Niet FSC, wel verantwoord?

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik zag net dat 0.03% van de Franse bossen FSC zijn. Ik dacht hier aan kastanje.

Nu 33% is PEFC en hun bossen groeien.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het is net als met die bio keurmerken in de supermarkt, men doet er alles aan om zo'n label te verkrijgen want dan verkoopt het beter, in de praktijk betekent dit dat er af en toe behoorlijk gesjoemeld wordt.
Als je zekerheid wilt hebben omtrent millieubewust hout dan zou ik het gewoon bij inlands hout houden wat bij de kleinere houthandelaar te koop staat, dan is de kans groot dat je goed zit denk ik.
Of je kijkt af en toe op het marktplein want hier weten mensen vaak nog wel waar het hout vandaan komt.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Eigenlijk vind ik het wel goed dat je FSC hout wilt kopen, je hebt in ieder geval meer zekerheid dat het eerlijker hout:)
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
@masave, maar als je het kunt inkopen kun je het toch ook weer verkopen? Wanneer een klant weet dat het hout uit verantwoord beheerde bosbouw komt, is deze toch ook bereid om daar iets meer voor te betalen? Hetzelfde geldt volgens mij ook voor biologische producten, wanneer meer en meer klanten deze producten kopen zal de prijs uiteindelijk ook kunnen dalen.


@scirocco1; je kunt het inderdaad fsc kopen maar niet fsc verkopen. dat zou inhouden dat je op het certificaat van een ander bedrijf zou verkopen. De gehele schakel ( elke tussenspeler) moet hierbij gecertificeerd zijn. Dus als ik het wil verkopen kan in dit niet onder mijn bedrijf onderbrengen omdat het niet gecertificeerd is dus is de schakel bij deze ;verbroken; en toont het alleen aan dat ik het fcs ingekocht heb. bij eigen gebruik voor prive zou dit inhouden dat ik het gekocht heb van een fsc gecertificeerd bedrijf en die is de laatste partij die het hout voor het eerst in de handel brengt voor eindgebruik. dus is die laatste ook verantwoordelijk bij alle inkoop dat dit een fsc keurmerk heeft.

dit zegt niet dat ander hout illegaal is. het bedrijf die het hout voor het eerst in de 'markt' brengt is wel verantwoordelijk of dit niet van illigale kap afkomstig is. Een grote vergissing is hierbij dat illegale kap alleen in verre landen voorkomt. Hout uit europa en dus ook nederland moet ook herleidbaar zijn indien het bedrijfsmatig verkocht wordt. Ook voor nederlands hout is dit verplicht, er wordt namelijk nog steeds veel niet legaal gekapt in nederland maar ook in duitsland frankrijk en oostblok. Controles hierop zijn streng en voornamelijk makkelijker geworden voor de controlerende instanties omdat verkoopsites zoals marktplaats het verkoop verleden van 1 persoon of ip adres overleggen aan deze instanties.

Klein beetje off topic maar wel interessant om te weten zodat iedereen zelf kan beslissen welke keuzes er gemaakt worden en of dit verantwoord is. Over het algemeen zijn de houthandels-zagerijen al een stukje duurder als bijv een boer met een bomenzaag die voornamelijk brandhout verkoopt omdat er bij inkoop van zaagstammen 6 procent betaald wordt en bij verkoop als hout wordt het in 1x 21% die afgedragen moet worden.

Ik hoop zelf dat je inderdaad voor nederlands hout kiest en het leukste is hout uit je eigen regio!
mvg wilco
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Het blijft dus lastig om gegarandeerd eerlijk hout te kopen, ook Europees of inlands dus. Wanneer ik op Marktplaats bijvoorbeeld zoek op Lariks/ of Douglas dan kan ik wel bij tien adressen in de buurt terecht voor hout tegen 'stuntprijzen'.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.