Nestkastje van Meranti?

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik heb nog heel veel ruwe planken meranti resthout, laatst is hier een nestkastje leeggeroofd door een specht. Dit was een kastje van de vogelbescherming, tamelijk dun vurenhout. Nu vroeg ik mij af zijn er nadelen aan meranti, of maakt dat een pimpel-/koolmees niks uit? Ik denk dat een specht heel wat meer moeite heeft om een gat te hakken in 30mm meranti.
 
Voor vogels maakt het niet veel uit welke houtsoort je gebruikt. Alleen verduurzaamd hout is niet aan te raden. Ter bescherming kun je een zinken plaatje met een gat ter grootte van de invlieg opening aanbrengen. Als voorbeeld kun je kijken op de site van vogelbescherming. Zij verkopen deze plaatjes, maar zijn simpel zelf te maken.

M.vr.gr. Jan
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Mooi, heb er weer 1 gemaakt. Voorkant is 34mm dik, zijkanten 20mm. Zo'n ring is dan nog het overwegen waard jaag je ze daar niet mee weg?:

IMG-20200515-175615.jpg

IMG-20200515-175657.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte
"Zo'n ring is dan nog het overwegen waard jaag je ze daar niet mee weg?: "
Ik heb zelf diverse nestkasten waar zo'n ring op zit. Er zijn vandaag uit een van dez nestkasten een serie jonge pimpel meesjes uit gevlogen. Dus duidelijk de vogels hebben daar geen last van. Trouwens een heel stevig nestkastje.

M.vr.gr. Jan
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Dan ga ik er nog een ring voor maken, is echt een vreselijk gezicht na al die inspanning van de ouders. Zeker stevig, maar goede bestemming voor resthout. Zou er nog heel veel kunnen maken:rolleyes:.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.