versimpeld worden. Foto's of tekeningen zijn bijna een must, we leven immers digitaal en we kunnen niet iedereen persoonlijk in de werkplaats laten zien wat je bedoelt. Video's, als je de optie hebt, nog veel beter. Je kunt o.a. op Youtube 'unlisted' video's uploaden die alleen met link te bekijken zijn. Een techniek uitleggen is net zo nuttig als een project (in plaats van 'hoe maak ik een tafeltje' laat je zien hoe je een strakke verbinding zaagt en vastmaakt).

- verschillende subcategoriëen: (er zijn er meer te verzinnen, dit is slechts een voorzet)

gereedschap (wat is handig en wat is onmisbaar)
basis technieken (boren, zagen, verbinders etc)
geavanceerde technieken (verlijmen, schaven etc)
zelfbouw hulpmiddelen (hoe maak ik een futselplank b.v.)

de bedoeling moet zijn dat de nieuwe gebruiker heel snel doorheeft in welke sectie de interesse ligt en doelgericht kan lezen.

- alleen gebruik maken van 'gewoon' gereedschap

uiteraard zijn er hier legio mensen (mijzelf inclus) die mooie dingen als deuvelaars, schaafbanken en grote zaagtafels benutten, maar alle 'lessen' die je hier geeft moeten uit te voeren zijn met spullen die je gewoon in de bouwmarkt kunt kopen. Als je gebruik maakt van een machine, laat dan óók zien hoe je dit resultaat kunt bereiken met spullen die je als thuisgebruiker eenvoudig kunt verkrijgen (en veroorloven).

- geen 'link drops'

het internet staat al vol met video's en tutorials. Als mensen die zoeken, kunnen ze zelf youtube ook wel vinden. Als je een video of website wil betrekken in je verhaal kan dat nuttig zijn, maar laat het ondersteunend zijn aan jouw les of introduceer b.v. een variatie of uitbreiding hierop.

- 'one day builds'

we willen een zo groot mogelijke schare mensen aantrekken, en dat zal dus ook mensen betreffen met een drukke baan, een gezin of andere hobbies. De projecten moeten dusdanig simpel zijn dat ze (in principe) comfortabel in een dag te bouwen zijn. Uiteraard vallen dan grote boekenkasten, nieuwe keukens en handgesneden teddyberen buiten de boot, maar de gedachte is dat als mensen eenmaal op dreef zijn, ze die kennis uiteindelijk wel gaan zoeken (hier en elders). Dit is puur voor beginners.

- kostenraming

Wat voor veel mensen (zeker nu!) een belangrijke factor is: wat gaat dit mij kosten. Laat vooral weten wat het materiaal en/of het gereedschap gekost heeft en eventueel waar het te betrekken is. Als er kwaliteitsverschil is, doe dan je best dit te illustreren zodat de beginner een afweging kan maken.



Ik heb er zelf aan gedacht een Youtube kanaal te beginnen met 'woodworking for beginners', iets dat me al dozijnen keren is gevraagd door collega's en vrienden, maar dan word het werk en video's bewerken (ik heb het ooit gedaan) kost bijna meer werk dan de klus zelf - het moet leuk blijven. Tegelijkertijd wil ik wel een Nederlands danwel lokaal alternatief bieden voor de vele 'tutorials' (vaak in het Engels en soms alleen maar om te showen, echt leren doe je er niet van). Ook op de Open Dag werd me duidelijk dat alhoewel iedere houtbewerker natuurlijk streeft naar beter worden en mooiere dingen maken, er weinig aandacht was/is voor de simpele gebruiker/beginner. Ik ben dan ook nog steeds voornemens om het iniatief door te voeren op de volgende open dag zo'n 'beginners' stand te organiseren waar we dit concept tot leven brengen.

Jullie hebben vast legio ideeën/opmerkingen/aankeringen bij dit plan (of misschien vinden jullie het totaal overbodig).

Brand los zou ik zeggen :).
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
582
156
Ik kom hier nu een tijdje, en heb het er naar mijn zin :). Een hoop kennis hier en veel mensen doen hun best deze hobby weer verder te verspreiden. Dit doen we niet alleen omdat we er zelf plezier aan hebben (kennis en plezier vermenigvuldigen zich door het te delen, immers) maar ook omdat het belangrijk is die kennis in leven te houden. Teveel spullen worden tegenwoordig gemaakt om kort mee te gaan zodat de consumptiemaatschappij weer gevoed kan worden.

Alhoewel we een 'know-how' sectie hebben, is mijn voorstel (hier te bespreken) om een nieuw forumdeel toe te voegen. Dit kan een titel dragen zoals 'beginners beginnen hier' of 'houtbewerken, waar begin ik' - maar de titel is vrij en het gaat mij vooral om de inhoud. In deze sectie bundelen we 'lessen' van forumleden, die in verhaal, foto en/of video de beginnende houtbewerker aan de hand nemen en ze iets nieuws leren. Wanneer mensen zich registreren op het forum, zouden we een link naar deze sectie kunnen verstrekken. Enkele voorstellen danwel richtlijnen die ik voor me zie:

- 'hapklare brokken'

de lessen moeten in maximaal 5 á 10 minuten te lezen zijn (uitvoeren is wat anders, zie hieronder), we willen de aandacht niet kwijt raken of de impressie achterlaten dat dit ingewikkeld gaat zijn. Als je het niet in een paar minuten over kan brengen is het of te ingewikkeld of de uitleg moet versimpeld worden. Foto's of tekeningen zijn bijna een must, we leven immers digitaal en we kunnen niet iedereen persoonlijk in de werkplaats laten zien wat je bedoelt. Video's, als je de optie hebt, nog veel beter. Je kunt o.a. op Youtube 'unlisted' video's uploaden die alleen met link te bekijken zijn. Een techniek uitleggen is net zo nuttig als een project (in plaats van 'hoe maak ik een tafeltje' laat je zien hoe je een strakke verbinding zaagt en vastmaakt).

- verschillende subcategoriëen: (er zijn er meer te verzinnen, dit is slechts een voorzet)

gereedschap (wat is handig en wat is onmisbaar)
basis technieken (boren, zagen, verbinders etc)
geavanceerde technieken (verlijmen, schaven etc)
zelfbouw hulpmiddelen (hoe maak ik een futselplank b.v.)

de bedoeling moet zijn dat de nieuwe gebruiker heel snel doorheeft in welke sectie de interesse ligt en doelgericht kan lezen.

- alleen gebruik maken van 'gewoon' gereedschap

uiteraard zijn er hier legio mensen (mijzelf inclus) die mooie dingen als deuvelaars, schaafbanken en grote zaagtafels benutten, maar alle 'lessen' die je hier geeft moeten uit te voeren zijn met spullen die je gewoon in de bouwmarkt kunt kopen. Als je gebruik maakt van een machine, laat dan óók zien hoe je dit resultaat kunt bereiken met spullen die je als thuisgebruiker eenvoudig kunt verkrijgen (en veroorloven).

- geen 'link drops'

het internet staat al vol met video's en tutorials. Als mensen die zoeken, kunnen ze zelf youtube ook wel vinden. Als je een video of website wil betrekken in je verhaal kan dat nuttig zijn, maar laat het ondersteunend zijn aan jouw les of introduceer b.v. een variatie of uitbreiding hierop.

- 'one day builds'

we willen een zo groot mogelijke schare mensen aantrekken, en dat zal dus ook mensen betreffen met een drukke baan, een gezin of andere hobbies. De projecten moeten dusdanig simpel zijn dat ze (in principe) comfortabel in een dag te bouwen zijn. Uiteraard vallen dan grote boekenkasten, nieuwe keukens en handgesneden teddyberen buiten de boot, maar de gedachte is dat als mensen eenmaal op dreef zijn, ze die kennis uiteindelijk wel gaan zoeken (hier en elders). Dit is puur voor beginners.

- kostenraming

Wat voor veel mensen (zeker nu!) een belangrijke factor is: wat gaat dit mij kosten. Laat vooral weten wat het materiaal en/of het gereedschap gekost heeft en eventueel waar het te betrekken is. Als er kwaliteitsverschil is, doe dan je best dit te illustreren zodat de beginner een afweging kan maken.



Ik heb er zelf aan gedacht een Youtube kanaal te beginnen met 'woodworking for beginners', iets dat me al dozijnen keren is gevraagd door collega's en vrienden, maar dan word het werk en video's bewerken (ik heb het ooit gedaan) kost bijna meer werk dan de klus zelf - het moet leuk blijven. Tegelijkertijd wil ik wel een Nederlands danwel lokaal alternatief bieden voor de vele 'tutorials' (vaak in het Engels en soms alleen maar om te showen, echt leren doe je er niet van). Ook op de Open Dag werd me duidelijk dat alhoewel iedere houtbewerker natuurlijk streeft naar beter worden en mooiere dingen maken, er weinig aandacht was/is voor de simpele gebruiker/beginner. Ik ben dan ook nog steeds voornemens om het iniatief door te voeren op de volgende open dag zo'n 'beginners' stand te organiseren waar we dit concept tot leven brengen.

Jullie hebben vast legio ideeën/opmerkingen/aankeringen bij dit plan (of misschien vinden jullie het totaal overbodig).

Brand los zou ik zeggen :).
Het valt me op dat beginners op een eigen ontdekkingsreis vaak tot verrassende resultaten komen omdat ze zelf het wiel uitvinden. Dat vind ik heel waardevol. Dat moet je in ieder geval niet wegstructureren. Ik vind een thematische kennis en vaardigheden database per gereedschap daarom interessant voor iedereen. Vaak gaat het daar op dit forum juist niet over. Ik noem dat "hoe doe je dat"?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het valt me op dat beginners op een eigen ontdekkingsreis vaak tot verrassende resultaten komen omdat ze zelf het wiel uitvinden. Dat vind ik heel waardevol. Dat moet je in ieder geval niet wegstructureren. Ik vind een thematische kennis en vaardigheden database per gereedschap daarom interessant voor iedereen. Vaak gaat het daar op dit forum juist niet over. Ik noem dat "hoe doe je dat"?
Goed punt :). Er zou dus meer aandacht mogen zijn niet zozeer voor de 'hoe bouw ik dit bankje' maar juist voor 'welke mogelijkheden geeft dit gereedschap/materiaal mij' en dan de creativiteit zien losgaan.

Begin met schrijven zou ik zeggen ;)
Ik heb voldoende 'beginners' ervaring en ideeën om flink bij te dragen als deze sectie er mocht komen, dus ik zal zeker van me laten horen. Ik heb ook helemaal niet de behoefte om tot de zeldzame hoogtes te klimmen die ik hier soms voorbij zie komen met werkstukken die vreselijk elegant/mooi/knap zijn - ik haal de lol uit haalbare projecten waar ik lol van heb in zowel het maken als het gebruiken. In zekere zin zou je kunnen stellen dat ik bewust in de amateurhoek blijk hangen omdat ik dan sneller tevreden en dus gelukkig ben: het doel van de hobby, uiteindelijk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.762
2.604
Gaanderen
Ik vind dit een heel leuk initiatief. Ik heb vlak na de ODH contact met Jaap gehad over de ODH 2023 en dat hier op het forum ook ideeen zijn. Dit forum is eigendom van Jaap en hij en hij alleen gaat over de ingrijpende wijzigingen. Ditzelfde gaat op voor de ODH waar Jaap met enkele andere over gaat.

Er staat verschrikkelijk veel op het www en de andere multimedia. Hoe weet een beginner nu of de inhoud hiervan wel kwalitatief goed is en veilig. Ik zag op een ander forum: IAP penturners dat deze in een aparte rubriek pdf bestanden hebben waar technieken worden uitgelegd.

Het lijkt mij een goede aanvulling dan kan daar heel simpel naar verwezen worden.

Zelf had ik voor de ODH ook ideeen maar nog niet volledig uitgewerkt. Ik zat te denken aan werkplaats hulpjes. Heb daar al een keer het e.e.a. over gepost. Aanbieden als PDF? Bouwpakket? Of terplekke maken.
Futselplank is ook een van de dingen met nog enkele andere hulpmiddelen.

Laten we verder de discussie over de ODH er even buitenhouden. Als ik daar wat meer over hoor laat ik dat wel weten. We moeten ook rekening houden met geluid en stof ruimte e.d. Dat is organisatie.

Er zijn hier vele initiatieven ontplooit die een stille dood zijn gestorven. Ik zou het jammer vinden als dat met dit idee ook zou gebeuren. Het is echter veel werk om iets goeds en moois te maken.
Het lijkt mij namelijk niet wenselijk om "schlechte" stukken te publiceren. Ja daar is iedereen het mee eens. Maar wie zegt tegen diegene die het gemaakt heeft dat het, laat ik me diplomatiek uitdrukken, niet voldoende is.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.077
1.712
Terkaple
www.woodworking.nl
Fijn dat het 'beginners' idee weer een keer naar boven komt! Het grote bezwaar dat ik zie, en wat goed op te lossen is, is dat er waarschijnlijk veel op gediscussieerd gaat worden. We zien dat ook bij de onderwerpen op het Marktplein, iemand biedt wat te koop aan en ook forummers die niet willen kopen, komen soms met een heel epistel schrijfwerk aan. in de discussie die dan ontstaat gaat het hele doel, nl. het verkopen, ten onder.

Heb ook al eens gedacht om er een aparte website voor te maken en forummers uit te nodigen daar wat voor te schrijven. Maar dat kan ook op het forum zelf en is voor het forum ook beter.

Dus een spontaan voorstel:
  • we maken een beginnersforum
  • we bepalen de onderwerpen op basis van de vragen die er komen
  • forummers schrijven een bijdrage over een onderwerp, kan op verzoek, maar ook spontaan
  • er komt een klein committee wijzen die de bijdragen goedkeuren
  • er kan op de bijdragen niet gereageerd worden, om het schrijfwerk mooi zuiver te houden.
zo iets?

jaap
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Fijn dat het 'beginners' idee weer een keer naar boven komt! Het grote bezwaar dat ik zie, en wat goed op te lossen is, is dat er waarschijnlijk veel op gediscussieerd gaat worden. We zien dat ook bij de onderwerpen op het Marktplein, iemand biedt wat te koop aan en ook forummers die niet willen kopen, komen soms met een heel epistel schrijfwerk aan. in de discussie die dan ontstaat gaat het hele doel, nl. het verkopen, ten onder.

Heb ook al eens gedacht om er een aparte website voor te maken en forummers uit te nodigen daar wat voor te schrijven. Maar dat kan ook op het forum zelf en is voor het forum ook beter.

Dus een spontaan voorstel:
  • we maken een beginnersforum
  • we bepalen de onderwerpen op basis van de vragen die er komen
  • forummers schrijven een bijdrage over een onderwerp, kan op verzoek, maar ook spontaan
  • er komt een klein committee wijzen die de bijdragen goedkeuren
  • er kan op de bijdragen niet gereageerd worden, om het schrijfwerk mooi zuiver te houden.
zo iets?

jaap
Daar kan ik me wel in vinden. Dat voorkomt wildgroei (100 topics over 'hoe zaag ik recht') en aanverwante discussies. Dat commitee kan dan ook overleggen welke topics saillant zijn (op basis van de vragen op het forum) en welke in algemene zin in die sectie zouden mogen komen.
 

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
64
55
Hainaut
Je zou ook kunnen een wikipedia pagina bouwen of een soort howto data base. Via deze zou je topics en DIY handleidingen en info duidelijk kunnen indexeren.

Deze zou je bijvoorbeeld kunnen uitbouwen aan de hand van "sticky's", die je al dan niet kan laten stemmen of via de "leuk" functie of een dergelijke "respect" functie toe te voegen. Waar de lezers dan iets kunnen upvoten als sticky of te indexeren item.

Je kan ook bv tabs of bookmarks laten toewijzen aan topics. Zo zou je bv voor gereedschappen, bookmarks kunnen bevestigen aan topics waarbij je leert waarvoor ze dienen, maar ook wat je ermee kan bouwen, reviews, vergelijkingen etc hieraan kunnen verbinden.

Nu bv is de zoekfunctie iets handig, maar door de "overvloed" aan berichten is het moeilijk iets specifiek of belangrijks terug te vinden, zeker voor een beginner.
Ik ben mij al een tijdje aan het inlezen door de oudere berichten. Ik merk dat veel goede info verloren geraakt doordat het te diep wegzakt na verloop van tijd.

Die sticky's zouden dit probleem deels kunnen oplossen.
Dan moet je ook niet alles zelf schrijven of laten schrijven en groeit de info verder via de inbreng van de gebruikers.

De index of howto kan je opbouwen via de links naar de bookmarks of sticky's.

PS: Een groepschat is ook altijd leuk, zeker om op een snelle manier vragen te stellen bij problemen rond hout.

Prettige feesten allemaal en een knallend Oudejaar gewenst!
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
911
765
Nootdorp
Ik heb over dit onderwerp wel even na zitten denken. Zelf ben ik 4 jaar geleden begonnen en ik kon het verschil nog niet zien tussen een hamer en een beitel. Dus dit onderwerp raakt mij. Als ik terugkijk op mijn starters ervaring, dan kan ik wel het volgende delen.
  • voor alle gereedschap dat ik nodig had, keek ik bij meerdere handelaren. Ik vond het ook heerlijk om te struinen door de schappen om te zien wat er allemaal is.
  • ik had het geluk dat een collega ook houtbewerker is, hij adviseerde me over hout en gereedschappen waarvan ik het bestaan niet wist. En dus ook niet naar op zoek zou gaan omdat ik het bestaan niet wist. .
  • voor het maken van de objecten keek ik veel bij Pinterest en google-afbeeldingen.
  • door het volgen van de nieuwsitems op dit forum leerde ik zeer veel. Zo lees je adviezen, het gebruik van gereedschappen en zijn er vraagstukken die ik van tevoren niet had kunnen bedenken. Dus niet 'wat heb ik nodig om te beginnen' maar 'oh wat leuk om te lezen, dit moet ik onthouden'.
  • Als amateur heb ik geen specialiteit maar probeer ik zoveel mogelijk technieken en vakgebieden uit. Met uitzondering van het draaiwerk, daar heb ik geen ruimte voor. Soms handmatig houtsnijden, dan vershout bewerken, dan kleine meubels maken of gebruiksvoorwerpen.

Dit heeft ervoor gezorgd dat ik aangeland ben, waar ik nu sta. Ondanks het feit dat ik een echte beginner ben, zou ik toentertijd niet zozeer interesse hebben in een apart forum of site. Uit nieuwsgierigheid ga ik me in de verschillende onderwerpen verdiepen. Wel zou ik het aantal sites beperkt houden zodat er met een goede zoekfunctie veel resultaten tevoorschijn komen. Hoop dat ik hiermee een duit in het zakje heb gedaan in deze discussie.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
Wat ik vaak zie op forums is dat een onderwerp wat veel interesse heeft en daardoor een eigen topic heeft, een uitgebreide startpost krijgt. Ik zeg niet dat dit de manier is, maar in deze startpost wordt vaak aandacht besteed aan het onderwerp en veel informatie op een gestructureerde / logische manier verzameld en ook bijgewerkt.

Als voorbeeld dacht ik zelf ooit, laat ik een startpost maken voor houtsnijden. Ik zie namelijk zoveel interessante info in allerlei topics voorbij komen, maar dat dan is dat later heel lastig terug te vinden. Een voorbeeld, ik las ergens bijvoorbeeld een paar posts over de gereedschappen die enkele gebruikers gebruiken en vooral ook waarom ze deze gebruiken, ik heb de posts maar zelf opgeslagen, want ik val er toch wel af en toe op terug, zeer waardevolle toevoegingen. Dat is interessante info. Dit vind je niet zomaar op Youtube terug..
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
736
290
RegioRotterdam
Ik denk niet zo zeer aan een forum maar eerder aan sleutelwoorden. Dat kan een zeer sterk middel zijn om informatie te vinden.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
Hoewel ik "begin met schrijven" met een knipoog schreef, is het wel de manier. Eerst inhoud, dan pas vorm. Schrijf gewoon een post in het juiste subforum en begin de titel met [beginner] o.i.d. Als het tot niets lijdt, jammer. Werkt het wel dan is het relatief eenvoudig de topics naar een eigen subforum te "slepen". Als er een langere discussie over iets ontstaat, prima. Het artikel kan met informatie daaruit aangepast worden en opnieuw in de draad gepubliceerd. Als het op een gegeven moment wel uitgekauwd is kun je een artikel naar een wiki verplaatsen.

Een wiki is de 'langzaamste' methode om te communiceren. Het is niet zo statisch als een papieren encyclopedie. Een forum is ook relatief langzaam. Je kunt terug grijpen op draden die al jaren oud zijn. Snellere communicatie is USENET of discord etc. Vaak zijn die ook zonder logs zodat informatie verloren gaat. Sommige van die kanalen echter hebben bots, die je de opdracht kunt geven om iets aan een wiki toe te voegen (niet echt iets voor hier denk ik).

Wat in een wiki en ook binnen het forum belangrijk is is dat oude informatie blijft bestaan en dat er heel veel naar andere topics gelinkt wordt. Dat is waar het in eerste instantie in de eerste wiki (http://wiki.c2.com/?FrontPage) om te doen was.

Sleutelwoorden, tags, werken ook goed als ze er zijn. Ervaring leert echter dat ze vaak niet aangemaakt worden. Eigenlijk is het ook een vorm van linken, maar dan via een index.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.762
2.604
Gaanderen
Heel erg leuk idee. Ik zou graag bijdragen, als relatieve beginner. Ook lijkt het me leuk om een topic te maken waar je een werkbezoek kan plannen bij een forumlid.
Lijkt me niet (makkelijk) uitvoerbaar. Er moeten twee personen communiceren over data's. Wie weet wanneer de andere partij het topic leest? Moet je je aanmelden om deel te nemen. Verplichtingen.
Start met iemand die je wil bezoeken een prive conservatie (envelope rechtsboven). Ik vind het best wel eens leuk om een keer iemand langs te krijgen om van gedachte te wisselen of om wat uit te leggen maar niet met iedereen.
Ik maak elk jaar wel een keer of twee drie op deze manier een afspraak. Of per telefoon maar dan ken je die persoon al wat beter.
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
149
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Lijkt me niet (makkelijk) uitvoerbaar. Er moeten twee personen communiceren over data's. Wie weet wanneer de andere partij het topic leest? Moet je je aanmelden om deel te nemen. Verplichtingen.
Start met iemand die je wil bezoeken een prive conservatie (envelope rechtsboven). Ik vind het best wel eens leuk om een keer iemand langs te krijgen om van gedachte te wisselen of om wat uit te leggen maar niet met iedereen.
Ik maak elk jaar wel een keer of twee drie op deze manier een afspraak. Of per telefoon maar dan ken je die persoon al wat beter.
Dat bedoel ik ook. Geen verplichtingen, maar een overzicht van houtbewerkers en hun locatie die dit aanbieden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.