Niet FSC, wel verantwoord?

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Ik ben voor een schutting een aantal hardhouten palen nodig.
Nu heb ik geïnformeerd bij een plaatselijke houthandel, deze wist niet zeker of hun hardhout FSC is maar hij heeft voor mij contact opgenomen met zijn leverancier.

Het hardhout wat zij leveren is afkomstig uit Brazilië, valt niet onder het FSC keurmerk, maar is wel legaal. Het hout wordt ook door overheidsinstanties gebruikt, waterschappen, gemeente e.d.

Kan ik dit hout nu wel of niet met een gerust hart gebruiken?
 
Laatst bewerkt:

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Brazilië ligt wat betreft het duurzaam kappen in het amazone gebied best wel onder vuur. De overheid heeft jaren geleden licenties afgegeven aan houtzagerijen die 'duurzaam' zouden kappen. Nu blijkt dat veel van deze houtzagerijen nachtleveringen krijgen met illegaal gekapt hout.

Als ik eerlijk mag zijn vind ik het FSC keurmerk ook niet altijd heilig, niet alles is te controleren zoals het voorbeeld hierboven. Het is mij dus ook echt geen garantie dat FSC 100% eerlijk is, en van dit soort instanties worden sommige mensen altijd erg rijk.

Op dit moment zijn bij Pontmeyer de hardhouten tuinpalen in de aanbieding, dus misschien kun je het daar nog is proberen voor FSC hout.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Oke, maar wat kan dan een duurzaam alternatief zijn?

Het duurzaamste alternatief is hout waarvan je weet waar het gestaan heeft. Dus eiken, larix/douglas of robinia van Nederlandse of evt. Europese herkomst.
Evt. betonnen palen? Hergebruik is altijd beter, natuurlijk - 2e hands palen een optie?

Bedenk ook of die schutting echt 30 jaar moet staan, of wil je na 10 jaar weer eens wat anders?
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Je zou ook eens kunnen kijken naar Cloeziana palen. (Eucalyptus Cloeziana) Dit wordt sinds ca. 1920 op plantages in Zuid Afrika aangeplant en zijn prima geschikt als schuttingpaal. Volgens het houtvademecum kan het worden toegepast voor weg en waterbouw, steigers, bruggen, damwanden etc.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
@ Juriaan:Evt. betonnen palen?
Ik heb niet zoveel verstand van beton. Het is mij echter verteld dat dit een van de meest vervuilende bouwmaterialen is die er bestaan. Niet alleen is er veel energie nodig om gebluste kalk te maken, ook zouden er veel andere broeikasgassen vrij komen bij het verwerken ervan. Hoe dit precies zit weet ik ook niet, maar je kan je afvragen of dit alternatief niet nog schadelijker is dan niet gekeurd hout gebruiken.
Hergebruik is natuurlijk wel heel goed! oude meerpalen miss?
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Huidige schutting staat nu 20 jaar, planken zijn totaal vergaan. Palen zijn van hardhout en blijven staan, schutting wordt iets langer vandaar de extra palen. Ik heb een aantal jaren geleden al eens lariks gebruikt, voor een deel in de grond, maar die palen zijn nu wel rot.
Pontmeyer heeft wel FSC hardhout, maar ziet niet direct bij mij in de buurt.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
@ Juriaan:Evt. betonnen palen?
Ik heb niet zoveel verstand van beton. Het is mij echter verteld dat dit een van de meest vervuilende bouwmaterialen is die er bestaan. Niet alleen is er veel energie nodig om gebluste kalk te maken, ook zouden er veel andere broeikasgassen vrij komen bij het verwerken ervan. Hoe dit precies zit weet ik ook niet, maar je kan je afvragen of dit alternatief niet nog schadelijker is dan niet gekeurd hout gebruiken.
Hergebruik is natuurlijk wel heel goed! oude meerpalen miss?

Dan moet je ook niet in een bakstenen huis gaan wonen i.v.m. de cementspecie etc. :)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Om weer even terug te komen op FSC, helaas zegt FSC niet alles. Je moet voldoen aan een aantal regels om het hout het keurmerk FSC te geven. Sommige van deze regels zijn niet meer dan logisch maar andere zijn wat ''raar''. Ik heb ooit gehoord dat er bij een zagerij altijd een toilet unit aanwezig moet zijn voor de houtkappers. Dan denk je misschien dat dat logisch is maar in indonesie of brazilie hebben die houtkappers dat echt niet nodig. In hun eigenlijk huis hebben ze niet eens een toilet laat staan dat ze er een nodig hebben op het werk. Die mensen lopen even 30 meter verder en gaan in de struiken zitten:p Er zijn vast nog wel meer voorbeelden hiervan. Als je FSC hout kan kopen weet je ''zeker'' dat het eerlijk hout is maar dat label is ook niet heilig, verder zijn heel veel tropische houtsoorten niet FSC. Om het nu meteen te zeggen ''nee'' is toch wel wat kortzichtig in mijn ogen.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Ik wil ook niet de Milieufundamentalist uithangen, ik rij ook auto/motor, eet nog steeds vlees uit de bio-industrie ( wel steeds vaker biologisch).
Maar een beetje meewerken aan een beter milieu begint toch bij jezelf, en het is wss een hele kleine druppel op een hele grote gloeiende plaat. En ik ben ervan bewust dat de geïmpregneerde planken voor de schutting wss ook niet echt milieuvriendelijk zijn.

(dan maar een haag aanplanten als tuinafscheiding............)
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Ik wil ook niet de Milieufundamentalist uithangen, ik rij ook auto/motor, eet nog steeds vlees uit de bio-industrie ( wel steeds vaker biologisch).
Maar een beetje meewerken aan een beter milieu begint toch bij jezelf, en het is wss een hele kleine druppel op een hele grote gloeiende plaat. En ik ben ervan bewust dat de geïmpregneerde planken voor de schutting wss ook niet echt milieuvriendelijk zijn.

(dan maar een haag aanplanten als tuinafscheiding............)
Wat te denken van gebrande palen uit vers hout van Nederlandse bodem ?
Adr L
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Heel simpel, NEE.

Dat zonder meer nee zeggen is onzin. Er is genoeg FSC hout in de handel waar mee gesjoemeld is.
En er zijn ook genoeg kleine houtzagerijen die prima ecologisch werken, maar waar het aanvragen voor een FSC certificaat voor hun veel te duur is.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@pietgroeneweg : Je haalt me de woorden uit mijn mond. Er hangen nogal wat kosten aan zo'n certificaat. Dat betekent voor mij : ik kan wel fsc kopen maar niet fsc verkopen....
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
@masave, maar als je het kunt inkopen kun je het toch ook weer verkopen? Wanneer een klant weet dat het hout uit verantwoord beheerde bosbouw komt, is deze toch ook bereid om daar iets meer voor te betalen? Hetzelfde geldt volgens mij ook voor biologische producten, wanneer meer en meer klanten deze producten kopen zal de prijs uiteindelijk ook kunnen dalen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Vanaf het ogenblik dat FSC bij een punt in de keten van verkoop komt dat geen keurmerk heeft, zoalsl Masave die niet gecertifiëerd is, vervalt het FSC keurmerk. Er mag dan in grote letters op het pak hout FSC staan, het mag niet meer als dusdanig worden verkocht.

Maar er zijn uitstekende Europese alternatieven uit duurzame bosbouw.
Kastanje en robina zijn zeker geschikt. Kastanje afsluitingen zijn allerlei uitvoeringen vlot verkrijgbaar.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik heb veel meer moeite met die kromme FSC palen en latten die bij de bouwmarkt liggen. Daar is tijd en energie in gestoken, maar vaak onbruikbaar. Hoe onvriendelijk is dat dan?

Ook de verspilling van hout, met name op grote projecten, maar ook een kapotte verpakking, waardoor hout is verkleurd of nat geweest.
Allemaal FSC hout, maar niemand heeft er wat aan.

Het begint toch echt bij jezelf hoe je ermee om gaat, dat keurmerk is een commerciele wassen neus. Ik geloof nooit dat ze in Brazilië betere werkomstandigheden hebben vanwege een keurmerk.

Maar het is maar waar je zelf een goed gevoel bij hebt natuurlijk.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik ben voor een schutting een aantal hardhouten palen nodig.
Nu heb ik geïnformeerd bij een plaatselijke houthandel, deze wist niet zeker of hun hardhout FSC is maar hij heeft voor mij contact opgenomen met zijn leverancier.

Het hardhout wat zij leveren is afkomstig uit Brazilië, valt niet onder het FSC keurmerk, maar is wel legaal. Het hout wordt ook door overheidsinstanties gebruikt, waterschappen, gemeente e.d.

Kan ik dit hout nu wel of niet met een gerust hart gebruiken?

De argumenten tegen FSC snijden allemaal hout...maar bij gebrek aan beter is alleen (FSC of) lokaal hout een milieu vriendelijk alternatief, ieder maakt zelf die keus.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Er zijn pro's en contra's vwb FSC hout, ik snap dat je als zelfstandig houthandelaar niet aan alle eisen kunt voldoen. Voor mij als consument gaat het erom dat ik probeer hout te kopen wat gekapt is uit verantwoorde bosbouw, waarbij niet rucksichtslos tropisch oerwoud leeg geroofd wordt zonder herplant e.d. Wanneer ik dus hout koop met een FSC logo mag ik er redelijkerwijs vanuit gaan dat dit het eerlijk hout is. (en daar zal ongetwijfeld verschillende kwaliteit in verkrijgbaar zijn) En ja, zoals in iedere bedrijfstak zijn er altijd mensen die sjoemelen met de regels om er zelf beter van te worden.

Voor nu heb ik de moeite genomen om naar de dichtstbijzijnde Pontmeyer vestiging te rijden om daar twee FSC hardhouten palen te halen. Misschien hypocriet, maar ik heb daar een beter gevoel bij dan wanneer ik willekeurig welk hout koop waarvan de afkomst/ legaliteit onduidelijk is.

Desalniettemin, wel weer een hoop reacties en meningen, dank daarvoor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.